- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تلویزیون بدون «کلاه قرمزی» و «پایتخت» در عید چه می‌کند؟

paytakht4

به گزارش سوره سینما [1]، تقریبا یک ماهی است که محمودرضا تخشید استعفا داده و رحمان سیفی‌آزاد جایگزین او در مدیریت کل امور نمایش سیما شده است. اما تخشید پیش از رفتنش وعده ۴ سریال طنز برای نوروز امسال را داده بود، که از این میان یکی از این سریال‌ها از کنداکتور عید حذف شده، دو تا با تغییرات اساسی مواجه شده‌اند و تنها سریالی که بدون تغییر و طبق برنامه‌ریزی‌ها در حال تولید است، «زعفرانی» است.

۲۱ آبان‌ماه، زمانی که رسانه‌ها انتظار داشتند دیگر خبرهای مربوط به سریال‌های نوروز ۹۵ اعلام شود. محمودرضا تخشید با اعلام این‌که خبری از «پایتخت» نیست از حضور ۴ سریال طنز خبر داده بود. البته او از احتمال حضور «کلاه قرمزی و پسرخاله» هم سخن گفت اما کم کم معلوم شد که با درگیری ایرج طهماسب و حمید جبلی برای ساخت فیلم سینمایی «کلاه قرمزی»، از این مجموعه هم خبری نیست. پس از این دو خبر، همه مطمئن شدند کار تلویزیون در نوروز امسال برای جذب مخاطب سخت‌تر از سال‌های اخیر خواهد بود و اگر نتواند در فرصت باقی‌ مانده برگ برنده‌ای اساسی، برای عید رو کند، احتمالا جاده‌های کشور شلوغ‌تر از هر سال خواهد شد و تنها امید تلویزیون همان ۴ سریالی است که تخشید اعلام کرد، با این‌حال گویا برنامه‌ریزی تلویزیون و تحشید اصلا آن‌طور که انتظار می‌رفت، جلو نرفته است.

سریال‌هایی که تخشید از آن‌ها نام برد، کدام سریال‌ها بودند؟ بر اساس گفته‌های او، قرار بر این بود که «فروشگاه بزرگ» به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای شبکه یک، مجموعه «زعفرانی» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی برای شبکه دو و مجموعه نوروزی «ویلا» به نویسندگی و کارگردانی مرضیه برومند و تهیه‌کنندگی مهران مهام برای شبکه سه سیما آماده شوند و علیرضا بذرافشان نیز سریال دیگری را برای یکی از شبکه‌های تلویزیون آماده کند. حالا ببینیم تکلیف این ۴ سریال آن هم دو ماه مانده به نوروز به کجا رسیده است؟

«زعفرانی» خوش‌قول‌ترین سریال نوروزی

از میان چهار سریال‌ اعلام شده، تنها «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی، بدون تغییرات به کار خود ادامه داده و از ۱۷ دی‌ماه هم کلید خورده است. سریال نوروزی شبکه دو آذرماه وارد مرحله پیش‌تولید شد و حالا هم تنها دو ماه برای ساخت آن فرصت باقی است که زمان کمی به نظر می رسد و معلوم نیست با توجه به آماده بودن گروه، این تاخیر به چه علت بوده است.

ستاره‌های مجموعه «زعفرانی»، بازیگرانی چون مهدی هاشمی، مهران احمدی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی، هادی کاظمی‌، حدیث میرامینی‌ و حسین سلیمانی هستند. ایرج محمدی تهیه‌کننده این سریال، پیش از این درباره داستان آن گفته: «این مجموعه، داستانک های زیادی دارد ولی از نظر ماجراپردازی یک داستان خطی کلی دارد که به سرنوشت یک خانواده می پردازد. ویژگی داستانی این سریال این است که به مسایل و هنجارهای خوب اجتماعی توجه دارد و قصه‌ها را در وضع ایجابی روایت می‌کند. درواقع ما در این سریال شخصیت‌های منفی نداریم بلکه شخصیت‌های خاکستری در قصه حضور دارند.» لوکیشن‌های این سریال نوروزی همه در تهران هستند.

نگارش داستان‌های «زعفرانی» را سعید جلالی، حامد محمدی و آزاده محسنی بر عهده داشته‌اند.

«ویلا» و غافلگیری «بیمار استاندارد شده» 

پس از استعفای تخشید از سمت خود در امور کل نمایش گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح شد که یکی از آن‌ها به سیاست‌های تازه تلویزیون در مورد ارائه فیلم‌نامه‌های کامل پیش از تولید سریال‌ها بود. همین موضوع باعث گله‌مندی مهران مهام تهیه‌کننده سریال نوروزی «ویلا» شده بود و اولین حاشیه را برای سریالی که قرار بود مرضیه برومند کارگردان آن و سیامک انصاری نقش اولش باشد رقم زود.

اما حاشیه‌هایی که روند تولید این سریال را مدام عقب می‌انداخت بیشتر شد و بالاخره مهام و برومند تصمیم گرفتند از خیر ساختن «ویلا» بگذرند. البته مهام در این بین انصاری را که درگیر بازی در «در حاشیه ۲» به کارگردانی مهران مدیری بود، مقصر می‌داند و حسابی از او شاکی است. در واقع وعده داده که از او به طور رسمی شکایت هم می‌کند، چون انصاری با تعطیل کردن این پروژه، نان ۶۰ نفر را آن هم نزدیک به شب عید بریده است!

از طرف دیگر برخورد برومند، آرام‌تر بود و گفت انصاری به دلیل بیماری با این سریال همراه نشده و آن‌ها هم با توجه به کمبود وقت تصمیم گرفته‌اند از ساخت این سریال برای نوروز صرف‌نظر کنند و زمان دیگری آن را تولید کنند.

اما این تنها خبر غافلگیرکننده نبود، از آن طرف سریال «بیمار استاندارد شده» که گروه عجیب و جالبی را دور هم جع کرده، در روزهای اخیر وارد مرحله پیش‌تولید شده و آن‌طور که مسعود ردایی تهیه‌کننده‌اش می‌گوید حتما به نوروز خواهد رسید و با این حساب جای خالی «ویلا» را پر خواهد کرد، گرچه هنوز به طور قطعی اعلام نشده که این سریال به شبکه سه می‌رود اما احتمال این اتفاق فراوان است.

در «بیمار استاندارد شده»، بهرام توکلی نویسندگی، سعید آقاخانی کارگردانی و بابک حمیدیان نقش اصلی را برعهده دارند، که به نظر می‌رسد با این گروه جالب باید منتظر سریال خوبی باشیم و شاید تنها مانع موجود زمان کم برای تولید و عجله‌ای شدن کار است که پیش از این برومند و مهام را از دور خارج کرده.

داستان این مجموعه طنز درباره یک تحصیلکرده بازیگری به نام بهنام است که قصد دارد با بازی در نقش بیماران روحی و روانی، دانشجویان را بیازماید اما با ماجراهایی روبرو می‌شود که مسیرش را تغییر می‌دهد.

لطیفی یک تنه پای «دودکش ۲» ایستاد!

تخشید اعلام کرده بود، محمدحسین لطیفی قرار است سریال طنزی با عنوان «فروشگاه بزرگ» را برای شبکه یک سیما آماده کند. اما ۷ دی‌ماه بود که زمزمه ساخت «دودکش ۲» شنیده شد. به این ترتیب با تهیه‌کننده آن زینب تقوایی تماس گرفتیم که اصل موضوع را تایید کرد اما گفت به دلیل فرصت کم برای تولید و این‌که تکلیف فیلم‌نامه مشخص نیست صلاح ندیده در این پروژه حضور داشته باشد.

بعد هم از آن‌جا که برزو نیک‌نژاد نویسنده این مجموعه هم درگیر فیلم سینمایی‌اش «زاپاس» بود، یک عضو اصلی دیگر «دودکش» قطعا این مجموعه را همراهی نمی‌کند. اما به نظر لطیفی یک تنه پای «دودکش ۲» ایستاده و جمعه این هفته سریال را برای پخش در نوروز کلید خواهد زد.

بیشتر بازیگران سری اول «دودکش» به جز الناز حبیبی، لطیفی را همراهی خواهند کرد. هومن برق نورد، بهنام تشکر، نگار عابدی، سیما تیرانداز و امیرحسین رستمی بازیگرانی هستند که در «دودکش ۱» بازی داشتند و در این سری هم حضور خواهند داشت. ابراهیم آبادی، صدرالدین حجازی، شهین تسلیمی، کریم قربانی و مجید یاسر بازیگران تازه‌ای هستند که به سری جدید «دودکش» پیوسته‌اند.

بعد از کنار رفتن تقوایی، تهیه‌کنندگی این سریال را سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده پرکار این روزهای سینما، به عهده گرفته است و دو نویسنده نیز به جای برزو نیک‌نژاد که خالق تکیه کلام‌های جذاب این سریال بود، در این پروژه حضور خواهند داشت: کوروش نریمانی و حسین تراب نژاد.

البته قصه سری جدید سریال هم گویا در لوکیشنی غیر از قالیشویی رخ می‌دهد و کاراکترهای اصلی درگیر ماجراهایی تازه می‌شوند.

«بی نمک» بذرافشان برای نوروز تولید نمی‌شود

اما آن‌طور که تخشید خبر داده بود، طرح جدید علیرضا بذرافشان نیز قرار بود تولید شود. اما دیگر خبری از تولید سریال نشد، در این‌باره با بذرافشان تماس گرفتیم و مشخص شد که در حال نگارش فیلم‌نامه یک سریال است اما این سریال قرار نیست برای نوروز تولید شود.

علیرضا بذر افشان در گفت و گو با آی‌سینما، درباره این سریال طنز گفت: «در حال حاضر با نام موقت «بی نمک» فیلم‌نامه یک سریال طنز را بر عهده دارم که خود آن را کارگردانی می‌کنم و محسن چگینی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده خواهد داشت.» واین تمام اطلاعاتی است که درباره چهارمین سریال وعده داده شده برای نوروز وجود دارد، نه هنوز بازیگران آن مشخص است و نه این‌که به کدام شبکه خواهد رفت.

با این حساب در زمانی نزدیک به ۲ ماه، قرار است تلویزیون سه سریال طنز آماده کند. آن هم در حالی که کمبود بودجه تنها دارایی فعلی صدا و سیماست و از «پایتخت» و «کلاه قرمزی» هم خبری نخواهد بود. باید دید تلویزیون می‌تواند با این سه سریال مخاطبانش را در تعطیلات نوروز حفظ کند و این سال با رسیدن بهار خبر پایان نیکویی را با خود می‌آورد؟

منبع: آی سینما