- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بلیط فروشی مستند «خاطرات خانه متروک» در اکران مردمی عمار / مستندی که همه را غافلگیر می‌کند

khanematrook

به گزارش سوره سینما [1] ، همان گونه انتظار می رفت و در نشست‌های خبری ششمین دوره این جشنواره نیز اعلام شده بود، همانند دوره قبل و پررنگ تر از آن، بلیت فروشی، بخشی از اکران های مردمی جشنواره عمار در طول سال خواهد بود.

بر اساس اعلام دبیر اجرایی اکرانهای مردمی جشنواره عمار، اکران کنندگان مردمی سراسر کشور می‌توانند مستند «خاطرات خانه متروک»، به کارگردانی مهدی فارسی را به صورت بلیت فروشی به نمایش درآورند.

رضا کبودبند، دبیر اجرایی اکران مردمی جشنواره عمار، در همین باره به عمارفیلم گفت: این جشنواره، به دلیل رسالتی که در نشان دادن هنر انقلابی در قالب فیلم دارد و همچنین با توجه به تجربه اکران بلیتی فیلم سینمایی «خانه‌ای کنار ابرها» که نشان داد مردم برای رشد فیلم و فیلم‌ساز انقلابی آماده مشارکت هستند، پیوست اقتصادی اکران‌ها را از اولویت‌های کاری خود قرار داده است.

وی ادامه داد: امسال، مستند «خاطرات خانه متروک»، اولین اثری است که به صورت بلیط فروشی در اکران های مردمی جشنواره عمار حضور پیدا می کند. «خاطرات خانه متروک» اولین مستند بلند مهدی فارسی در مقام کارگردان است که محسن یزدی و مرکز مستند سوره حوزه هنری، تهیه کنندگی آن را برعهده دارند. این فیلم فاخر، نگاهی ا‌ست گذرا به پاره‌ای از رخدادهای پراکنده، تلخ و شیرین و در عین حال فراموش شده جنگ جهانی اول در ایران.

رضا کبودبند گفت: مردم ایران، یکصد سال قبل و در جریان جنگ جهانی اول، تجربه های متعدد ولی پرهزینه ای از مواجهه با استکبار و استعمار کسب کرده اند ولی عده ای کمر همت بسته اند تا مبادا این تجربه ها به جامعه امروز ایران یادآوری شود.

کبودبند گفت: در مستند خاطرات خانه متروک، روایتهایی از وقایع آن دوران شهرهای مختلف کشور مثل ارومیه، خوی، قزوین، بوشهر، رشت، تهران و… بیان شده است که به رغم بزرگی آن وقایع، امروز تقریباً هیچ چیز از آنها گفته نمی شود و کمتر کسی است که با دیدن مستند غافلگیر نشود.

کبودبند در خصوص شرایط نمایش این فیلم گفت: هر سانس نمایش این مستند بسته به مکان اکران با پرداخت مبلغی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه برگزار می شود.

وی در خصوص جزئیات هزینه اکران فیلم گفت: نمایش فیلم در مجموعه هایی مثل دانشگاه های سراسری، فرهنگسراها و مجموعه های دولتی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است ولی جشنواره برای فراهم کردن امکان مشارکت حداکثر مجموعه های مردمی تصمیم گرفته است مبلغ دریافتی از آنها را کاهش دهد و حتی برای مکانهایی همچون مساجد و هیئات به ۱۰۰ هزار تومان برساند.

مسئول اکران مردمی جشنواره عمار اضافه کرد: اکران کنندگان جهت تامین هزینه نمایش این مستند، می توانند از خیران فرهنگی منطقه خود هم استفاده کنند، اما اولویت و پیشنهاد جشنواره، اکران به صورت بلیت فروشی و تامین هزینه از طریق مشارکت توده مردم است.

رضا کبودبند در خصوص نقش مجموعه های مردمی در سینمای ایران گفت: در کشور ۸۵ هزار مسجد و حدود همین رقم هیئت و مدرسه وجود دارد که می توانند با نمایش فیلمها، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد سینمای انقلاب اسلامی داشته باشند اما از طرف نهادهای رسمی جدی گرفته نمی شوند و این همه ظرفیت هدر می رود.

کبودبند خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای اکران مستند «خاطرات خانه متروک» می‌توانند عبارت «درخواست اکران خاطرات خانه متروک» را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۸۰۱ ارسال کنند و در صورتی که با مشکل مواجه شدند با شماره ۰۹۱۴۸۵۵۵۶۰۸ (غیب اله زاده) تماس بگیرند.

رضا کبودبند مخاطب اصلی مستند را، قشر جوان و نوجوان برشمرد و افزود: توقع می رود نمایش این فیلم در دانشگاه ها، حوزه های علمیه و دبیرستانها با استقبال بیشتری مواجه شود.