- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلمی درباره نادر ابراهیمی

hatamikia

فیلم مستند «بار دیگر مردی که دوست می داشتیم» روایتی از زندگی نویسنده‌ی شهیرِ معاصر، نادر ابراهیمی است که به کارگردانی محمد حسن یادگاری تهیه شده است. این مستند روایت مواجه ی نادر ابراهیمی به عنوان یک هنرمند متعهد با جریان شبه روشنفکری در تاریخ معاصر ایران را روایت می کند.

به گزارش سوره سینما [1] نادر ابراهیمی با نگارش کتابهایی چون: «ابن مشغله»، «ابوالمشاغل»، «یک عاشقانه آرام»،«چهل نامه کوتاه به همسرم»، «بار دیگر شهری که دوست می داشتیم»، «سه دیدار»، «آتش بدون دود» جزو یکی از نویسندگان پرفروش تاریخ معاصر ایران به شمار می آید، در عرصه های مختلفی چون فیلمسازی، خبرنگاری، ترانه سرایی، داستان نویسی کودکان، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی و تدریس هم فعالیت داشته است.

نام این مستند که از نام یکی از آثار نادر ابراهیمی برداشته شده است، به مبارزات انقلابی نادر برای رسیدن به جامعه ی ایده آل از دهه ۳۰ تا دهه ۷۰ شمسی را به تصویر کشیده است. در این مستند ۶۰ دقیقه ای شاهد حضور شخصیتهایی چون: کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمی کیا، فرزانه منصوری (همسر نادر ابراهیمی)، اکبر عالمی، مصطفی رحماندوست، جمشید گرگین هستیم که هرکدام از منظری به صحبت درباره عملکرد نادر ابراهیمی در دهه های مختلف تاریخ معاصر ایران می پردازند. در واقع تقابل نادر ابراهیمی و جدایی نادر از جریان روشنفکری، خط روایی اصلی این فیلم را تشکیل می دهد.

nader-ebrahimi

دست اندرکاران این فیلم تشکیل شده است از: محمد حسن یادگاری: نویسنده و کارگردان، شیرین معصومی: مدیر تولید، تصویر بردار: سیامک سازگار، مجری طرح : موسسه مبین فرداد، تهیه کننده: یوسف نادری منش و جواد جواهری.