- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

چرا فقط از بازیگرها تقدیر می‌شود؟! / انتقاد یک چهره پرداز باسابقه سینما از بزرگداشت‌های جشنواره فجر

navidi-fajr

به گزارش سوره سینما [1]، مهین نویدی چهره پرداز باسابقه سینما با ابراز گلایه از توجه بیش از حد مدیران به صنف بازیگران سینما در بین داوران و یا برنامه های تجلیل و بزرگداشت های جشنواره فجر امسال گفت: نمی دانم چرا امسال عوامل پشت صحنه سینما دیده نشده اند؛ این در حالی است که اگر عوامل پشت دوربین نباشند هیچ بازیگری نمی تواند در کارش چنین مورد توجه قرار بگیرد.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «ایران برگر» افزود: در این دوره از جشنواره قرار است از ۳ بازیگر و یک تهیه کننده سینما تجلیل شود و این کار بی توجهی به بخش اعظمی از اهالی فعال سینما است؛ البته ما سال ها است که به بی مهری های مدیران و مسئولان سینمای کشور عادت کرده ایم ولی امیدوارم شرایطی فراهم شود تا سایر فعالان سینمایی نیز بتوانند در مهمترین رویداد سینمایی مورد توجه قرار بگیرند.

وی ادامه داد: هرچند طی تمامی دوره های برگزاری جشنواره تعداد معدودی از اهالی پشت دوربین مورد توجه قرار گرفته اند اما نسبت آن ها همیشه به بازیگران بسیار کم بوده و این صنف بازیگران سینما بوده اند که بخاطر چهره شان همواره در اولویت مدیران و مسئولان سینمایی قرار داشته اند.

نویدی تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر نماد سینمای ایران است و تمامی فعالان و دلسوزان سینما می خواهند که در این رویداد مهم سینمایی به درستی دیده شوند. من معتقدم که اجرای عدالت در بین دست اندرکاران حرفه های مختلف سینمایی کمترین کاری است که مدیران می توانند انجام دهند.

این چهره پرداز باسابقه در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: مشکل اهالی پشت دوربین در سینما تنها به همین مسأله ختم نمی شود؛ چرا که ما حتی برای حضور در جشنواره فیلم فجر همیشه با مشکل مواجه هستیم و حتی از دادن یک کارت نیز به ما دریغ می کنند.

وی یادآور شد: من تاکنون ۴ بار کاندیدای دریافت جایزه بهترین چهره پردازی شده ام اما حتی یک بار کارت اضافه ای برای حضور یکی از نزدیک ترین اقوام و بستگانم برای حضور در مراسم اختتامیه به من داده نشد؛ این در حالی است که ما همیشه در مراسم های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر شاهد حضور افرادی هستیم که کمترین نسبتی با سینما ندارند و تنها به واسطه داشتن روابط خود در این رویدادها حضور پیدا می کنند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «مهمان مامان» ادامه داد: به عنوان نمونه سال گذشته که من سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را بردم تعدادی از همسایگانم که وابسته به شرکت نفت و سازمان انرژی اتمی هستند به من گفتند «ما زمانی که شما جایزه را بردید در سالن برج میلاد برایتان خیلی دست زدیم» و من با تعجب گفتم «شما چطور به سالن آمده بودید؟» که آن ها در پاسخ من گفتند ما همه ساله برای این گونه مراسم ها چندین کارت در اختیار داریم؛ این در حالی است که بنده به عنوان برنده سیمرغ جشنواره حتی یک کارت اضافه در اختیار نداشتم!

نویدی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینما با حضور تمامی دست اندرکاران در سایر رشته ها شکل می گیرد و اگر هریک از این عوامل نباشند دیگر فیلم و سینمایی وجود نخواهد داشت که بازیگران این گونه بخواهند یکه تاز میدان شوند؛ من امیدوارم مدیران سینمایی به جای توجه بیش از حد به بازیگران کمی هم به عوامل دیگر سینما توجه کنند.

منبع: سینماپرس