- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

همه فیلم‌هایی که باید در جشنواره فجر امسال دید/ از «بادیگارد» حاتمی‌کیا تا فیلم ضداستکباری طالبی

istade-rosvayee-badigard

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، تنها یک روز تا آغاز سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر باقی‌مانده است و مخاطبان بسیاری منتظر هستند تا شاهد رقابت میان سی‌وسه فیلم بخش نگاه نو و سودای سیمرغ این دوره از جشنواره باشند.

از میان فهرست سی‌وسه موردی فیلم‌های این دو بخش، چندین گزینه هم از  شانس بیشتری برای گرفتن جایزه برخوردار هستند و هم اینکه با توجه به جنبه‌های مختلفی تکنیکی و فنی این آثار و همچنین داستان آن‌ها، احتمال بیشتری دارد که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند.

در این گزارش به معرفی مهمترین فیلم‌های این دوره از جشنواره پرداخته‌ایم:

bodigard

بادیگارد

تیم ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز پرستویی بعد از تجربه درخشان «آژانس شیشه‌ای»، یک بار دیگر کنار هم قرار گرفته‌اند تا این بار به جای روایت مظلومیت جانبازان و بازماندگان هشت سال دفاع مقدس در «آژانس شیشه‌ای»، داستان حاج حیدر و محافظانی را روایت کند که دفاع از حیثیت نظام مهمترین هدف آن‌هاست.

البته «بادیگارد» حاتمی‌کیا، هویتی مستقل دارد و برخلاف «آژانس شیشه‌ای»، از لوکیشن‌های مختلفی برای روایت داستان خود استفاده کرده است. همچنین جلوه‌های ویژه این اثر در کنار موسیقی اثرگذار کارن همایونفر، باعث شده تا جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا تبدیل به یکی از پرکشش‌ترین آثار حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر شود.

istade-dar-ghobar

ایستاده در غبار

«ایستاده در غبار» اولین ساخته‌ سینمایی محمدحسین مهدویان است که اثری «قهرمان» محور محسوب می‌شود و موضوع اصلی آن روایت زندگی «حاج احمد متوسلیان» فرمانده سال‌های آغازین دفاع مقدس است.

این اثر از نظر ساختار و فرم روایت تجربه‌ای تازه در سینمای ایران است. اثری که با استفاده از ایده استفاده از صداهای اصلی شخصیت‌های مستند و واقعی فیلم و از طریق تصویرسازی برای این صداها ساخته شده است.

البته استفاده از این ابتکار، در گاهی از موارد باعث شده تا در بعضی از بخش‌ها، فیلم از فرم داستانی به فرم مستند متمایل شود ولی این‌ موضوع باعث دلزدگی مخاطب و عدم همراهی او با فیلم نمی‌شود. شاید به همین خاطر باشد که «ایستاده در غبار» توانست بسیاری از حریفان مدعی خود را در بخش نگاه نو جشنواره سی‌و‌چهارم فجر کنار بزند و در جمع بزرگانی که سودای سیمرغ را در سر می‌پرورانند، حضور یابد.

nafas

نفس

دو سال پیش بود که نرگس آبیار، در واپسین روزهای باقیمانده با برگزاری جشنواره فجر و به واسطه حمایت ابراهیم حاتمی کیا، توانست بزرگترین غافلگیری جشنواره سی‌ودوم فجر را وارد عرصه رقابت کند. فیلمی اثرگذار که با استفاده از یک داستان واقعی به سراغ روایت ماجرای یک مادر شهید که چشم‌انتظار بازگشت فرزندش است، رفته بود. در نهایت هم این اثر توانست جوایز متعددی را در چه در جشنواره فجر و چه در سایر جشنواره‌ها نصیب آبیار و تیم تولید «شیار ۱۴۳» کند.

آبیار امسال پس از پشت سرگذاشتن این تجربه موفق، به سراغ داستانی کودکانه رفته است که فرسنگ‌ها با ماجرای «اُلفَت» و فرزندش شهید که در «شیار ۱۴۳» روایت می‌شد، فاصله دارد.

فضای این فیلم پر از رویاهای زیبای کودکانه است که با استفاده از تصویر سازی انیمیشنی مخاطب را به دنیای کودکانه بهار، نادر، کمال و مریم، چهار کودک اصلی این قصه می‌برد. کودکانی که به همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ خود (با بازی پانته‎آ پناهی‌ها) در دهه ۵۰ خورشیدی زندگی می‌کنند.

fehrest-moghadas-11

فهرست مقدس

این فیلم در میان آثاری که قرار است که در بخش اصلی جشنواره فجر امسال حضور داشته باشند، نیست. البته دلیل این اتفاق ناهماهنگی و برخی کارشکنی‌ها در ساختار مدیریتی این دوره از جشنواره فیلم فجر است که نمی‌خواهند آثار بخش انیمیشن به خوبی دیده شوند.

ولی اگر علاقمند به سینما و به ویژه هنر انیمیشن هستید، حتما به تماشای «فهرست مقدس» بنشینید. اثری که به روایت ماجرای اصحاب اخدود و سوزانده شدن گروه کثیری از مسیحیان شهر نَجران توسط حاکم یهودی این سرزمین در فاصله‌ای ۱۰۰ ساله تا ظهور اسلام پرداخته است.

این اثر یک تحول مهم در ساختار انیمیشن ایران محسوب می‌شود و می‌توان رشد عرصه‌ تکنیکی و فنی انیمشین‌سازی را در آن دید که اثر قابلیت رقابت با آثار خارجی را دارد.

«فهرست مقدس» مخاطب را غافلگیر خواهد کرد و بدون شک شاخصترین انیمیشن حاضر در این دوره از جشنواره فجر خواهد بود.

sianoor2

سیانور

«سیانور» جدیدترین ساخته بهروز شعیبی است که یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره محسوب می‌شود. اخبار مختلفی پیرامون قصه اصلی این فیلم منتشر شده است ولی به نظر می‌رسد آنچه که بیشتر به واقعیت نزدیک است آن است که قهرمان اصلی «سیانور» یکی از مبارزان حزب توده است که درگیر مبارزه با ساواک می‌شود و در همین بین داستان‌هایی عاشقانه نیز برای او پیش می‌آید.

این که آیا این شخصیت اصلی که یک مبارز کمونیست  محسوب می‌شود، قرار است به عنوان قهرمان اصلی فیلم معرفی شود یا نه، موضوعی است که ما هم همانند مخاطبان، منتظر دیدن آن در سی‌و‌چهارین جشنواره فیلم فجر هستیم.

rosvayee

رسوایی۲

مسعود ده‌نمکی یکی از معدود کارگردان‌ان سینمای ایران است که علاقه خود به دنباله‌سازی را تبدیل به عمل گرده است  بعد از ساخت سه‌گانه «اخراجی‌ها: به سراغ ساخت دومین قسمت فیلم سینمایی «رسوایی» رفته است تا باز هم ماجرای حاج یوسف را روایت کند، آن هم در زمانی که او با یک پیش‌بینی غیر منتظره «آمدن زلزله» را در شهر پیش بینی می‌کند.

با توجه به قصه اصلی این فیلم، نیاز به استفاده از جلوه‌های ویژه بصری بوده است که نتیجه آن نیز قابل قبول شده است و به احتمال زیاد «رسوایی۲» با استفاده از این صحنه‌ها، تبدیل به یکی از آثار پرمخاطب سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر خواهد شد.

barcode5

بارکد

مصطفی کیایی بعد از ساخت «ضدگلوله» و ارائه اولین اثر قابل قبول خود، بیشتر به سراغ موضوعات اجتماعی رفته بود ولی او در این دوره از جشنواره باز هم بر روی سوژه‌ای کمدی دست گذاشته است. البته جنس این کمدی نزدیک به دو اثر قبلی اوست و رگه‌هایی از مسائل روز اجتماعی نیز در آن دیده می‌شود.

با توجه به چند اثر قبلی این کارگردان و سابقه خوب او در تولید آثار مخاطب پسند، به نظر می‌رسد «بارکد» نیز یکی دیگر از آثاری باشد که نظر مخاطبان این دوره از جشنواره را به خود جلب می‌کند. همچنین حضور بازیگرانی چون بهرام رادان، محسن کیایى، سحر دولتشاهى، بهاره کیان افشار، پژمان بازغى و رضا کیانیان نیز می‌تواند در بهترین دیده شدن این اثر موثر باشد.

emkane-mina

امکان مینا

کمال تبریزی در چند سال گذشته به شدت افت کرده بود و بیشتر درگیر تولید پشت سرهم آثار ضعیفی بود که نه مخاطب چندانی داشت و نه در جشنواره‌ها چندان به چشم می‌آمد. او سال گذشته «طعم شیرین خیال» را به جشنواره آورد که آنقدر ضعیف بود که تبدیل به یک شکست کامل در کارنامه کاری تبریزی شد.

البته او پیش از این اثر سینمایی، مشغول به ساخت سریال «ابله» در شبکه نمایش خانگی بود که آن هم اثر ضعیفی بود و حتی قسمت آخرش هم هیچگاه توزیع نشد! اما به نظر می‌رسد حالا که بعد از سال‌ها باز هم زوج کمال تبریزی و منوچهر محمدی در کنار هم قرار گرفته‌اند، قرار است اثری درخور توجه را در جشنواره فجر مشاهده کنیم.

«امکان مینا» جدیدترین حاصل همکاری این تیم است که روایتگر داستانی سیاسی در بستری از حوادث عاشقانه است و به نظر می‌رسد از آثار موثر و قابل توجه این دوره از جشنواره باشد. اثری که شنیده‌های بسیاری خبر از سرمایه‌گذاری وزارت اطلاعات در تولید آن دارد و با استناد به سابقه این تیم می‌توان نسبت به مخاطب پسند بودن آن خوش‌بین بود.

yatimkhane-iran

یتیم‌خانه ایران

فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی یکی از آثار جنجالی این دوره از جشنواره فجر است که با وجود شایستگی فراوان برای حضور در جمع ۲۲ فیلم سودای سیمرغ، تنها به دلیل خواسته کارگردان آن برای عدم حضور در بخش مسابقه، مقرر شده است در بخش خارج از مسابقه نمایش درآید.

موضوع این فیلم قحطی در ایران در بازه زمانی جنگ دوم جهانی است که طالبی در تازه‌ترین اظهارنظر خود درخصوص عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر بیان داشت: من در بخش مسابقه شرکت نمی کنم. چون فیلم من یک فیلم ضداستکباری است!

وی همچنین به این موضوع اشاره کرده است که بخاطر اینکه من از ابتدا چینش داوران را نمی شناختم و احتمال دادم برخی از داوران دوتابعیتی باشند و با قضاوت درباره این فیلم مجبور شوند به سختی هایی بیفتند و به تابعیت خارجی آنها لطمه ای بخورد. لذا تصمیم گرفتم فیلم را از بخش مسابقه خارج کنم.

باید منتظر بود و دید که تازه‌ترین فیلم کارگردان «قلاده‌های طلا» می‌تواند باز هم جنجال آفرین و اثرگذار باشد یا خیر.