- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

عبدالحسن برزیده: منافع شخصی اجازه نداده «گفتمان انقلاب اسلامی» به درستی محقق شود

barzide

به گزارش سوره سینما [1] ، عبدالحسن برزیده کارگردان سینمای ایران در گفتگو با روابط عمومی کنگره سراسری دو هزار هنرمند شهید با اشاره به گفتمان انقلاب اسلامی گفت: اهداف و گفتمان انقلاب اسلامی آنقدر جذاب، انسانی، اسلامی و جهان شمول است که نه تنها برای دوران ما بلکه برای هر انسانی که در هر نقطه‌ای از جهان زندگی می‌کند می‌تواند جذاب باشد. گفتمانی همچون « استقلال» و«آزادی» دو کلمه جهان شمول است که همه ملت‌ها به دنبال آن هستند. گفتمانی که با  فقر و فلاکت مردم، دلسوزانه برخورد می‌کند، به دنبال عدالت، امنیت و آزادی بیان و مطبوعات و بسیاری دیگر از مسائل است. این‌ها گفتمان انقلاب اسلامی است و هنرمند جزو طیفی است که باید راجع به این گفتمان حرف بزند.

به گفته وی بسیاری از این گفتمان محقق نشده است و دلیلش این است که یا نخواستیم یا منافع شخصی به ما اجازه نداده است تا همه این گفتمان اجرایی شود.

کارگردان فیلم سینمایی« مزار شریف» ادامه داد: متاسفانه با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ، ما نه تنها به اهداف فرهنگی انقلاب نزدیک نشدیم بلکه نسبت به روزهای اول انقلاب نیز ، بسیار فاصله گرفتیم.

وی اضافه کرد: اگر چه ما در شروع انقلاب، برای تحقق آرمانهای انقلاب، تلاش‌های زیادی کردیم به گونه‌ای که حتی شاهد تغییرات محسوسی در جامعه بودیم اما این تلاش‌ها به سرعت به دلیل «سقوط ارزشها» درجامعه از دست رفت و مهمترین دلایل آن هم دور شدن از دینداری و ارزشهای اولیه انسانی در کشور بود به طوری که بسیاری از مبانی دینی ما که حتی در قبل از انقلاب هم وجود داشت بتدریج سقوط کرد و ما به هیچ عنوان در این زمینه پیشرفتی نداشتیم.

این کارگردان سینمای ایران با اشاره به برگزاری کنگره سراسری دو هزار هنرمند شهید، نفس برگزاری این نوع کنگره‌های تخصصی را بسیار مفید ارزیابی کرد اما یادآور شد: کارکرد عمیق‌تر این نوع کنگره‌ها به تعریفی که دوستان برگزارکننده از این نوع کنگره‌ها خواهند داشت بستگی دارد. مثلا اگر از وجود جامعه شناسان، روانشناسان، اسلام شناسان و همه متخصص‌ها استفاده شود به گونه‌ای که «درد» و «درمان» را بیان کنند حرکت خوبی است.

برزیده با بیان اینکه این نوع کنگره‌ها نباید فقط به دنبال بیلا ن‌کاری باشند افزود: باید این نوع کنگره‌ها از حالت متظاهرانه خارج شده و عمیق‌تر و دلسوزانه تر با موضوع برخورد کنند. این درحالی است که برپایی بزرگداشت هنرمندان شهید، همیشه کار پسندیده ای است و به نوعی نشان دهنده قدردانی جامعه نسبت به شهدا است چرا که این نوع کنگره‌ها، نشان می‌دهد که جامعه هنوز برای شهدا، ارزش و احترام خاصی قائل است و می‌توان با این نوع کنگره‌ها؛ شرایطی ایجاد کرد که اگر در آینده، کشور با خطری مواجهه شد «شهادت» برای نسل‌های آینده؛ همچون افتخار محسوب شود.

به گفته کارگردان فیلم سینمایی« دکل»، هنر بهترین وسیله برای معرفی راه و روش هنرمندان شهید است تا در آینده بتوان آدمهایی تربیت کرد تا برای کشور و اعتقادشان، جان فشانی کنند.

شایان ذکر است کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.