- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

معرفی هیأت داوری بخش فیلمنامه جشنواره فیلم خورشید

khorshid-davaran-filmname

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، محمدرضا اصلانی، هدی سیاه تیری، ستاره سماوی و آرش رصافی بعنوان اعضای هیئت داوری بخش مسابقه فیلمنامه این جشنواره معرفی شدند و قرار است آثار راه یافته به این بخش را مورد داوری قرار دهند.

محمدرضا اصلانی

محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستند ساز پیشکسوت ایرانی، متولد سال ۱۳۲۲ در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکدهٔ هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده است.

جامعهٔ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دههٔ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم – شکل به‌سامان‌ رسیده موج نو را امضاء کرد.

اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند “جام حسنلو” آغاز کرد و سپس آثاری چون “بد بده”، “با اجازه”، “چنین کنند حکایت”، “تاری خانه”، “فهرج”، “مش اسماعیل”، “ابوریحان بیرونی”، “میراث شیشه”، “چیغ” و “دل جهان” را جلوی دوربین برد.

وی مستندسازی ا‌ست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.

در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم “خاطرات یک هفتاد و پنج ساله” او، سیمرغ بلورین ویژه داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.

محمدرضا اصلانی مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید است.

هدی سیاه تیری

هدی سیاه تیری متولد ۱۳۶۳ در شیراز است. وی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته سینما از دانشگاه سوره تهران در سال ۱۳۸۶ به پایان رساند و اولین فیلم کوتاه خود، “من بر پهنه صحرا مرده بودم” را در همان سال ساخت. او علاوه بر فعالیت حرفه ای در حوزه ی سینما، از سال ۱۳۸۴ نیز به عنوان بازیگر در تئاتر و سینما فعالیت می کند. فیلمهای کوتاه “قدم زدن در حاشیه ی تاریک روز” و “دنیای بیرونی من” از جمله آثاری هستند که سیاه تیری در طی این سالها در ایران کارگردانی کرده است. وی از سال ۲۰۱۳ به اروپا رفت و کارشناسی ارشد خود را در حوزه سینمای مستند خلاق در مدرسه فیلمسازی داکنومدز (متعلق به اتحادیه اروپا) به پایان رساند. طی این دوره فیلمسازی؛ سیاه تیری آثار تجربی متفاوتی کارگردانی کرده است؛ از جمله این آثار اوریانا محصول کشور پرتغال؛ رقصیدن شبیه یک درخت یخ زده تولید مجارستان؛ بروکسل منفی یک – نیمه ابری محصول بلژیک؛ و درختها ایستاده میمیرند محصول کشور فرانسه است.

ستاره سماوی

ستاره سماوی متولد ۱۳۶۰ و اهل هرمزگان است. او سال ۱۳۸۰ دوره یکساله انجمن سینمای جوانان را در بندرعباس به اتمام رسانده و دو سال بعد برای تحصیل در رشته کارگردانی به دانشگاه سوره تهران آمد و نیز نزد محمدرضا اصلانی”دوره دوساله فیلمسازی” را گذراند. وی همزمان با تحصیل چند فیلم کوتاه ساخت و در چند فیلم بلند همچون “آتش سبز” منشی صحنه بود. وی در سال ۱۳۸۸ به کشور اردن سفر کرد تا در رشته های تهیه کنندگی و تدوین ادامه تحصیل دهد. پس از پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، با کارگردانانی همچون کاترین بیگلو، به عنوان دستیار لباس و تولید، همکاری داشته است. او اکنون ساکن تهران است و در زمینه تولید فیلمهای صنعتی و تیزر فعالیت دارد.

آرش رصافی

متولد ۱۳۵۰ در کرمانشاه و فارغ التحصیل کارشناسی کارگردانی وکارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر است. شروع فعالیت او از سال ۱۳۶۷ بعنوان هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کرمانشاه بوده است . ساخت فیلمهای کوتاه و مستند و تدوین و تصویربرداری آثار متعددی در کارنامه اوست. وی تا کنون سرپرست دفاتر انجمن سینمای جوان کرمانشاه، کرج و تهران، مدرس دروس فیلمنامه، کارگردانی و تدوین فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان، مسئول هماهنگی تولیدات دفاتر انجمن و کارشناس ارشد تولید در انجمن سینمای جوانان ایران بوده است. تالیف کتاب “رباعی سینما” درباره ویژگیهای فیلمنامه کوتاه، عضو کمیته عضو گیری انجمن فیلم کوتاه ایران، عضو هیات موسس آکادمی فیلم کوتاه ایران، مدیر عامل شرکت فیلمسازی بهنام فیلم، عضو هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران و معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران از دیگر سوابق اوست.

لازم به یادآوری است که «پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید» با تأکید بر ضرورت گسترش تولید آثار ارزشمند تجربی و خلاق و نیز با توجه به اهمیت حمایت از تولید آثار برگزیدگان جشنواره، در این دوره بخش ویژه ای را به مسابقه فیلمنامه آثار کوتاه تجربی اختصاص داده است و جایزه خود را در این بخش به بهترین فیلمنامه با رویکردی خلاق، تجربه گرا، نوگرا، پیشرو و هنری اهدا می نماید.

«پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور، ۲۲ الی ۲۵ دی ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار می شود.