- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سریال «پریا» یک ژانر درام اجتماعی است

paria

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی موسسه آوای هنر سلامت، سعید فرهادی، نویسنده سریال «پریا» در گفت و گو با خبرنگار موسسه آوای هنر سلامت درباره ایده اولیه فیلمنامه سریال «پریا» بیان داشت: ایده نگارش اولیه این داستان از تابو بودن ایدز در جامعه و نیازی که مدام از سوی وزارت بهداشت و مسئولین مربوطه برای اطلاع رسانی درباره راه های پیشگیری و درمان و همچنین آموزش نوع برخورد صحیح اطرافیان با این بیماری یا بیماران مطرح می شد، در ذهن من شکل گرفت.

وی افزود: علت دیگر نگارش فیلمنامه زبان گویا و پرمخاطب رسانه است، زیرا همیشه آثار هنری از جمله فیلم های سینمایی و تلویزیونی قدرت تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان دارند و مسلما با یک قصه جذاب می توان این تاثیرگذاری را چند برابر کرد. تا کنون در این زمینه کار بیشتر به همایش های تخصصی و توزیع بروشورهای آموزشی محدود مانده بود و هیچ گاه فضایی گسترده و عمومی جهت ایجاد یک گفتمان فراگیر پیرامون بحثی چنین خطیر در نظر گرفته نشده بود.

فرهادی در پاسخ به این سوال که آیا برای نگارش این سریال گروه نویسندگی با شما همکاری داشته اند، عنوان کرد: در نگارش این فیلمنامه تنها بوده ام ولی مشاوره های حقوقی و پزشکیِ زیادی از سوی متخصصان به یاری ام آمده تا بتوان مسئله را به دور از کلی گویی های رایج، به سمت جزئیاتی ملموس و واقع گرایانه برد. تمام تلاش این گروه آن بود تا خروجیِ اثر مبتنی بر روندی باشد که در عین هشدارآمیز بودن، به ترس های بی جایی که سال هاست به غلط موضوع HIV ایدز را فراگرفته دامن نزند و دیدی روشن از آن به مخاطب ارائه دهد. ما متفق القول بودیم که راه حل این بحران ترس و وحشت و تابو نگه داشتنش نیست؛ بلکه باید با این بیماری نیز همچون هر بیماریِ دیگر و نه به عنوان یک ننگ اجتماعی برخورد کرد.

نویسنده سریال پریا درباره چند قسمتی بودن این سریال نیز خاطرنشان کرد: با توجه به این که در متن و بطن کار هستیم به طور دقیق نمی توانیم درباره چند قسمتی بودن آن نظر دهیم ولی قرار اولیه روی نگارش ۴۰ قسمت بوده است.

به گفته وی، داستان این سریال کاملا جدید و نو است، بدین معنا که هیچ اقتباسی از داستان ها و آثار تولید شده ی داخلی و خارجی نداشته است.

فرهادی تصریح کرد: هم اکنون، نگارش ۱۰ درصد پایانی کار باقی مانده است و در قسمت های آخر هم با توجه به یکسری محدودیت هایی که پیش آمد، مجبور شدیم سریال را کمی تغییر دهیم به همین خاطر کار با وقفه ای کوتاه روبرو شد اما ممکن است تا ۱۰ – ۱۵ روز دیگر نگارش این فیلمنامه به پایان برسد و یکسری جزئی کاری ها و روتوش های نهایی می ماند.

وی همچنین یادآور شد: در اجرا هم بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ درصد کار فیلمبرداری شده است.

وی درباره کاراکترها و شخصیت های این فیلمنامه نیز گفت: تلاش شد هیچ کدام از شخصیت ها فاقد پرداخت و جزئیات نباشند حتی اگر نقشی کوتاه و گذرا دارند. اما در نگاه کلی اصلی ترین کاراکترها که بحران سریال برای آنها رخ می دهد، دختر و پسرجوانی هستند که رابطه عاطفی دارند و پس از مدتی با هم ازدواج می کنند و بر ملا شدن این بیماری زندگی آنها را از لحاظ پزشکی و اجتماعی شدیداً با چالش روبرو می کند.

نویسنده سریال پریا ادامه داد: شخصیت پررنگ و نفوذ دیگری نیز در این سریال خواهیم داشت که قصه اش تقریبا موازی با کاراکترهای اصلی پیش می رود و به دلیل سابقه ی متفاوتش با برخورد متفاوت و تخطئه-آمیزتری از جانب اطرافیان مواجه می گردد. ما نخواسته ایم او را تخطئه کرده یا مانند یک جانی به او نگاه کنیم، بلکه تلاش کردیم تأثیر این گونه رفتارهای تبعیض آمیز را بر روی یک فرد نشان دهیم؛ فردی که گرچه خطایی مرتکب شده اما هنوز انسان است و مستحق برخوردی انسانی و همدلانه.

فرهادی در پایان این سریال را اجتماعی و خانوادگی معرفی کرد و ابراز امیدواری نمود بتواند تأثیری مثبت در ذهنیت افراد جامعه و بخصوص اعضای خانواده ها بگذارد.

مجموعه داستانی «پریا» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای تولید می شود. این سریال دارای مضمون اجتماعی درباره ایدز است که نویسندگی آن را سعید فرهادی به عهده دارد.

موسسه آوای هنر سلامت با هدف ارتقای سطح دانش و بینش عمومی در حوزه نظام سلامت با استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری کشور و رویکرد ترویج اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی و وظایف قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را آغاز کرده است.

این موسسه تهیه و تولید سریال ها و فیلم های تلویزیونی، ویدیویی، انیمیشن، کوتاه، بلند و مستند اعم از داستانی، آموزشی، صنعتی و تاریخی را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر عاملی موسسه آوای هنر سلامت را ابراهیم داروغه زاده بر عهده دارد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت موسسه آوای هنر سلامت به نشانی www.honarsalamat.com [2] مراجعه نمایند.