- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

انتقاد طراح صحنه و لباس «بادیگارد» از توجه بیش از حد به بازیگران در برنامه‌های جشنواره فجر

amin-ashayeri

به گزارش سوره سینما [1]، کامیاب امین عشایری طراح صحنه و لباس سینما با ابراز گلایه از توجه بیش از حد مدیران به صنف بازیگران سینما در بین داوران و یا برنامه های تجلیل و بزرگداشت های جشنواره فجر امسال گفت: کم لطفی مدیران و مسئولان مانع از توجه به عوامل پشت صحنه سینما شده است.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» اظهار داشت: متأسفانه این اتفاق در اکثر مواقع در سینمای ایران وجود داشته و دلیل اصلی آن نیز از ناآشنایی مدیران سینمایی با حرفه ها و رشته های هنری در سینما نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه بی توجهی مدیران و مسئولان سینمایی حتی به انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز سرایت کرده به نحوی که آن ها نیز در جشن اخیر خود طراحی صحنه و لباس، طراحی چهره پردازی و… را از فهرست جوایز خود حذف کردند و تنها جایزه ای با عنوان بهترین دستاورد هنری را تعیین کردند که به نظر من یک حرکت رو به عقب محسوب می شود.

امین عشایری خاطرنشان کرد: متأسفانه از این قبیل مشکلات در سینمای ما بسیار دیده می شود؛ شاید دلیل اصلی چنین اتفاقاتی این است که مدیران سینمایی مایلند تا برخی چهره ها مرتب دور و برشان باشند تا از این طریق بتوانند در نزد مردم به محبوبیت دست پیدا کنند و به همین دلیل است که کمترین توجهی به دست اندرکاران پشت صحنه و به خصوص افرادی که در شاخه های هنری فعالیت می کنند ندارند و رسماً بخشی از سینما را نادیده می گیرند.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «مرگ ماهی» سپس با بیان اینکه این اتفاق نادرست امسال در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به شکل گسترده تری شکل گرفته است اظهار داشت: امسال ما شاهد آن هستیم که در هیأت های داوری نیز حضور چهره ها بیش از متخصصان رشته های سینمایی دیده می شود و دبیر جشنواره حتی مشاوران هنری خود را از میان بازیگران سینما انتخاب کرده است؛ این در حالی است که قطعاً یک طراح هنری بهتر از یک بازیگر می تواند به دبیر جشنواره مشاوره دهد.

این طراح صنه و لباس تأکید کرد: من معتقدم که مسئولان باید هرچه سریعتر سیاست های خود را تغییر دهند و به این نکته توجه داشته باشند که ما دست اندرکاران پشت صحنه سینما به ویژه در رشته های هنری نیاز به توجه و دلگرمی داریم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من معتقدم مهمتر از همه توجه به پیشکسوتان سینما است و مدیران و دست اندرکاران جشنواره بایستی توجه جدی به این مسأله داشته باشند تا قدیمی های سینما در مهمترین رویداد سینمایی کشور به خوبی دیده شده و مورد توجه قرار بگیرند.

گفتنی است؛ کامیاب امین عشایری امسال با فیلم های «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «عادت نمی کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و «هفت ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی در جشنواره فجر حضور دارد.

منبع: سینماپرس