- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان: سینمای آرمانی باید قابل تحقق بودن آرمان‌ها را به تصویر بکشد

ammar-panahian

به گزارش سوره سینما [1] ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، در دومین مجموعه از سلسله سخنرانی های ششمین دوره جشنواره فیلم های مردمی عمار، با اشاره به پخش مناظره ای در صدا و سیما پیرامون تمدن بشری، اظهار داشت: در این مناظره شخصی به بیان خوبی ها دوران پهلوی می پرداخت و الگوی تمدن و پیشرفت را ترکیه مثال می زد، بنده کاری به اندیشه آن شخص ندارم ، اما باید گفت شخصی که چنین تفکری دارد، از واقعیت به دور است و او را نمی توان واقع بین دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که مصیبت بزرگ از آن جا آغاز شد که عنوان نیروهای ارزشی بر ما نهاده شد، اظهار داشت: این عنوان در برابر عنوان «واقع بینی» که به خود نسبت می دادند، قرار گرفت، مسئله ای که از اساس غلط است.

وی با بیان این که در مناظره، وقتی عنوانی غلط از ابتدا بر شما قرار می گیرد، این مناظره از پایه اشتباه است، گفت: ادعای ما این است که اگر ایمان و اعتقادی در کار است، این ایمان ما را واقع بین می کند و ما را به سمت دیدن حقایق می کشاند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، با بیان این که واقع بینی عنوانی بود، که منحرفان از دین و انقلاب برای ادامه حیات خود برگزیدند، اظهار داشت: سینمای دینی به معنای واقعی بینی است و سینماگر دینی تنها واقعیت ها را می بیند و آن ها را بازگو می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که ظلم و ستم واقعیتی است که باید با آن مبارزه کرد، افزود: خداوند بزرگترین واقعیت عالم است، و این آرمان گرایی هرگز نباید در برابر واقع گرایی قرار گیرد.

واقع گرایی همان حرکت ارزشی است

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، ترسیم واقع گرایی را مساوی با حرکت ارزشی دانست و افزود: در کشور دو جریان خیال پردازان و واقع بینان وجود دارد، که دسته نخست که همان خیال‌پردازانند، عقیده دارند، که راه غربی ها و مسیر آن ها صحیح است.

وی با بیان این که انسان انقلابی یک انسان واقع گراست، نه چیز دیگر، تأکید کرد: خیالپردازان کسانی هستند که چشم خود را بر واقعیت های دوران پهلوی بسته اند و ترکیه ای که را که به دریوزگی از بدترین تروریست ها رسیده، نماد تمدن می دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به این موضوع که بیش از ۳۰ سال است که ادبیات دفاع از انقلاب از اساس و پایه ویران است، گفت: این مشکل از آن جایی آغاز شد که مارکسیست ها مفسر اسلام و قرآن شدند و از آن دوران به بعد به ما لقب نیروی ارزشی داده شد.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، با بیان این که قرآن به کسانی که مؤمن نیستند، می گوید که این ها عقل ندارند، اظهار داشت: منظور قرآن از فاقد عقل بودن انسان بی ایمان، چشم بستن او به روی واقعیت هاست و ما زمانی که با عنوان ارزشی وارد گفت و گو و مناظره می شویم دچار عنوان گذاری اشتباه شده ایم و خود را به شکست نزدیک کرده ایم، چرا که ما به طرف مقابل لقب واقع بین داده ایم.

وی با بیان این که افرادی که به ما لقب ارزشی داده اند، خودشان بیش از ما ارزشی هستند، گفت: برای این افراد موهوماتی به ارزش تبدیل شده که از اساس غلط است، مانند تمدن غرب و لزوم اقتصاد سرمایه داری، این درحالی است که این تمدن غرب در حالی فروپاشی است و این اقتصاد سرمایه داری نیز به بن بست رسیده است.

خیال پردازی، مشکل زاویه داران با انقلاب است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خیالپردازی و دوری از واقعیت مشکل کسانی است که انقلاب را قبول ندارند، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد ما را مسخره کند، باید بگوید که از این همه واقع بینی شما خسته شدیم.

وی با اشاره به لقب بصائر که خداوند به قرآن داده است، خاطرنشان کرد: قرآن نام خود را کتاب ارزش ها ننامیده بلکه گفته بصائر که این لغت به معنای « درست دیدن» است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان این که کسانی که براساس تفکر فمینیستی زن را تعریف می کنند، از واقعیت به دور هستند، تصریح کرد: هیلاری کیلینتون که با آمدنش به کاخ سفید به نماد تفکر فمینستی تبدیل شد، به اعتراف خودش سبب پایه گذاری داعشی شد که زنان را به بردگی می گیرد.

وی با بیان این که دوران بیان واقعیت فرا رسیده است، گفت: شما به عنوان نیروهای واقع بین باید طرف مقابلتان را به عنوان نیروهای خیال‌پرداز در موضع انفعال قرار دهید.

این استاد حوزه و دانشگاه ، واقع بینی را تفسیر مناسبی برای آرمان های نظام و انقلاب دانست و افزود: تحقق آرمان های نظام اسلامی، واقعیتی است که نمی شود، آن را انکار کرد؛ چرا که این مهم ما را احاطه کرده است.

سینمای دینی جامعه را با تمام واقعیت ها آشنا می کند

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان این که سینمای دینی، سینمایی است که باید جامعه را با تمام واقعیت ها آشنا کند، اظهار داشت: سینمای آرمانی باید انسان را از خیال‌پردازی بیرون آورد و قابل تحقق بودن آرمان ها را به تصویر بکشد.

این استاد حوزه و دانشگاه، سینمای غیردینی را سینمای خیالپردازانه و احمقانه برشمرد و افزود: سینمای غیر دینی بخش کوچکی از واقعیت را می بیند و آن را به کل تعمیم می بخشد و این مسئله مانند کسی است که پای فیل را لمس می کند و می گوید این ستون است.

وی با بیان این که امیدوارم جشنواره عمار به واقع بینی نزدیک و از شعارهای مزخرف خیال‌پردازانه دور شود، تصریح کرد: یکی از خوبی های یک جشنواره خوب این است که بدون انجام اقدامی و به صرف حضور خود جشنواره های بد را رسوا می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به این مسئله که مدعیان بزرگ حقوق بشر، مرتکبان جنایات بزرگ هستند، اظهار داشت: امیدوارم دوران هجوم به سمت واقعیت منجر به پایان دنیای پر از ظلم و جور شود.

امروز فصل رویش سینمای انقلابی است

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، با بیان این که فصل رویش سینما و شعر انقلابی و رویش تفکر انقلابی در جهان آغاز شده است، گفت: امروزه فصل رویش هاست و در آینده اثری از غیرانقلابی ها نخواهیم دید.

وی با بیان این که وقتی مردم آثاری از بطن جامعه در اکران های مردمی عمار می بینند و از آن ها استقبال می کنند، متوجه می شویم سینمای تشریفاتی در جامعه وجود دارد، اظهار داشت: سینمای تشریفاتی سینمایی است که جنبش ۹۹ درصدی در برابر آن قیام کرد و این سینما به تئوریزه کردن مواضع ظلم می پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، با بیان این که هر روز به سینمای واقع بینانه نزدیک تر می شویم و به همان میزان از سینمای تشریفاتی دور خواهیم شد، گفت: در برهه کنونی شاهد این هستیم که جوان های باهوش و جامعه نگر به سینما روی آورده اند، در حالی که قبلا کسانی که به خیالپردازی علاقه داشتند به این هنر روی می اوردند و این نوید خیرهای خوب در آینده است.