- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تجلیل از زرین دست و خیر اندیش / بحران آب ،بحران حیات است

negarani1

به گزارش سوره سینما [1] ، دومین نشست خبری دومین جشنواره گزارش یک نگرانی با حضور ناصر شفق و مجید رجبی معمار عضو شورای سیاست گذاری ،محمد پرورش مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ،وحید ضرابی نسب قائم مقام جشنواره ، مهدی شهیدی قائم مقام شرکت آسان پرداز، مجتبی علوی ، داریوش فرهنگ ،علیرضا زرین دست ،گوهر خیر اندیش ، علی نیک رفتار ،ساعد نیک ذات ،مهدی دلخواسته ، آرش صادقی ،علیرضا ابراهیمی ، علی زادمهر(مدیر امور رسانه ای ) و اهالی رسانه صبح امروز چهارشنبه ۳۰ دی ماه برگزار شد.

به گزارش امور رسانه ای دومین جشنواره گزارش یک نگرانی ، ناصر شفق عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره طی سخنانی با اشاره به اینکه این جشنواره به مسئله بحران کم‌بود آب می‌پردازد گفت: نگرانی درباره آب نگرانی همه مردم ایران است زیرا ما در یک کشور کم‌آب و بی‌آب هستیم و حتی در مقاطعی دچار بحران جدی بی‌‌آبی‌ شده‌ایم.

وی ادامه داد: این مسئله نه تنها در ایران بلکه در تمامی دنیا وجود دارد و حتی شاید در آینده بحران آب منجر به جنگ آب شود از این رو برگزاری جشنواره‌هایی که باعث شود تا حتی درصدی کمبود آب جبران شود بسیار حیاتی است.

شفق با اشاره به مسائلی که گریبانگیر جغرافیای آبی ایران همچون زاینده‌رود و دریاچه ارومیه شده‌است گفت: باید برای حل این مسئله در نگاه خود به مصرف آب و مدیریت آن تجدید‌نظر کنیم تا بتوانیم در آینده موفق باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در مدیریت‌های شهری به مسئله آب توجه جدی شود گفت: ای کاش اعضای شورای شهر علاوه بر مدارکی تحصیلی که در رشته‌های مختلفی همچون پزشکی، حقوق و… دارند، هنگامی که وارد شورای شهر می‌شدند مدرک شهرسازی و یا اطلاعات خوبی از شهرسازی داشتند.

محمد پرورش مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب تهران نیز گفت: ما در شهر تهران ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش داریم و شهر تهران از جمله‌ شهرهایی است که آب‌رسانی به آن علیرغم خشکسالی‌هایی که گریبانگیر کشور است قطع نشده است.

وی ادامه داد: ادامه این روند مصرف امکان‌پذیر نیست زیرا در شهر تهران تا دو برابر اندازه جهانی آب مصرف می‌شود و هدر رفت آب بسیار نگران کننده است و باید در این راه تلاش زیادی صورت بگیرد.

پرورش با اشاره به اینکه نقش هنرمندان در ترغیب مردم به صرفه‌جویی و مصرف درست آب بسیار پررنگ است گفت: اصلاح سیستم آب‌رسانی و اجرای طرح‌هایی همچون طرح فاضلاب مدرن از جمله ماموریت‌های ما است اما تقویت کار فرهنگی و بالا بردن مسئولیت اجتماعی در قبال آب بر عهده کسانی است که در حوزه فرهنگ تخصص دارند.

پرورش افزود: هم اکنون ۹ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر تهران طراحی شده است که ۶هزار کیلومتر آن انجام شده و امیدواریم که به زودی شبکه فاضلاب تهران تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره یک نگرانی به دنبال ایجاد بستری برای توجه به مصرف آب از طریق تولید فیلم و عکس است گفت: تاکنون بیش از ده هزار اثر به جشنواره رسیده و مردم با استقبالی که از این جشنواره کردند نشان دادند که نگران مشکل آب هستند و امیدواریم بتوانیم با برگزاری چنین جشنواره‌‌هایی مصرف آب را کاهش دهیم و فرهنگ‌سازی درست آب گسترش یابد.

داریوش فرهنگ کارگردان سینما نیز با استقبال از برگزاری جشنواره ‌هایی که به فرهنگ‌سازی مصرف آب کمک کند گفت: بیشتر جشنواره‌های فرهنگی در کشور تشریفاتی است اما جشنواره‌ای که با موضوع آب برگزار می‌شود بسیار جدی است و ما نمی‌توانیم به آن بی‌توجه باشیم.

وی ادامه داد: الفبای ما با آب شروع می‌شود و آب مانند زندگی است و نماد مادر است همانگونه که نان نماد پدر است و مگر می‌شود به مادر خود بی‌اهمیت بود.

وی ادامه داد: وضعیت آب در کشور بسیار هولناک است و نمی‌توان فقط با برگزار کردن جلسه و بخش‌نامه و دستور مشکل آب را حل کرد و امروز شاهدیم که دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و کارون خشک شده‌است.

علیرضا زرین‌دست فیلم‌بردار سینمای ایران نیز طی سخنانی گفت: این جشنواره ما را به یک نگرانی منتهی می‌کند نگرانی که مربوط به حیاتی‌ترین عنصر زندگی ما است و ما باید قدر این عنصر را بدانیم.

وی افزود: برای تولید آب هزینه‌های زیادی می‌شود اما باید از کودکی بیاموزیم که شیرهای آب را باز نگذاریم زیرا هر چند صدای آب خوشایند است اما برای این صدا وقت و انرژی بسیاری صرف شده‌است.

زرین‌دست افزود: ما نه تنها در مصرف آب بلکه در بسیاری از مسائل دیگر کشور پرمصرف و مردمی هستیم که مصرف زیادی داریم و باید به یک عزم عمومی برای کم کردن این مصرف حرکت کنیم.

گوهر خیراندیش بازیگر سینمای ایران بازیگر سینمای ایران نیز گفت: وقتی از من برای حضور در جشنواره گزارش یک نگرانی دعوت شد و گفتند که این جشنواره درباره آب است اصلاً تعجب نکردم زیرا ما دچار بحران آب هستیم و جهان نیز دچار بحران آب است و فقط نیم درصد آب‌های جهان قابل شرب است.

negarani3

وی ادامه داد: باید در این بحران هم مردم و هم مسئولان وظایف خودشان را دنبال کنند زیرا هرکدام از ما با عمل به وظایف خودمان می‌توانیم در حل مشکل بحران آب قدم بزرگی برداریم همانگونه که کشورهای دیگر به این سمت حرکت کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه در بخش‌هایی همچون کشاورزی و مصارف شهری باید بحران آب جدی تلقی شود بلکه باید بدانیم بسیاری از بیماری‌هایی که امروزبا آن دچار هستیم و سرطان‌هایی که امروز بسیاری از افراد را گرفتار کرده است به دلیل وجود آب ناسالم و یا سیستم غلط فاضلاب در برخی شهرها است.

خیراندیش هزینه تولید آب را بسیار دانست و افزود: امروز به دلیل کمبود آب یک لیتر آب تصفیه شدن گران‌تر از یک لیتر نفت و یا نوشابه است.

وی با اشاره به اینکه امروز باید برای حل بحران آب کمربندها را ببندیم گفت: متاسفانه هنوز بعضی شهرهای ایران به خصوص در جنوب کشور آب شرب و خوراکی ندارند و باید این مسئله جدی تلقی شود.

خیراندیش افزود: هرچند با مسائل به وجود آمده و تلاش‌هایی که صورت گرفته چشم‌انداز کشور بعد از اجرای برجام بسیار روشن است اما نباید فراموش کنیم که هنوز در بخش‌هایی همچون آب دچار بحران هستیم.

شهیدی قائم‌مقام شرکت آسان پرداخت به عنوان بازوی اجرایی ویکی از برگزار کنندگان این جشنواره نیز گفت: ما تلاش می‌کنیم تا فرهنگ‌سازی را در حوزه آب ایجاد کنیم اما واقعیت این است که در حوزه مدیریت شهری باید کارهای جدیدی صورت بگیرد زیرا به طور مثال امروز حتی در شمال شهر ساختمانی را نمی‌بینیم که از لحاظ لوله‌کشی و سیستم‌های آب‌رسانی به گونه‌ای طراحی شده باشد که مصرف آبرا کاهش دهد.

وی بر لزوم توجه به بستر اینترنت و فضای آی تی تاکید کرد و افزود: ما باید برای کودکان کار کنیم تا افراد از کودکی بیاموزند که به صورت ناخودآگاه در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی کمک کند استفاده درست از آی‌تی و اینترنت است.

وی ادامه داد: ما به نقش خود در مسائل اجتماعی واقف هستیم و از روش‌های مختلف به این مسئولیت‌ها عمل می‌کنیم.

علی نیک‌رفتار رئیس انجمن عکاسان نیز با اشاره به لزوم استفاده از زبان هنر در مسائل اجتماعی گفت: دغدغه همه ما و دغدغه همه مردم جهان حیات و زندگی است و همه ما برای زندگی بهتر تلاش می‌کنیم و آب در این زندگی بهتر نقش پررنگی دارد.

وی ادامه داد: می‌توان با یک اثر هنری و یا یک عکس تاثیری گذاشت تا بیننده با دیدن آن شاید تا سال‌های سال در تولید آب و مصرف آن بیندیشد.

مجید رجبی معمار عضو شورای سیاستگذاری و مدیرعامل خانه هنرمندان نیز گفت: من اگر جای دوستان بودم به جای برگزاری جشنواره برای آب، سوگواری آب را برگزار می‌کردم زیرا وضعیت آب امروز و بحرانی که دارد از نگرانی گذشته و تبدیل به سوگواری شده است.

وی ادامه داد: باید چنین مسائلی به صورت مداوم پیگیری شود و این مسئله آنقدر جدی است که می‌توان جشنواره‌ای مانند گزارش یک نگرانی را به صورت دائم برگزار کرد.

رجبی معمار افزود: اقلیم ما از دیرباز در منطقه خشک قرار داشته و آب در زندگی مردمان نقش پررنگی داشته و این پررنگی را در همه مسائل همچون معماری، قنات‌سازی و سایر عرصه‌ها می‌بینیم اما امروز افزایش جمعیت و کمبود آب ما را با یک بحران بی‌آبی روبرو کرده است.

وی ادامه داد: همه اهالی رسانه و هنرمندان باید به این مسئله توجه کنند و این نگرانی را داشته باشند و خانه هنرمندان نیز با حمایت از این جشنواره آمادگی دارد که در فرهنگ‌سازی مصرف درست آب تلاش خود را بکند.

وحید ضرابی نسب قائم‌مقام جشنواره گزارش یک نگرانی نیز با تشکر از اهالی رسانه گفت: باید از طریق رسانه‌ها فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و نقش رسانه‌ها در مسئله بحران آب جدی است. به همین دلیل ما قصد داریم امسال از رسانه‌های برتر که در پوشش اخبار جشنواره گزارش یک نگرانی به عنوان جشنواره‌ای که به مسئله آب می‌پردازد فعالیت خوبی داشتند تشکر کنیم.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیرخانه جشنواره دائمی شد و امیدواریم این جشنواره درسال‌های آینده نیز برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره یک جشنواره مردمی است گفت: ما هیچ اثری را به صورت فیزیکی نمی‌پذیریم و تمامی آثار از طریق اینترنت و یا از طریق نرم‌افزار آپ و یا به روشی که در سایت جشنواره اعلام شده قابل دریافت است.

negarani2

ساعد نیک‌ذات عضو هیات داوری و فیلمبردار سینمای ایران نیز گفت: متاسفانه همه مسائل ما سیاسی است و مسئله آب نیز همیشه همراه با سیاست بوده است.

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: همه ما باید درباره مصرف آب آموزش ببینیم و این آموزش باید از دوره کودکی صورت بگیرد و به سمتی حرکت کنیم که کودکان خودشان به همدیگر درباره آب آموزش بدهند.

نیک‌ذات تاکید کرد: باید کمپین‌های عمومی با حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شود و هنر نیز می‌تواند به عنوان یک زیرساخت در این سازمان ها حضور داشته باشد و ما را به سمتی حرکت دهد تا به زودی شاهد رشد خوبی در کاهش مصرف ‌آب باشیم.

کاوه مدیر شبکه تلویزیونی تهران نیز با حمایت از جشنواره گزارش یک نگرانی گفت: ما آمادگی داریم تا آثار منتخب را از این شبکه پخش کنیم و همچنین عکس هایی را که راه پیدا کرده می‌توان در این شبکه نشان داد.

در ادامه برنامه از علیرضا زرین‌دست و گوهر خیراندیش به پاس یک عمر فعالیت در سینما و همچنین تلاش برای گسترش فرهنگ مصرف درست آب تقدیر شد.

داریوش فرهنگ در هنگام اهدا لوح علیرضا زرین‌دست گفت: من اولین فیلمم به نام طلسم را با زرین‌دست ساختم. او یک چشمش را می‌بندد تا هیچ چیز نبیند و با چشم دیگرش بر روی فیلم تمرکز دارد. به نظر من زرین‌دست نه تنها فیلمبردار خوبی است و مانند فامیلی‌اش زرین‌دست است بلکه به نوعی زرین‌چشم است.

در پایان این مراسم مهدی دلخواسته ، علی نیک رفتار ، آرش صادقی به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش عکس و داریوش فرهنگ ، ساعد نیک ذات و علیرضا زرین دست به عنوان اعضای هیات داوران بخش عکس،و همچنین اعضائ شورای سیاستگذاری احکام خود را دریافت کردند.

اجرای برنامه را علی زادمهر مدیر امور رسانه‌ای جشنواره برعهده داشت.

دومین جشنواره گزارش یک نگرانی توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران با مشارکت ،شرکت آسان پرداخت ( آپ) برگزار می شود و زمان مهلت آثار تا ۱۵ بهمن ماه است .

سایت جشنواره به آدرس www.twff.ir [2] و آدرس اینستاگرام جشنواره به آدرس: www.instagram.com/gozaresh1negarani [3] در دسترس است.