- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

از درو شدن احتمالی جوایز توسط زوج حاتمی‌کیا و پرستویی تا رسیدن دقیقه نودی «فروشنده» فرهادی به جشنواره فجر

fajr-films

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، دقیقا چهل روز دیگر تا آغاز مهمترین رویداد سینمایی کشور باقی‌مانده است و آثار بسیاری مشغول آماده شدن برای حضور در این رویداد مهم هستند.

تاکنون بیش از هشتاد اثر فرم حضور در این جشنواره را پر کرده‌اند اما از میان آن‌ها شانس برخی از آثار برای حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره بیشتر است. آثاری که یا کارگردان شاخصی دارند یا اینکه به واسطه حضور بازیگران وی آن سوژه خاصشان احتمال بیشتری دارد که مورد توجه هیئت انتخاب هفت نفره این جشنواره قرار گیرد.

در این گزارش نگاهی به مهمترین آثاری داریم که فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌اند و احتمال دارد که در فهرست نهایی مسابقه سینمای ایران سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر جای داشته باشند.

badigard

بادیگارد

بدون شک یکی از مهمترین آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر، تازه ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا است. اثری که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یکی از بهترین آثار کارنامه کاری این کارگردان شاخص سینمای ایران خواهد بود و بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که زوج حاتمی‌کیا-پرستویی قرار است، سیمرغ‌های جشنواره فجر امسال را درو کنند.

malaria

مالاریا

پرویز شهبازی پس از تجربه موفقی که با فیلم سینمایی «دربند» در جشنواره سه سال پیش داشت، امسال در  حال آماده سازی «مالاریا» است. فیلمی که از روز اول تولید به واسطه نقش‌آفرینی برخی از چهره‌های پرحاشیه در آن، خبرساز شد و حالا در حالی گام به سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر می‌گذارد که در غیبت احتمالی بسیاری از کارگردانان شاخص، بیشتر از همه باید با «بادیگارد» حاتمی‌کیا رقابت کند.

nafas

نفس

نرگس آبیار آنقدر با «شیار ۱۴۳» موفقیت کسب کرد که حالا انتظارات از او بالا رفته است تا همه از این کارگردان جوان سینمای ایران انتظار داشته باشند که در سومین اثر خود نیز بدرخشد و باز هم نظر داوران و مخاطبان و جشنواره را به خود جلب کند.

حالا «نفس» نرگس آبیار نیز یکی از مهمترین شانس‌های حضور در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر است.

rage-khab

رگ خواب

حمید نعمت‌الله از آن دست کارگردان‌های گزیده کار سینمای ایران است که دیر به دیر فیلم می‌سازد ولی خوب فیلم می‌سازد! نعمت‌الله که تخصص بسیاری در جمع کردن فیلم‌هایش در زمان کوتاه دارد، این بار هم در نزدیک‌ترین زمان ممکن به جشنواره، فیلمش را کلید زده است و همه امیدوارند که «رگ خواب» او به این دوره از جشنواره برسد.

اثری که می‌گویند یکی از متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی‌های لیلا حاتمی در آن رقم می‌خورد و به نظر می‌رسد با وجود آمده نبودن آن در موعد مقرر برای تحویل به دبیرخانه جشنواره، مسئولین جشنواره برای دیدن آن صبر خواهند کرد.

farari

فراری

علیرضا داودنژاد بعد از ساختن فیلم تجربی «روغن مار»، این بار به سراغ یک فیلمنامه سینمایی آمده است تا با روایت داستان جالب دختری شهرستانی که برای عکس گرفتن با یک ماشین میلیاردی به تهران می‌آید، نگاه‌ها را به سوی جدیدترین ساخته خود جلب کند.

داوودنژاد هم همانند برخی دیگر از کارگردانان سرشناس سینمای ایران دیر دست به کار شده است، بعد از پشت سرگذاشتن مرحله طولانی پیش تولید، «فراری» را با محسن تنابنده و ترلان پروانه کلید زد.

فراری هم برای حضور در این دوره از فجر فرم پر کرده است و احتمالا می‌تواند خود را به این دوره از جشنواره برساند.

دختر

گویا موضوعات پیرامون دختران تبدیل به بخش مهمی از دغدغه فیلمسازان سینمای ایران شده است، چرا که علاوه بر داوودنژاد، سیدرضا میرکریمی نیز به سراغ سوژه مرتبط با دختران رفته است و حتی اسم فیلم جدیدش را هم «دختر» گذاشته است.

میرکریمی هم بیش از یک ماه است که همراه با فرهاد اصلانی و مریلا زارعی فیلمبرداری جدیدترین ساخته‌اش را در تهران و آبادان پیگیری می‌کند و در تلاش است تا آن را به جشنواره فجر برساند و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی و علاقه شدید مسئولین جشنواره برای حضور هرچه بیشتر چهره‌های سرشناس در این دوره، زمانی را برای رسیدن این اثر  در نظر خواهند گرفت.

kafshhayam_koo

کفش‌هایم کو؟

کیومرث پوراحمد بعد از شکست فیلم ضعیف «۵۰ قدم آخر»، مدتی از فیلمسازی دور شده بود و حالا دوباره با ساخت «کفش‌هایم کو» به دنیای سینما برگشته است.

البته این بار بر روی یکی از سوژه‌های روز دست گذاشته است به موضوع مهاجرت و تبعات آن پرداخته است. باید منتظر بود و دید که حاصل همبازی شدن رضا کیانیان، رویا نونهالی و مجید مظفری می‌تواند موفقیت‌های «اتوبوس شب» را برای این کارگردان سینما تکرار کند؟

barcode

بارکد

مصطفی کیایی برای سومین سال پیاپی است که با اثری جنجالی متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شده است. او که سابقه ساخت فیلم‌های مخاطب پسند چون «‌ضد گلوله» و «خط ویژه» را دارد، باز هم بر روی یک موضوع جنجالی، یعنی پولشویی دست گذاشته است تا با استفاده از ترکیب بازیگران اثر قبلیش، به عنوان یکی از مدعیان جشنواره امسال حضار شود.

این اثر نیز تولید خود را دیر شروع کرد ولی نسخه اولیه آن برای جشنواره فجر امسال ارسال شده است و این یعنی حضور این اثر در جشنواره امسال قطعی است.

rosvaee-2

رسوایی ۲

مسعود ده‌نمکی هر چه قدر که در جذب مخاطبان موفق بوده است، در جلب نظر داوران جشنواره فجر ناموفق بوده است. در واقع به نظر می‌رسد مسئولان این جشنواره علاقه‌ای برای جایزه دادن به این کارگردان سینمای ایران ندارند، در حالی که اغلب آثارش او با استقبال خوب مردم روبرو شده است.

به احتمال فراوان «رسوایی۲» ده‌نمکی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. ولی به نظر می‌رسد این اثر که می‌گویند جلوه ویژه شاخصی در آن استفاده شده از همین الان یکی از نامزدهای بخش بهترین فیلم از نگاه مخاطبتان جشنواره سی‌و‌چهارم فجر باشد.

sianoor

سیانور

زوج جدانشدنی بهروز شعیبی و سید محمود رضوی، بعد از دو ترجبه موفق «دهلیز» و «پرده نشین» در سینما و تلویزیون به سراغ یک داستان تاریخی رفته‌اند تا باز هم مخاطبان خود را غافلگیر کنند.

«سیانور» نام این اثر سینمایی است که در آن بازیگرانی چون مهدی هاشمی، بابک حمیدیان و آتیلا پسیانی حضور دارند.

noghte-koor

نقطه کور

مهدی گلستانه در سومین تجربه سینمایی خود با فیلمی پربازیگر به جشنواره فجر آمده است. فیلمی که در ابتدا «۲۳ روز» نام داشت و در زمان ارسال نسخه نهایی آن به جشنواره فجر، به «نقطه کور» تغییر نام داد.

محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، محسن کیایی، شقایق فراهانی، خاطره اسدی از جمله بازیگران این فیلم هستند و داستان آن در مورد مردی به نام خسرو است که ۲۳ روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده گذرانده است و پس از بازگشت به خانه درگیر حوادثی می‌شود.

emkane-mina

امکان مینا

با نگاهی به کارنامه کمال تبریزی در مقام کارگردنی، به راحتی مشخص می‌شود که او همواره با فیلم هایش در جشنواره فجر موفق بوده است و همچنین توانسته مخاطبان زیادی را جذب سینما کند. «مارمولک»،‌ »لیلی با من است» ،‌«مهر مادری»،‌ «گاهی به آسمان نگاه کن» از فیلم‌های موفق تبریزی به شمار می‌رود.

«امکان مینا» جدیدترین اثر این کارگردان سینما است که در صورت آماده‌سازی می‌تواند یکی از فیلم‌های بخش مسابقه فجر ۳۴ باشد.

deracula

دراکولا

درست در زمانی که شایعات بسیاری در مورد حضور مجدد رضا عطاران در تلویزیون شنیده می‌شد، خبری در مورد ساخت جدیدترین ساخته او در سینما منتشر شد. این اثر که «دراکولا» نام دارد، همچون آثار قبلی این کارگردان در ژانر طنز ساخته  می‌شود.

البته عطاران آن قدر دیر تصمیم به ساخت این اثر گرفته که بعید به نظر می‌رسد بتواند آن را به جشنواره برساند، هرچند که علی سرتیپی تهیه‌کننده آن برای «دراکولا» فرم پر کرده است و امیدوار است که بتواند این اثر را به جشنواره امسال برساند.

ربوده شده

بالاخره بعد از کشمکش‌های فراوان، فیلم جدید بیژن میرباقری کلید خورد و نیکی کریمی بازیگر اصلی آن شد. فیلمی که جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده به شدت پرکار این روزهای سینما، تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد و احتمالا یکی از آثار حاضر در بخش سودای سمیرغ جشنواره امسال خواهد بود.

heyhat

هیهات

اولین فیلم چهار اپیزودی سینمای ایران که با چهار کاگردان جلوی دوربین رفت و در آن بازیگران شاخصی چون بابک حمدیان، حامد بهداد و حمید فرخ نژاد حضور دارند و با توجه به موضوع عاشورایی آن به نظر می‎رسد بتواند یکی از گزینه‌های حضو در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی‌وچهارم باشد.

هفت‌ ماهگی

«کوچه بی‌نام» اثر قبلی هاتف علیمردانی است که در جشنواره سال گذشته توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت کند. علیمردانی امسال با «هفت‌ ماهگی» به جشنواره می‌آید.

فیلمی که به گفته منصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده آن، یکی از بهترین بازی‌های حامد بهداد را در خود جای داده است و شاید بتواند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر فیلم فجر را از آن این بازیگر کند.

akharin-bar-sahar

آخرین بار کی سحر را دیدی؟

«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» جدیدترین ساخته فرزاد موتمن است که به گفته این کارگردان در گفت‌و‌گو با سوره سینما، تندترین و عصبی‌ترین فیلم کارنامه کاری اوست. اثری که در مرحله تولید حواشی بسیاری داشت ولی حالا به عنوان یکی از مدعیان فجر از آن نام برده می‌شود.

ezhdeha-vared-mishavad

اژدها وارد می‌شود

مانی حقیقی در امسال دو بار پشت دوربین رفت. بک بار برای اثری تاریخی به نام «اژدها وارد می‌شود» که اخبار زیادی در ارتباط با آن منتشر نشده است و یک بار دیگر هم برای اثری کمدی به نام «۵۰ کیلو آلبالو» که قرار بود شهرام شاه حسینی آن را بسازد ولی در نهایت ساخت آن قسمت حقیق شد.

اژدها وارد می‌شود، پنجمین فیلم این کارگردان است و با توجه به نام‌های احتمالی هیئت انتخاب جشنواره امسال، به نظر می‌رسد بتواند به بخش سودای سیمرغ جشنواره راه یابد.

نگار

در حالی که همه فکر می‌کردند، رامبد جوان بعد از برنامه موفق «خندوانه» با یک فیلم سینمایی کمدی به سینما برگردد، او بر روی یک سوژه جنایی دست گذاشت و حالا می‌خواهد با ساخت «نگار» هنر کارگردانی خود را دوباره اثبات کند.

البته با توجه به پیش تولید طولانی این اثر و جدا شدن پیمان معادی از گروه تولید آن، بعید به نظر می‌رسد که بتواند به جشنواره امسال برسد هرچند که چون فرم جشمواره را پر کرده است، در صورت رسیدن به جشنواره می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای راهیابی به جمع مدعیان بخش سودای سیمرغ جشنواره باشد.

forooshande

فروشنده

آوردن فیلم اصغر فرهادی در انتهای این لیست به این خاطر است که او پیش از این اعلام کرده بود که فیلمش در اردیبهشت ماه آماده می‌شود و این یعنی فیلم او نمی‌تواند در این دوره از جشنواره فیلم فجر شرکت کند و هرچند که فرهادی برای جدیدترین ساخته‌اش، «فروشنده»، فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است و این یعنی او می‌خواهد فیلمش را به این جشنواره برساند. البته با توجه به اینکه اخبار پیرامون این فیلم، کمتر رسانه‌ای شده است، بعید نیست که رسیدن فیلم او در دقایق آخر و حضورش در این دوره از جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از سورپرایزهای جشنواره سی‌و‌چهارم باشد.

البته این احتمال نیز وجود دارد که برنامه ریزی فرهادی و تیم تولید « فروشنده»، بر نمایش این فیلم در جشنواره فیلم «کن» باشد و این‌گونه دیگر خبری از سورپرایز جشنواره فجر برای طرفداران فرهادی نیز نخواهد بود.