- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدتقی فهیم: گفتمان انقلاب اسلامی خلاء معنویت در دنیا را پر کرده است

fahim

به گزارش سوره سینما [1] ، محمدتقی فهیم در گفتگو با روابط عمومی کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند در مورد گفتمان انقلاب اسلامی گفت: شکل گرفتن انقلاب اسلامی بر پایه یک گفتمان متفاوت از جهان بود چرا که همه انقلاب‌هایی که در دنیا پیروز می‌شدند چون رو در روی امریکا قرار می‌گرفتند بلاجبار باید خودشان را در اردوگاه سوسیالیست تثبت می‌کرد اما انقلاب اسلامی، گفتمان دیگری را وضع کرد و آن هم «دیدگاهها و نقطه نظرات حضرت امام» بود که متاثر از اسلام ناب محمدی(ص) بود.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی در بین دو اردوگاه رایج در جهان، در هر زمینه‌ای حرف داشت و همین گفتمان، شاخصه‌های خودش را در هنر داشت که در درجه نخست؛ مبارزه با جهان فسق و فجور و ایستادگی در برابر اردوگاه استکباری بود و به همین دلیل هم این گفتمان توانست قائم به فرد و مستقل از کارشناسان اروپایی و امریکایی حرکت کند و رو به جلو حرکت کند..

فهیم، «عدالتخواهی» را یکی دیگر از مختصات گفتمان اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: یکی از دلایلی که انقلاب اسلامی توانست در برابر جریان چپ مدعی انقلاب‌های جهانی، عرض اندام کند متکی بودن این گفتمان به برابری وعدالت بود که از اسلام نشات گرفته بود. لذا گفتمان انقلاب اسلامی با توسل به برابری، آزادی و مساوت توانست تمام ابزارهایی که جریان چپ با اتکای به فلسفه ماتریالیست آن دوره خودنمایی می‌کرد را خلع سلاح کند.

این منتقد و فیلمساز آثار مستند با بیان اینکه باید هنر ما متاثر از گفتمان انقلاب اسلامی باشد تصریح کرد: امروز ما به عنوان پرچمدار ایستاده در برابر اردوگاه استکباری، باید این هنر را حفظ کنیم چرا که شاخص‌های این هنر، ستیزه‌گر در برابر ظالم، مدافع پابرهنه‌ها، مدافع مساوات میان مردم، بیگانه با کلان سرمایه‌داری و دوستدار جامعه‌ای خالی از مفاسد و … است.

به گفته محمد تقی فهیم، امروز دنیا دچار خلاء معنویت است و «گفتمان انقلاب اسلامی» توانسته این خلاء را پُر نماید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی آیا به اهداف فرهنگی انقلاب نزدیکتر شدیم گفت: متاسفانه ما درحوزه فرهنگ و بویژه سینما دچار چالش‌های جدی هستیم ودلیل آن هم این است که رهبران اصلی انقلاب؛ بیشتر در حوزه سیاسی فعال بودند و عرصه هنر در اختیار دگراندیشان قرار گرفت – همچنان که قبل از انقلاب هم در اختیار چپ‌ها و جریان‌های لیبرالی و مارکسیستی بود. بعد از انقلاب هم این روند ادامه پیدا کرد و چون نیروهای اصیل انقلاب درگیر مسائل دیگری غیر از فرهنگ بودند تا انقلاب را حفظ کنند«سینما» را رها کردند. این درحالی بود که یکسری از بچه‌های وفادار به انقلاب در زمان جنگ، دوربین در دست گرفتند و به جنگ رفتند و تجربه آموزی کردند اما چون همان راه گذشته در سینما ادامه داشت ما در عرصه هنر دچار چالش شدیم و نتوانستیم به عنوان جریانی هنری منصوب به انقلاب اسلامی؛ حرفی برای گفتن داشته باشیم.

فهیم ازکنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند، به عنوان یک کنگره بسیار مهم یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین اهمیت این نوع کنگره‌ها، بحث «الگو سازی» است. چرا که ما در این زمینه دچار کمبود مدل هستیم. ما در این حوزه شاید فقط شهید آوینی را داشته باشیم و او برای انقلاب ما کم است.

وی اضافه کرد: شاید بتوان گفت که نخستین فایده برگزاری کنگره دو هزار شهید هنرمند، اطلاع رسانی به جامعه است تا همگان بدانند که ما در کشور دو هزار شهید هنرمند داریم. این کنگره ثابت می‌کند که انقلاب در دل هنر ریشه دارد. در حالی که خیلی‌ها می‌خواهند اعلام کنند که انقلاب اسلامی فاقد ریشه هنری است اما این کنگره می‌گوید هنر انقلاب اسلامی؛ ریشه در گفتمان انقلاب اسلامی دارد چرا که وجود دو هزار هنرمند شهید؛ موضوع کمی نیست و نکته دیگر این که، افق ما یک حرکت جهانی است و وجود چنین کنگره‌هایی می‌تواند این حرکت را تسریع کند.