- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینمای بی‌کلام هم صاحب جشنواره شد

bi-kalam

به گزارش سوره سینما [1]، نخستین جشنواره فیلم بی کلام تهران همکاری و حمایت دانشگاه هنر تهران و به همت دانشجویان دانشگاه هنرو با رویکرد تمرکزبر روی مقوله تصویر درسینما اسفند ماه امسال برای اولین بار با محوریت فیلم های بی کلام  در آسیا(تهران ) به دبیری علیرضا قاسمی برگزار خواهد شد. وی در گفت‌وگو با فارس خبرنگار سینمایی فارس در تشریح این اتفاق سینمایی گفت: امروزه در تمامی مدارسِ معتبر سینمایی از فیلم‌های بی کلام به عنوان هسته  آموزش سینما به دانشجویان این حوزه استفاده می شود. کم ترفیلمسازی را می توان یافت که در طول حرفه ی فیلم سازی خود به ساخت یک یا چند فیلم بی‌کلام نپرداخته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه ی پژوهش های سینمایی نیز سینمای بی کلام نه تنها به عنوان پله ی نخست زبان سینمایی، نظر پژوهشگران را جلب کرده است بلکه پویایی این گونه ی سینمایی درگرایش های مختلف هنر هفتم، تحسین اکثریت منتقدان را به همراه داشته است.

قاسمی تصریح کرد: اهمیت فیلم‌های بی کلام با تاکیدی دو چندان بر یکی از اصلی‌ترین پایه‌های هنر سینما یعنی تصویر به وضوح مشخص می‌شود. توجه به این حوزه موجب تقویت شناخت سینماگران نسبت به زبان بصری سینما ودست یابی به هنری خلاق و جذاب برای مخاطبان خواهد بود. این آثاربه عنوان محصولاتی مستقل در جریان های هنری نقشی به سزا دارند.

وی در ادامه اعلام کرد: متاسفانه نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه خاورمیانه هیچ جشنواره‌ای برای پشتیبانی از این گونه هنری وجود ندارد. در قاره ی آسیا تنها یک جشنواره مختص فیلم های بی کلام وجود دارد.

دبیر جشنواره فیلم‌های بی‌کلام تهران گفت: جشنواره بین الملی فیلم بی کلام تهران برای اولین بار در دو بخش سینمای ملی و سینمای بین الملل برگزار خواهد  شد.در بخش ملی فیلم های فیلسازان ایرانی در قالب مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی در دو بخش مسابقه و خارج از مسابقه ارائه خواهند شد و در بخش بین الملل فیلم‌های فیلمسازان خارجی باهم به رقابت خواهند پرداخت.

علیرضا قاسمی، بنیانگذار و دبیر جشنواره که پیش از این دبیری یازدهمین جشنواره فیلم دانشجویی نهال را بر عهده داشته است با اشاره  به استقبال کم نظیر شرکت کنندگان خارجی  در خاتمه اظهار داشت: اکنون بیش از ۱۳۰۰ فیلم از ایران وسایر کشور ها به دبیرخانه ی این جشنواره رسیده است.

جشنواره بین المللی فیلم بی کلام تهران در دور نخست برگزاری خود محدودیت زیادی برای شرکت کنندگان نگذاشته است. شرکت کنندگان، اعم ازدانشجو یا غیر دانشجو می توانند فیلم‌های خود را فارغ از مدت زمان فیلم و سال ساخت آن برای جشنواره ارسال کنند.

علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند برای ثبت نام و مطالعه فراخوان به سایت tehransilent.com مراجعه کنند.

منبع: فارس [2]