- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مجتبی راعی: خانواده شهدا از دولتمردان و هنرمندان «منشور امام در مورد هنر» را مطالبه کنند

mojtaba-raei

به گزارش سوره سینما [1] ، مجتبی راعی در گفتگو با روابط عمومی کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند در مورد شاخصه‌های گفتمان انقلاب اسلامی در هنر و سینما گفت: امام خمینی(ره) در مقطعی طی منشوری در مورد هنر و اینکه هنر باید چه ویژگی داشته باشد بیانات مهمی را اشاره کردند که می‌تواند هم اکنون، چراغ راه همه هنرمندان و دولتمردان باشد.

وی ادامه داد: معتقدم جریان‌های نامحرمی موجب شدند تا سینمای ایران از منشور تاریخی حضرت امام (ره) در مورد هنر فاصله بگیرد و جالب است که بدانید همه آنانی که در لباس انقلابی این کار را کردند معتقد بودند که ما می‌خواهیم از انقلاب و نظام دفاع کنیم!

کارگردان فیلم سینمایی«تولد یک پروانه» با بیان اینکه امام خمینی(ره) منشور سینمای انقلاب را به خوبی ترسیم کردند اما متاسفانه سینمای ایران به آن سو حرکت نکرد تصریح کرد: آیا شما از آن گفتمان در تلویزیون جمهوری اسلامی یا در سینمای ایران و در بقیه هنرها، چیزی به یاد دارید؟ این درحالی است که حضرت امام با نشان دادن مسیر هنر؛ می‌خواستند آرمان‌های انقلاب را حفظ کنند.

این کارگردان سینمای ایران در پاسخ به این سوال که کارکرد کنگره‌های تخصصی در رشد و تعالی هنر انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید اظهار داشت: اگر دست‌اندرکاران این کنگره، منشور هنر حضرت امام را مد نظر قرار دهند و بر آن ایستادگی کنند تکلیف خودشان را انجام دادند اما اگر این کنگره – خدایی نکرده – به صورت نمایشی برگزار شود و تنها به حضور چهار نفر از بزرگان و سخنرانی آنان بسنده کنند مطمئن باشید این کنگره بلافاصله به فراموشی سپرده خواهد شد – هر چند که می‌دانم اینگونه نخواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی«انسان و اسحله» با بیان اینکه همان کسانی که فرزندان انقلاب را از قطار انقلاب پیاده کردند اجازه ندادند با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب، نظام به اهداف فرهنگی انقلاب برسد خطاب به خانواده‌های شهدا بویژه شهدای هنرمند افزود: باید بپذیریم که «شهدا» در بهترین جایی که آرزوی هر انسانی است جا دارند. لذا معتقدم باید خانواده‌های شهدا پیگیر آرمانهای شهدا و منشور امام خمینی (ره) در حوزه هنر از نظام، دولتمردان و هنرمندان باشند و بپرسند که چرا این منشور به فراموشی سپرده شده است؟ این درحالی است که آن نامحرمانی که در لباس انقلابی بودند و هستند الان معتقدند شما کاری به کسانی که پول و مسئولیت داشتند نداشته باشید و به سراغ هنرمندان بروید و به آنان ناسزا بگوئید که چرا این کار را انجام ندادند!

مجتبی راعی تاکید کرد: به همان میزانی که از آرمان‌های امام دور شدیم از نفس انقلاب هم فاصله گرفتیم و به یک فرم دروغین انقلابی‌گری رسیدیم و متاسفانه امروز بیشتر از هر روزی شاهد فعالیت این مدعیان دروغین انقلاب هستیم!

شایان ذکر است کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.