- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ابهامات عجیب جدول کاخ جشنواره فیلم فجر/ رونمایی از ۴ فیلم بحث برانگیز در ساعت صفر بامداد!

Neshast Fajr (1)

به گزارش سوره سینما [1]، صبح امروز دومین نشست خبری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. انتهای این نشست جدول فیلم‌هایی که در سینماهای کشور اکران می‌شود در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

برج میلاد که چند سالی است به «کاخ» اصلی جشنواره فیلم فجر شهرت یافته است به واسطه تعامل خبرنگاران، منتقدان و عوامل فیلمها‌ زمینه ساز واکنش‌ها و رویدادهایی شده است که ارزش افزوده ای برای این رویداد فرهنگی محسوب می‌شود. نشستهای خبری پرحاشیه و جنجالی فیلمسازان، نمایش فیلم‌ها در سالن سینمای برج میلاد و واکنش مخاطبان حرفه ای در این سالن اعتبار رسانه‌ای قدرتمند و ویژه‌ای به این مجموعه داده است.

اما در جدول نمایش این سالن اصلی جشنواره فیلم فجر ابهاماتی است که ضرورت پاسخ‌گویی مدیران و برنامه ریزان امسال جشنواره را برای این شکل برنامه ریزی بیشتر می‌کند.

با نگاهی به جدول جشنواره مشاهده می شود که افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با یک فیلم مستند شروع می‌شود. «اهالی خیابان یک طرفه» به کارگردانی مهدی باقری، ساعت ۱۴:۳۰ دوشنبه ۱۲ بهمن‌ماه خواهد بود. این فیلم سال گذشته در جشنواره حقیقت، اولین رونمایی خود را داشته است و ضرورت افتتاح جشنواره با این فیلم مشخص نیست.

علاوه بر آن با اینکه اهمیت بخش مستند برای سینمای ایران بر کسی پوشیده نیست اما برخی معتقدند چینش بخش مستند در  ابتدای نمایش هر روز جشنواره فیلم فجر باعث کم رونق شدن این بخش می‌شود. چون اکثر این مستند‌ها در جشنواره سینما حقیقت رونمایی شدند و اهالی رسانه هم، پیش از این، به صورت مفصل‌تری به آن پرداخته اند و از همین اکنون می‌توان پیش بینی کرد که احتمالاً سالن سینمای برج میلاد در ساعت خوب ۱۴:۳۰ که می‌شد فیلم دیگری را در آن اکران کرد، خالی از تماشاگر باشد. علاوه بر آن سانس بعدی فیلم‌ها هم به «هنر و تجربه» اختصاص پیدا کرده است که باز هم مشتری خاص و محدودی دارد و با این حساب جشنواره عملا تا ساعت ۱۸:۳۰ خلوت خواهد بود.

ضمن اینکه طبق این برنامه‌ریزی، فیلم‌های سودای سیمرغ که مهمترین بخش دوره‌های جشنواره فیلم فجر بوده است و عوامل فیلم‌ها و اهالی رسانه منتظر رونمایی این فیلم‌ها هستند از غروب هر روز شروع می‌شود. ساعت نمایش فیلم‌های سودای سیمرغ از ساعت ۱۸:۳۰ شروع می‌شود و تا پاسی از شب، سه فیلم دیگر نمایش داده می‌شود.

سانس های نمایش فیلم‌ها، ۲۱ ، ۲۲:۳۰ و ۲۴ است. به این ترتیب فاصله یک سانس با سانس دیگر ۹۰ دقیقه است. علاوه بر اینکه احتمالا زمان خیلی از فیلم‌ها بیشتر از ۹۰ دقیقه باشد؛ زمان جابه‌جایی تماشاگران و ورودی و خروجی تماشاگران و فیلم‌ها هم ظاهرا در نظر گرفته نشده است که با احتساب این زمان‌ها، احتمالا اصحاب رسانه در برخی از روزها که سانس ۲۴ هم وجود دارد باید تا ساعت ۳ بامداد در جشنواره باشند و احتمالا در ساعات اولیه صبح هم برای پوشش اولین نشست خبری در برج میلاد حاضر باشند. اتفاقی که باعث فروکاست فعالیت رسانه‌ها بعد از چند روز ابتدایی خواهد شد. این زمانبندی در حالی صورت گرفته است که روال سال های گذشته به شکلی بود که عموماً بعد از نمایش هر فیلم زمانی برای پذیرایی و استراحت تماشاچی در نظر گرفته می‌شد.

از نکات قابل تامل این جدول این است که چهار فیلم احتمالاً بحث برانگیز جشنواره، یعنی «لانتوری»، «اژدها وارد می‌شود»، «یتیم‌خانه ایران» و «رسوایی ۲» در ساعت صفر بامداد رونمایی می‌شوند.

طبق برنامه ریزی امسال، ابهام دیگری هم به خاطر ابداع جداسازی نشست خبری از نمایش فیلم ایجاد شده است. نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر صبح هر روز خواهد بود. با احتساب این‌که عوامل فیلم برای نمایش فیلم‌هایشان به کاخ اصلی جشنواره یعنی برج میلاد می‌آیند تا شاهد اولین رونمایی فیلمشان باشد و اینکه بنا به برنامه ریزی امسال باید بر فرش قرمز کاخ مردمی جشنواره یعنی پردیس ملت، حاضر شوند. حضور  بار سوم آن‌ها در نشست‌های خبری از همین اکنون کمی با اما و اگر همراه است. در سالهای قبل که یک بار لازم بود عوامل فیلم‌ها برای نمایش و نشست خبری شان به کاخ جشنواره بیایند، حضور کج‌دار و مریزی و عموماً ترکیبی نسبتاً ناقص از برخی از آن‌ها مشاهده می‌شد، حالا باید دید برای امسال این وضعیت چگونه خواهد بود.

البته جداسازی زمان برگزاری نشست خبری فیلم‌ها از زمان اکران باعث شده است که  برخی اصحاب سینما از اینکه نمی‌توانند دریافت مستقیمی بلافاصله بعد از تماشای اثر خود داشته باشند، گلایه کنند و اعتراضی ملایم داشته باشند به اینکه لذت و حال و هوای گفت وگوی داغ بعد از تماشای اثر خود و مخاطبی که مستقیم از سالن نمایش به سالن گفت وگو می‌آید را احتمالاً دیگر تجربه نخواهند کرد. تضمینی وجود ندارد که مخاطبی که فیلمی را یک روز قبل تماشا کرده در نشست خبری روز بعد هم پرفروغ حاضر شود.

با نگاهی به این جدول دیده می‌شود که یک بخش مبهم دیگر هنوز باقی مانده است. نشست خبری فیلم‌هایی که در روز بیست و یک بهمن به نمایش در می‌آیند چه روزی خواهد بود؟

منبع: تسنیم