- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کنگره تخصصی شهدای فیلم و سینما با عنوان «جاودانه‌های نور و تصویر» برگزار شد

2000shahid

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی کنگره ملی ۲۰۰۰ شهید هنرمند؛ با همراهی و ابراز احساسات گرم هنرمندان و سینماگران و حاضران از خانواده های شهیدان:حسن هادی خبرنگار صدا و سیمای مرکز خوزستان، احمد آریایی در همین مرکز بسیج صدا و سیما، مهدی فلاحت پور از گروه روایت فتح، محمدعلی شاهمرادی جزو فرماندهان نظامی استان اصفهان، منوچهر کریمی موید برنامه سازی و مستندساز در استان کرمانشاه، پیمان بزرگ زاده فیلمنامه نویس و بازیگر از استان فارس تجلیل شد.

همچنین، با همراهی خانوده های شهدای هنرمند از هنرمندان فعال معاصر: ابراهیم حاتمی کیا، حسین مهدویان از فیلمسازان نسل جوان، نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار ۱۴۳، محمد داوودی از فعالان عرصه فیلمسازی و فیلمبردار در دوره دفاع مقدس و استاد فرج الله سلحشور قدردانی شد. همچنین، پخش کلیپی از فیلم پرواز در شب ساخته رسول ملاقلی پور و تقدیر از سید محمد حسینی خبرنگار صدا و سیما که اخیرا در سوریه جانباز شد را از جمله دیگر برنامه های این کنگره اعلام کرد.

حجت‌الاسلام حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار کرد: این ۲ هزار شهید با الهام از آموزه های اسلام به قله های عظیم دست پیدا کردند و با خلق آثار ارزشمند خویش به ویژه در عرصه فیلم و سینما گام های بلندی برداشتند.

وی افزود: در تبیین معنای واقعی هنرمند دیدگاه های متفاوت و گوناگونی مطرح شده است، اما شهید آوینی در تعریف انسان هنرمند که در فراز قرآن و آموزه های دینی باشد، می گوید هنرمند انسانی است که در مسیر فطرت برای فهم معارف و آموزه های حیات بخش دین قدم برداشته است. یعنی انسان فرهیخته ای که خویشتن را به آموزه های انسان ساز قرآن و اهل بیت(ع) آراسته کرده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در ادامه تعریف شهید آوینی تصریح کرد: این تعریف شامل مردان و زنانی است که از این قدرت و توان برخوردارند که معارف حیات بخش دین را فهم کرده و خویشتن را به آن آراسته کنند. هنرمند به معنای واقعی انسان هوشمند و متفکری است که از چنین ظرفیت بالایی برخوردار است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ویژگی دوم انسان هنرمند آن است که آنچه را که یافته است و با آن آراسته شده در معرض فهم دیگران قرار دهد. چنین انسانی از توان بالای خویش در خلق یک اثر برای انتقال آموزه های انسان ساز بهره می گیرد و آثار او راه فهم درست دین را ارائه می کند.

وی با اشاره به نگاه شهید آوینی یادآور شد: بهترین انسان در نگاه قرآن هنرمندی است که شهید آوینی معرفی می کند، انسانی که داعی‌ الی الله است و از این قدرت برخوردار است که بتواند با فهم صحیح دین و ارائه درست آن و به تصویر کشیدن روح قرآن و مفاهیم الهی داعی الی الله باشد و از طرفی این مسیر را هم با عمل صالح به دست آورده باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار کرد: شهدای هنرمند کسانی بودند که در حوزه فیلم و سینما قدم های ماندگاری برداشتند و در سایه معرفت دینی و ایمان به خدا حرکتی را آغاز کرده و آن را تداوم بخشیدند. معرفتی که پشتوانه دستیابی به مقام شهادت بود و همین معرفت پشتوانه خلق آثار هنری آنان نیز بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از برکات ارزشمند کنگره ۲ هزار شهید هنرمند این بود که ما با چهره هایی شایسته و فرزانه آشنا شدیم چهره های ماندگار عرصه هنر که شهدای هنرمند پیشگامان این افراد بودند و حالا مهمترین وظیفه ما و هر هنرمند هوشمند و خدوم آن است که در مسیر تربیت خویش به آراسته کردن خود با ایمان و عمل صالح قدم بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مرتضی آوینی اشاره کرد و افزود: شهید آوینی اصلاح شده بود. شهدا ابتدا خود را اصلاح کردند و بعد به یک مصلح تبدیل شدند. زیرا نمی شود که انسان اصلاح نشده و از تعلقات دنیا رها نشده باشد و بتواند مثل یک مصلح عمل کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: پیام هنرمندان شهید این است که خود را اصلاح کنید. هنرمندان مؤمن و هوشمند برای اصلاح خویش تلاش می کنند و از ظرفیت خود در جامعه به کار می گیرند. شهدای هنرمند مصلحان جامعه بودند و نگرانیشان از وضعیت موجود در جامعه آنها را در این راه قرار داد که به سمت شهادت بروند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: ما امروز در حوزه فیلم و سینما به نویسندگان، کارگردانان و چهره‌های ارزشمندی نیازمند هستیم که دغدغه اصلاح جامعه را داشته باشند و در مسیر ارتقای سطح سلامت جامعه قدم بردارند. چنین انسان هایی ادامه راه شهدا هستند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان صدا و سیما در کنگره «جاودانه های نور و تصویر» تاکید کرد جبهه روشنفکران و هنرمندنمایان با آدرس غلط دادن آزادی را به سطح لاابالی‌گری نازل می کنند.

محمود عاطفی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان صدا و سیما در مراسم کنگره «جاودانه های نور و تصویر» گفت: امید به اینکه ما قدر نعمت شهدا را بدانیم و لایق محبت بی‌کران آنها باشیم. شهادت بالاترین هنر انسان هایی است که برترین سرمایه خویش را نثار آرمان‌هایشان ساختند، زیرا متعهد بودند و باور داشتند که بارور شدن آن آرمان به نفع انسانیت است.

وی ادامه داد: اولین همت شهیدان این است که برای بشریت قیام کردند. هنگامی که ما نام شهدا را می شنویم یقین پیدا می کنیم که شهادت و اقدامی که به چنین جهادی منتهی شده است از سر خودآگاهی و با اراده ای روشن بینانه انجام شده است و این ارزش عمل را دوچندان می کند.

رئیس کنگره جاودانه های نور و تصویر تصریح کرد: کنگره دو هزار شهید هنرمند بازنمایی درخشش ستاره های درخشانی است که هر جویای حقیقتی می تواند راه خود را با آنها بیابد و ما امروز بیش از هر زمان دیگری به یادآوری این شهیدان نیاز داریم. متاسفانه در جامعه امروز برخی از جبهه روشنفکران و هنرمندنمایان با آدرس غلط دادن از آزادی آن را به گونه ای تعریف می کنند که چیزی جز لاابالی‌گری از آن برداشت نمی شود و حتی استفاده از پیرایه های ادبی نیز نمی توانند قبح برخی از این رفتارهای به ظاهر هنرمندانه را بپوشانند.

عاطفی عنوان کرد: بر کسی پوشیده نیست که پولی که در شبکه های معاند هزینه می شود از ریختن خون ملت های مسلمان و دربند به دست آمده است و سوال این است که چگونه ممکن است عده ای هنر خود را به قیمت مظلومیت ملت های مسلمان بفروشند. در چنین شرایطی یادآوری از شهدای هنرمند به نوعی استعانت از آنها است. آنها چراغ راه ما در دستیابی به منشور هنر انقلابی هستند منشوری که فصل‌الخطاب آن فرمایش های امام خمینی(ره) و تداوم آن در منویات رهبری نهفته است.

وی درباره هنر شهدا توضیح داد: هنر شهدا در پی تجلی بخشیدن به مفهومی از آزادی است که در پی تعالی بخشی روح انسانیت است و آن را نمی توان در سفره حرام بیگانگان جستجو کرد.

رئیس کنگره جاودانه های نور و تصویر اضافه کرد: امروزه مقام شهدای هنرمند، مقام انسان هایی است که با درک رسالت انسانی خود به تبیین هنر متعالی پرداختند. آنها دردمندانی بودند که نسبت به گره های کور و وضعیت اجتماعی و سیاسی زمان خود بی تفاوت نبودند. این شهدا معتقد بودند هنری که نتواند مظلومیت ملت های زیر ظلم استکبار را به گوش جهان برساند، هنر نیست بلکه توهم است.

عاطفی بیان کرد: ما امروز هنرمندانی داریم که می کوشند در راه سعادت قدم بردارند. کنگره شهدای هنرمند هم در پی ارائه الگوهایی درست از سبک زندگی ملزم از فرهنگ شهادت طلبی و اهمیت تکریم خانواده شهیدان با نگاهی به فرهنگ خانواده شهدا است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان صدا و سیما در پایان گفت: این کنگره همچنین در پی الگودهی و الگوسازی است و بخشی از شاخصه‌های گفتمان انقلاب اسلامی مانند ظلم ستیزی، جنگ فقر و غنا و نبرد حق علیه باطل را تبیین می کند.

نرگس آبیار از فیلمسازان کشور طی سخنانی کوتاه گفت: من همیشه این توفیق را داشتم که در چنین مراسم هایی حصور داشته باشم و به همین ترتیب با بسیاری از خانواده های شهدا و مادران گرامیشان آشنا شده ام. من دوره ای هم سرویراستار فرهنگ «اعلام شهدا» بودم که قرار بود در بنیاد شهید چاپ شد و آنجا با شهدای هنرمند زیادی آشنا شدم که شاعر، نویسنده فیلمساز و خبرنگار بودند.

وی ادامه داد: اکنون فکر می کنم چقدر جای چنین کنگره ای خالی بود و اکنون خوشحالم که اینجا حضور دارم و و تقدیر می شوم.

همچنین در این مراسم از سیدمحمدحسن حسینی خبرنگار صداوسیما که چندی پیش در سوریه به مقام جانبازی نایل شد تجلیل شد که پدرش حجت الاسلام حسینی برای دریافت تندیس وی روی صحنه آمد.

در ادامه مراسم، با حضور مسئولان این کنگره از پوستر مجموعه «قرارگاه بیقراران» رونمایی شد.

این مجموعه محصول مرکز بسیج سازمان صداوسیماست و تاکنون حدود ۵۰ درصد از آن تولید شده است. این مجموعه در ۵۰ قسمت تولید می شود و محتوای آن درباره نقش سازمان صداوسیما در ۸ سال دفاع مقدس است.

مجری مراسم اعلام کرد که این مجموعه سال ۹۵ روی آنتن می رود.