- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آمار و نکات جالبی درباره فیلم‌ها و چهره‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

fajr-movies

به گزارش سوره سینما [1]، با مشخص شدن وضعیت فیلم های راه یافته به جشنواره سی و چهارم آمار و ارقام جالبی در لیست فیلم‌های منتخب دو بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» در خصوص کارگردانی و بازیگری این دوره از جشنواره وجود دارد. در این گزارش به سراغ مقایسه آمار و ارقام و حضور چهره های امسال با سال گذشته و دوره‌های قبلی رفته‌ایم و به نکات جالبی رسیده‌ایم که در ادامه می خوانید.

– تنها پنج کارگردان در بخش سودای سیمرغ حضور دارند که سال گذشته هم در این بخش فیلم‌شان به نمایش درآمده است:

فرزاد موتمن: سی و چهارم: «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» – سی و سوم: «خداحافظی طولانی»

مصطفی کیایی: سی و چهارم: «بارکد» – سی و سوم: «عصر یخبندان»

کمال تبریزی: سی و چهارم: «امکان مینا» – سی و سوم: «طعم شیرین خیال»

هومن سیدی: سی و چهارم: «خشم و هیاهو» – سی و سوم: «اعترافات ذهن خطرناک من»

هاتف علیمردانی: سی و چهارم: «هفت ماهگی» – سی و سوم: «کوچه بی‌نام»

– مانی حقیقی و هومن سیدی هم به عنوان بازیگر فیلم دارند و هم به عنوان کارگردان، حقیقی «اژدها وارد می‌شود» را ساخته و در «من» به عنوان بازیگر حضور دارد، سیدی در «پل خواب» بازی کرده و کارگردان فیلم «خشم و هیاهو» است.

– هومن سیدی، هاتف علیمردانی، کمال تبریزی و مصطفی کیایی کارگردانانی هستند که برای سومین سال متوالی فیلمی در بخش‌های رقابتی جشنواره فجر دارند.

– هیچ یک از کارگردانان بخش نگاه‌نو در جشنواره سی و سوم فیلمی در جشنواره سی و چهارم ندارند.

– کیومرث پوراحمد با ۶۶ سال سن مسن‌ترین و هومن سیدی با ۳۵ سال جوان‌ترین کارگردانان بخش سودای سیمرغ‌ محسوب می‌شوند.

– طولانی ترین غیبت در جشنواره فجر متعلق به محسن عبدالوهاب است، او در حالی با فیلم «به دنیا آمدن» در جشنواره امسال حضور پیدا کرده که آخرین بار شش سال پیش با فیلم «لطفا مزاحم نشوید» در جشنواره بیست و هشتم حضور داشت.

– پر افتخارترین کارگردان از نظر جوایز شخصی در جشنواره سی و چهارم ابراهیم حاتمی‌کیا است. او تا کنون برای کارگردانی «آژانش شیشه‌ای»، «به رنگ ارغوان» و فیلمنامه «آژانش شیشه‌ای» توانسته برنده ۳ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شود، ضمن اینکه ۲ بار هم در بخش بین الملل این جشنواره برای فیلم‌های «چ» و «روبان قرمز» جایزه بهترین کارگردانی گذاشته است. رضا میر کریمی با برنده شدن ۵ سیمرغ در بخش‌های مختلف از این لحاظ هم ردیف حاتمی کیا قرار می گیرد. این کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس تا کنون برای کارگردانی «به همین سادگی» «اینجا چراغی روشن است» و فیلمنامه «به همین سادگی» توانسته سیمرغ بلورین دریافت کند. میر کریمی به عنوان تهیه‌کننده هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را هم برای دو فیلم «به همین سادگی» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» کسب کرده است. پرویز شهبازی که امسال با «مالاریا» به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است، تا کنون توانسته ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر کسب کند. شهبازی برای کارگردانی «دربند» و «مسافر جنوب» و فیلمنامه «نفس عمیق» برنده ۳ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است. هومن سیدی که سال گذشته برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم «من دیگو مارادونا هستم» شد، پیش از آن توانسته بود سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران را برای کارگردانی فیلم «سیزده» بدست آورد و ۲ سیمرغ را به خانه ببرد. کمال تبریزی برای فیلمنامه «لیلی با من است» مانی حقیقی برای فیلمنامه «کارگران مشغول کارند» و کیومرث پور احمد هم برای کارگردانی «خواهران غریب» هر کدام یک بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده‌اند و محسن عبدالوهاب و بهنام بهزادی هم هر کدام برای فیلمنامه‌های «خون بازی» و «قاعده تصادف» توانستند سیمرغ بلورین دریافت کنند.

– از پرکارترین کارگردانان جشنواره سی و چهارم، می‌توان به کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمی‌کیا و کمال تبریزی اشاره کرد که به ترتیب هر کدام تا به امروز ۱۹، ۱۸ و ۱۶ فیلم سینمایی را در مقام کارگردانی جلوی دوربین برده اند. کم‌کار ترین کارگردانان جشنواره امسال: ابراهیم ابراهیمیان، جلال دهقانی اشکذری، برزو نیک‌نژاد، تینا پاکروان هر کدام تا کنون با ساخت تنها ۲ فیلم جزو کم کار ترین کارگردانان جشنواره امسال به حساب می‌آیند. دو فیلم اولی که به سودای سیمرغ اضافه می‌شوند هم تکلیفشان مشخص است.

– اکبر عبدی و مسعود ده نمکی با همکاری در «رسوایی ۲» و ابراهیم حاتمی کیا و پرویز پرستویی با همکاری در «بادیگارد» رکورد بیشترین همکاری مشترک را در جشنواره سی و چهارم در اختیار دارند.

– در جشنواره امسال دو چهره مجری شناخته شده تلویزیونی برای اولین بار بازیگری را تجربه کرده‌اند آن هم در دو اثر مهم جشنواره: آزاده نامداری در «مالاریا» و کامران نجف زاده در «بایگارد»!

– پرکارترین بازیگران جشنواره سال گذشته در سی و چهارمین دوره جشنواره فجر وضعیت جالبی دارند. بابک حمیدیان در جشنواره سی و سوم چهار فیلم «روباه»، «مرگ ماهی»، «من دیگو مارادونا هستم» و «شکاف» را داشت و امسال دو فیلم «بادیگارد» و «سیانور»، مهتاب کرامتی در جشنواره سی و سوم با چهار فیلم «ارغوان»، «جامه دران»، «عصر یخبندان»، «مزار شریف» حضور داشت ولی در این دوره از جشنواره هیچ فیلمی ندارد ولی به عنوان مشاور دبیر جشنواره مشغول به کار است. پگاه آهنگرانی هم در جشنواره سی و سوم با فیلم‌های «جامه دران»، «خانه دختر»، «نزدیک‌تر» و «موقت» (بخش هنروتجربه) یکی از پر کارها بود اما امسال تنها به بازی در «هفت ماهگی» بسنده کرد.

– هانیه توسلی با سه فیلم «سیانور»، «نقطه کور» و «هفت ماهگی» و سیامک صفری «آخرین بار کی سحر رو دیدی»، «امکان مینا» و «نفس» با سه فیلم پرکارترین بازیگران بخش سودای سیمرغ محسوب می شوند اما در کل دو بخش  سودای سیمرغ و نگاه نو  مریلا زارعی با دو فیلم «بادیگارد» و «دختر» در بخش سودای سیمرغ و «گیتا» در بخش نگاه نو، نوید محمدزاده با «خشم و هیاهو» و «لانتوری» در سودای سیمرغ و «ابد و یک روز» در نگاه نو، بهناز جعفری با «خشم و هیاهو» و «هفت ماهگی» در سودای سیمرغ و «گیتا» در نگاه نو، پانته‌آ پناهی‌ها با «عادت نمی‌کنیم» و «نفس» در سودای سیمرغ و «لاک قرمز» در نگاه نو، ‌شیرین یزدان‌بخش با «عادت نمی‌کنیم» و «وارونگی» در سودای سیمرغ و «ابد و یک روز» در نگاه نو و شبنم مقدمی با «نفس» و «زاپاس» در سودای سیمرغ و «ابد و یک روز» در نگاه نو دیگر بازیگرانی هستند که با سه فیلم در جشنواره سی و چهارم حضور دارند.

– باران کوثری بهترین بازیگر زن سال گذشته با دو فیلم «لانتوری» و «هفت ماهگی» در جشنواره سی‌وچهارم حاضر است و سحر دولتشاهی بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره قبل نیز با دو فیلم «بارکد» و «وارونگی» در این دوره حضور دارد. هومن سیدی بهترین بازیگر مکمل دوره سی‌وسوم جشنواره نیز در این دوره «پل خواب» را به عنوان بازیگر در بخش نگاه نو دارد و به عنوان کارگردان نیز در بخش سودای سیمرغ با «خشم و هیاهو» حاضر است.

– در جشنواره سی و چهارم به جز باران کوثری، پگاه آهنگرانی، ستاره پسیانی و ساعد سهیلی که به عنوان فرزندان سینماگران از سال ها پیش تجربه بازیگری داشته‌اند، ماهور الوند فرزند سیروس الوند با فیلم «دختر»، نیکی مظفری فرزند مجید مظفری با فیلم «نقطه کور» و آذرخش فراهانی فرزند بهزاد فراهانی با فیلم «مالاریا» حاضر هستند.

– امیر جدیدی با «اژدها وارد می‌شود» و «من»، نادر فلاح با «اژدها وارد می‌شود» و گیتا»، ریما رامین‌فر با «زاپاس» و «ابد و یک روز»، هنگامه حمیدزاده با «آب‌نبات چوبی» و «متولد ۶۵»، حمیدرضا آذرنگ با «عادت نمی‌کنیم» و «گیتا»، ساعد سهیلی با «مالاریا» و «پل خواب»، هنگامه قاضیانی با «دلبری» و «برادرم خسرو» و علی مصفا  با «وارونگی» و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» بازیگرانی هستند که در هر دو بخش سودای سیمرغ و نگاه‌نو با یک فیلم حضور دارند.

منبع: آی سینما