- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» متولد شد / برگزاری اولین جشن، پس از جشنواره فیلم فجر

montaghedin-enghelab1

به گزارش سوره سینما [1] در این نشست رسانه ای محسن یزدی، دبیر اولین جشن مجمع نویسندگان و منتقدان سینمایی گفت: جبهه رسانه ای سینمای انقلاب در چهار دوره و سه سال متوالی نظر سنجی برگزار کرد و نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب نظرشان را پیرامون بهترین فیلم های سینمای ایران مطرح کردند.

وی افزود: این نظرسنجی ها بازتاب خوبی پیدا کرد و شاید دلیل آن قدرت رسانه های انقلاب در اثرگذاری بر حوزه های فرهنگی به خصوص سینما بود و علت دیگر هم شاید حرف های بود که در حوزه سینما کمتر شنیده شده بود.

دبیر اولین جشن مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب با اشاره به توجه بیش از حد بدنه سینمایی کشور به فرم گفت: در دوره ای که در سینما فقط به فرم توجه می شود رسانه های انقلاب ضمن توجه به فرم، موارد مهمی را مطرح کردند که سابقا به آن توجه نمی شد.

وی ادامه داد: هنگامی که نظرسنجی های این جبهه مورد توجه قرار گرفت، دوستانی که همیشه اصرار دارند همه نقدهای عنوان شده در این رسانه ها را به شکل دیگری منعکس کنند و ما را به سیاسی بودن و افراطی‌گرایی متهم کردند در صورتی که ما فقط درباره سینمای منطبق با منافع ملی و نسبت آن با جشنواره‌های خارجی و کارکرد جشنواره‌های داخلی حرف زده ایم.

یزدی افزود: رسانه‌هایی که به زاویه‌داری با رئیس‌جمهور متهم شدند، اتفاقاً خواسته‌هایشان تحقق استراتژی دولت است و خواسته ما این بود که شعار رئیس جمهور را در سینما محقق کنید و شانیت سینما را پیشرفت کشور بدانید که متهم به تندروی شدیم.

دبیر مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب با ذکر این نکته که سینمای محفلی در دیدگاه رسانه های انقلاب جایگاهی ندارد، گفت: ما دوست داریم، سینمای ما یک سینمای مخاطب محور باشد و مردم فیلم ها را ببینند، ما علاقه مندیم سینمای ما سینمای امید باشد و همه حرفمان پیرامون این موارد است.

montaghedin-enghelab2

یزدی افزود: گاهی اوقات به ما گویند برخوردتان با برخی سینماگران تند است ولی همان دوستان یا در خفا یا به صورت علنی بحث‌هایی مطرح می کنند که ، متوجه می‌شویم با ما هم عقیده هستند و با برخی فیلم ها مسئله دارند.

وی ادامه داد: وقتی از این دوستان می پرسیم که چرا علی رغم اینکه بعضی فیلم ها را بد می دانید علیه ما موضع گیری می کنید، جواب های نا مشخص می دهند.

یزدی با اشاره به وجود اختلاف سلیقه ها در رسانه های انقلاب، گفت: رسانه های انقلاب با اصول مشترک ممکن است اختلاف سلایقی در جزئیات با هم داشته باشند و این موضوع اصلا ایرادی ندارد اما هیچ کدام از رسانه های ما منافع شخصی ندارند و به خاطر منافع سیاسی و گروهی هم عمل نمی کنند.

وی افزود: اگر در برخی اوقات واکنش ها به برخی فیلم ها که در هر جشنواره تعدادشان دو یا سه فیلم از شصت فیلم است تند است به خاطر این مساله است که موضوع خود فیلم تند است، مثلا آن شخص بی سوادی که فکر میکند می تواند با نام مصدق به جمهوری اسلامی متلک بندازد باید بداند که مصدق را اتفاقا آمریکایی ها و انگلیسی ها سرنگون کردند و همه می دانیم قطعا مصدق را جمهوری اسلامی سرنگون نکرده است.

وی ادامه داد: مثلا در بحث های سال ۸۸ با برخی سینماگران که با ما هم عقیده نیستند صحبت می کردیم می گفتند مساله ما تقلب نیست اما می دیدیم در مورد تقلب بدون هیچ استدلالی فیلم میسازند و وقتی هم اعتراض میکردیم ما متهم به افراط گرایی و سیاسی بودن می شدیم در صورتی که برخی آقایان از ما سیاسی تر هستند.

دبیر مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب با اشاره به اینکه پیشرفت سینما در اولویت ما قرار دارد، گفت: ما در این حوزه تا جایی که بتوانیم تلاش می‌کنیم و دلمان می‌خواهد در دوره جدید که مجمع نویسندگان سینمای انقلاب دایر شده است، منسجم‌تر وارد عمل شویم و ارتباط بیشتری با اهل قلم در چارچوب جبهه انقلاب داشته باشیم تا وسیع‌تر و بهتر عمل کنیم.

یزدی در خصوص برگزاری اولین جشن مجمع نویسندگان و منتقدان سینمایی کشور گفت: این جشن در امتداد نظر سنجی سه ساله اواخر بهمن ماه برگزار خواهد شد و جوایزی با رویکرد محتوایی و فرمی به بهترین فیلم ها اهدا خواهد شد.

montaghedin-enghelab3

یزدی با اشاره به تقدیر از یک شخصیت سینمایی در جشن مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب افزود: کلیت جوایز در پیرامون سینمای قصه گو، قهرمان محور و مخاطب محور خواهد بود که در سینمای امید هم بخشی از آن است.

وی ادامه داد: این جشن سالانه برگزار خواهد شد و در آن فیلم‌های بلند داستانی را مد نظر قرار می‌دهیم و سعی خواهیم کرد در صورت دیده شدن اکران های انیمیشن به انیمیشن هم توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که انیمیشن از امتیازات جبهه فرهنگی انقلاب است.

یزدی پیرامون چگونگی انتخاب جوایز گفت: حدود ۴۰ نفر از فعالان اهل قلم در حوزه رسانه ای سینما در نظر سنجی ما شرکت می کنند و بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر، لیستی منتشر خواهد شد و بر حسب ارزش‌ها و عناوینی که پیشتر ذکر شد، به هنرمندان‌مان جوایزی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: علاوه بر این جوایز ما جایزه هایی نیز برای بهترین یادداشت، نقد و گزارش سینمایی در نظر داریم که در شب جشن به صاحب آثار اهدا خواهد شد.

یزدی در پاسخ به این سوال که آیا این جشن با جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران موازی نیست گفت: مطمئنا ما با توجه به توضیحاتی که ارائه شد ما با انجمن منتقدان ایران در یک جا قرار نمیگیریم چرا که نگاه ما کاملا متفاوت است وحتی مهمترین منتقدان ما همین دوستان هستند.

وی ادامه داد: کسانی که در انجمن منتقدان هستند کار خود را می‌کنند و ما نیز کار خود را می‌کنیم. باید توجه داشت که مسائل ما با هم متفاوت است و قطعا خروجی‌های ما نیز متفاوت خواهد بود. در این حوزه تقابلی وجود ندارد اما گفتمان هر دوی ما متفاوت است.