- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سهم سینما در بودجه پیشنهادی دولت برای سال بعد چقدر است؟

foroosh-cinema-6-mahe-aval

به گزارش سوره سینما [1]، خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز یکشنبه ۲۷ دی ماه، بودجه پیشنهادی سال ۹۵ را تقدیم مجلس کرد‌.

سقف کل بودجه ۹۵ از سوی دولت ۹۵۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، البته برای سال آینده سقف بودجه عمومی ۳۰۷ هزار میلیارد تومان(۲۶۷ هزار میلیارد درآمدهای عمومی و ۳۹ هزار میلیارد درآمد اختصاصی) در نظر گرفته شده است.

آذرماه سال گذشته وقتی رئیس جمهور حسن روحانی، بودجه پیشنهادی سال ۹۴ را تقدیم مجلس کرد، رقم پیشنهادی دولت برای بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۷۶۹ میلیارد تومان بود که از این رقم برای حمایت از سازمان سینمایی تنها ۱۰۶ میلیارد تومان اختصاص داده شد، یعنی ۶ میلیاردتومان افزایش بودجه نسبت به سال قبلش.

در متن این لایحه پیشنهادی سال ۹۵، برای حمایت از سازمان سینمایی  ۱۵۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.

خلاصه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ را در ذیل ببینید:

در حالی که سهم ارتقای بودجه سینمایی۹۴، نسبت به سال قبلش ۶ میلیارد تومان بود، علی جعفری مدیرکل برنامه‌وبودجه و تحول اداری سازمان سینمایی از پیشنهاد ۶ برابری بودجه پیشنهادی برای سال آینده سینما خبر داد.

علی جعفری مدیرکل برنامه‌وبودجه و تحول اداری سازمان سینمایی، پیش از این درباره لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده سازمان سینمایی با اعلام این که بودجه سال آینده شش برابر بودجه امسال خواهد بود گفت: در لایحه سال آینده بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم. در برنامه سال آینده علاوه بر «حمایت از سینمای ملی» برنامه «ارتقای دانش فناوری‌های نوین صنعت سینمای کشور» و برنامه پژوهش‌‌های کاربردی را در لایحه بودجه سال ۹۵ ارائه داده‌ایم. در صورتی که سه برابر بودجه امسال هم تصویب شود، می‌توانیم ۱۳ فعالیتی را که در زیرمجموعه این دو برنامه جدید قرار دارد تحقق ببخشیم.

بودجه جشنواره فیلم عمار و عدم حمایت سازمان سینمایی یکی از بحث جنجالی یک ماه گذشته بود. در پی اظهارات وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار درباره خودداری سازمان سینمایی از پرداخت کمک مصوب مجلس شورای اسلامی به دبیرخانه این جشنواره، این سازمان توضیحاتی را ارائه کرد.

در متن توضیحات سازمان سینمایی آمده بود: در سال ۱۳۹۴ هیچ ردیف بودجه یا اعتباری به عنوان جشنواره مردمی فیلم «عمار» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ نشده است، بنابراین گفته های دبیر جشنواره «عمار» نادرست و خلاف واقع است.

این درحالی است که در ردیف بودجه پیشنهادی دولت مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به جشنواره فیلم عمار اختصاص داده شده است.

در متن این لایحه پیشنهادی بودجه هم مبلغ ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فیلمهای فاخر دینی اختصاص داده شده است.