- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سهم انیمیشن از مهمترین رویداد سینمایی تنهای بال های سیمرغ!/ چرا فرصت های حداقلی سال گذشته از بخش انیمیشن دریغ شد؟

fehrest-moghadas-13

به گزارش سوره سینما [1]، با اعلام رسمی برنامه اکران آثار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در کاخ رسانه ای و سینماهای مردمی جشنواره در هفته گذشته، مشخص شد که سهم انیمیشن ایران از سیمرغ سینمای ایران، تنها بال های آن است.

جدول ارائه شده توسط دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نشان داد آثار انیمیشن این دوره از جشنواره حتی محدودتر از سال های گذشته و تحت عنوان جدیدی با نام «بر بال های سیمرغ» بدون اکران در کاخ رسانه ای جشنواره، تنها در ۳ سالن سینمایی از پردیس کورش، آزادی و چهارسو اکران می شوند.

بر طبق این جدول ۸ اثر انیمیشن رسیده به دبیرخانه جشنواره با عناوین «فهرست مقدس»، «ناسور»، «قلب خورشید»، «بازمانده»، «کله آهنی»، «در مسیر باران»، «پادشاه آب» و «نبرد خلیج فارس ۲» بدون داوری و مسابقه و با عنوان «نقاشی متحرک های روز سینمای ایران» در جشنواره حضور دارند.

این در حالی بود که از مدت ها قبل مسئولین سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از ایجاد بخشی مجزا برای حوزه انیمیشن کشور در جشنواره فیلم فجر خبر داده بودند و از کیفیت و کمیت آثار رسیده در این بخش ابراز خرسندی می کردند. محمد حیدری، دبیر جشنواره نیز برخلاف اطلاعیه فراخوان جشنواره، از احتمال اهدای یک سیمرغ به اثر برگزیده این حوزه خبر داده بود. در همین راستا نیز «آسیفا» یا انجمن سینمای انیمیشن ایران را مأمور به قضاوت و داوری درباره آثار رسیده به دبیرخانه کرده بودند.

اکنون و پس از چندین جلسه برای داوری این آثار و گمانه زنی های فراوان درباره کیفیت حضور انیمیشن در جشنواره امسال و تعیین جوایز آن، محمد حیدری در دومین نشست جشنواره فیلم فجر با رسانه ها از اهدای تنها یک لوح تقدیر به اثر شایسته این حوزه خبر داد.

از طرفی با نگاهی گذرا به وضعیت نمایش فیلم ها در جشنواره امسال و مقایسه آن با سال های گذشته مشخص می شود که انیمیشن به عنوان حوزه ای نوپا و اقتصادی در صنعت سینمای ایران برای مدیران این دوره از اهمیت کمتری نسبت به آثار رئال برخوردار است.

در حالی که در سال گذشته این حق به انیمیشن «شاهزاده روم» به عنوان تنها انیمیشن حاضر در جشنواره داده شد تا ضمن اکران در مهمترین کاخ جشنواره یعنی کاخ رسانه ها در برج میلاد، نشست خبری عوامل آن نیز در حضور اهالی رسانه برگزار شود، امسال این حق نیز از اهالی انیمیشن گرفته شد تا آنها حتی تریبونی برای بیان نظرات خود نیابند و همچنان وعده های مسئولین برای توجه بیشتر به انیمیشن بی تعهد بماند.

عدم فرصت بیان نقطه نظرات برای تولیدکنندگان انیمیشن را می توان مهمترین محرومیت جشنواره برای این هنرمندان دانست. زمانی این نکته مهمتر می شود که طبق تجربه هر ساله سینمای ایران، غالبا به آثاری در زمان اکران توجه بیشتری می شود که سال گذشته در جشنواره فجر فرصت خودنمایی و تبلیغ در میان اهالی رسانه را یافته اند. حال این فرصت برای انیمیشن سازانی که برخلاف فیلم های رئال از همراهی استارهای سینما در هنگام اکران بی بهره می مانند، بیش از پیش مهمتر است.

اتفاق جالب دیگر محرومیت این آثار حتی از نمایش در کاخ مردمی جشنواره یعنی پردیس ملت است تا حتی عوامل این فیلم ها فرصت حضور در میان مردم و همراهی با آنها در تماشای فیلم خود را نیابند.

حال باید پرسید نمایش این آثار تنها در سه سالن سینمایی و بدون رونمایی و فرش قرمز و حضور اهالی رسانه چه فایده ای دارد؟ آیا این حوزه آنقدر کم ارزش شده است که باید از حداقل های عزت و احترام و امتیاز حضور یک فیلم در جشنواره بی بهره باشد؟ چه شده که فرصت های حداقلی سال گذشته نیز از این حوزه دریغ شده است؟

مشاورین دبیر جشنواره امسال باید به این مهم توجه کنند که این آثار انیمیشن هستند که در سردی روزهای گیشه می توانند با کشاندن مردم به سینماها و جلب توجه کودکان به این آثار به نجات سینمای ایران کمک کنند. «شاهزاده روم» در نیمه دوم سال جاری با اکران خوبی توانست مورد اقبال مخاطبان زیادی شود و عنوان چهارمین فیلم پرفروش سال را لقب گیرد. فیلمی که بسیار پرفروش تر از آثاری شد که سیمرغ های زیادی را بر گردن آویخته بودند.

حال باید دید این کم توجهی به حوزه انیمیشن در کشور تا کجا ادامه خواهد داشت و مسئولین چه پاسخی برای این سوالات دارند؟

منبع: فارس