- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دکتر حسینی: تنوع ژانرها و اسامی ما را به جشنواره امسال امیدوار می‌کند

cinema-meyar

به گزارش سوره سینما [1] ، در ابتدای برنامه، بشیر حسینی درباره اوضاع جشنواره امسال صحبت کرد و بیان داشت: اسم کارگردانان، تنوع ژانرها و … ما را به جشنواره امیدوار کرده است.

انصاری نیز دیدگاه خود را در این باره بیان کرد و گفت: امیدوارم جشنواره امسال اثبات کند که سینمای ایران و پهنه فرهنگ و هنر با کارهای ارزشمند و خانوادگی رشد می‌کند.

انصار در پاسخ به این سوال که آیا انتظار و مطالبه درستی هست که جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته متفاوت باشد، گفت: طبیعتاً جشنواره فجر وقت درو هست و نمی‌توان انتظار داشت در این جشنواره و به خصوص در حوزه‌های اجرایی اتفاقات خارق‌العاده‌ای بیفتد. اتفاق خوب تقدیر از یک شهید هنرمند است که قشر سینماگر خود را مدیون امنیتی می‌داند که این افراد تامین می‌کنند. امّا اگر محصول سینمای فجر را فیلم‌هایش بدانیم، باید طولانی‌تر، عمیق‌تر و آینده‌دارتر درباره جشنواره فجر دغدغه داشته باشیم. و یک نکته دیگر اینکه، متاسفانه کار سیاستگذار و مسئول با فیلمسازان بعد از جشنواره فجر تمام می‌شود.

در ادامه، حسینی با ذکر این نکته که به جای نگاه جریانی نگاه مقطعی هست، اضافه کرد: وقتی نگاه خطی نباشد نباید توقع زیادی داشت. ما کی کاشتیم که حالا جشنواره فجر زمان درو باشد؟! البته یک اتفاق خوب این است که سینمای ایران مسئله‌محورتر و دغدغه‌محورتر از قبل می‌شود، این را فروش، سوژه‌ها، نویدهای جدید و نسل جدید و بهتر شدن سپهر رسانه‌ای نشان می‌دهد. سینمای ایران می‌فهمد فیلم به شرطی که خانوادگی باشد فروش خوبی دارد بر خلاف سینمای دنیا که به سمت سینمای تین‌ایجری می‌رود، انیمیشن‌ها هم یک اتفاق خوب است که می‌توانست یکی از مزیت‌های جشنواره امسال باشد.

وی افزود: وقتی نگاه‌ها صفر و یکی شد و یاد نگرفتیم در نگاه‌ها منصف باشیم و طیفی نگاه کنیم، این در سینما هم خودش را نشان می‌دهد. ما خیلی اتفاق متفاوتی را نداریم، مردم وقایع جشنواره فجر را به عنوان یک مطالعه موردی از اینکه ما که هستیم نگاه کنند. گویا به دنبال این فرآیندها برای نو شدن، توبه کردن و تازه شدن نیستیم، ای کاش با شستن چشم‌ها به هرکاری که بهتر بود افتخار کنیم. تمام خواهشم این است که یکبار دیگر دست به تولید و تجربه و رشد بزنیم و اتفاق جشنواره امسال را هم بخشی از انقلاب اسلامی و اتفاقات سال گذشته بدانیم.

مهدی انصاری در ادامه صحبت‌های ایشان خاطرنشان کرد: نوع نگاهمان به دولتها و مدیران فرهنگی باید تغییر کند. اگر در جشنواره فیلم بد باشد، به معنی بد بودن سیستم فرهنگی در یک وزارتخانه یا مدیریت جشنواره نیست چون این فیلمها با یکسال فاصله نوشته و ساخته شدند، و اگر جشنواره خوبی داشته باشیم دلیل این نیست که مدیریت و سیاستگذاری دقیقی شده است. وزارت ارشاد و مجموعه‌های فرهنگی میدان‌دار حوزه فرهنگ هستند و باید برای هر قدم و تشویق و برخوردشان فکر و سیاستگذاری کنند تا بتوانیم نتیجه سیاست‌های فرهنگی و کارهای دولتها را ببینیم.

سید بشیر حسینی درباره شیوه نقد بحث کرد و گفت: اگر یکبار به خودمان ثابت می‌کردیم که نگاه‌ها حتّی اگر تیزبینانه‌ و ریزبینانه باشد برای این است که یک کار در یک اقلیم و کشور و یک انقلاب بهتر شود قطعاً برای کسی بد به نظر نمی‌رسید. ای کاش در جشنواره انقلاب امسال، انقلاب درونمان یکبار دیگر اتفاق بیفتد.

انصاری نیز انتخاب اثر و نقد آن را حلقه آخر اتفاقات پیشینی تولید فیلم دانست و بیان داشت: فیلمسازان فرزندان همین انقلاب هستند و گاهی نقصان کارهایشان را درست تبیین نکردیم.

آقامحمدیان نیز وارد بحث شد و در پیش‌بینی خود از جشنواره امسال گفت: باید فیلم‌ها را دید و بعد قضاوت کرد، ولی اعتقادم این است که سال به سال در تمام زمینه‌ها به خصوص محتوا عقب‌گرد داشتیم. یک سیاستی داشتیم که باید در سینما پوست‌اندازی جدی اتفاق بیفتد و از جوانان کمک گرفت، فکر می‌کنم این اتفاق افتاده است و سینماگران ما در سن جوانی هستند و شاید به لحاظ تکنیکال قوی‌تر باشند.

حسینی درباره تاثیر سینمای دیجیتال در ایران صحبت کرد و بیان داشت: مردم زندگی خود را دارند و تکنولوژی که عوض می‌شود فضا و اتفاقات آن در حد تغییر تکنولوژی هست، اما گویا ما با هر تکنولوژی جدید قرار است یکبار دیگر متولد شویم و قواعد قبلی را رفرش کنیم! گویا پیش‌فرض فرهنگی ما این شده که هرچیز نو خوب است و قبلی‌ها را باید دور ریخت و این در نسل‌های جدید ما آشکارتر است. الان همه فیلمساز و عکاس و نویسنده هستند و در آن واحد خواننده و شنونده و استفاده‌کننده هستند، این به معنای دقیق کلمه امکان دارد اما یک فرصت و تهدید توامان است یعنی امکانش هست تعداد تولیدات نویسندگانمان خیلی تصاعدی بالا برود و امکانش هست توهم نویسنده‌شدن افزایش یابد.

وی در نهایت بیان داشت: برای ما که کنار یک رودخانه بودیم الان همسایگی با اقیانوس پیش آمده است، اقیانوس هم خطرها و لذات خودش را دارد. یک تمثیل قرآنی را نگاه کنیم. قرآن دائماً «و لاتحسبنّ: اینطور فکر نکنید» می‌گوید، دقیقا فکر رایج ما را می‌خواهد به چالش بکشد، معروفترین آن که در افتتاحیه جشنواره درباره شهدا بود «و لاتحسبنّ قتلوا فی سبیل‌الله امواتا» بود. ای کاش سینماگران ما فکر کنند که چه مضمون‌هایی به آنها می‌دهد، آیت‌الله جوادی آملی می‌گویند: از نظر اسلام کسی حیات دارد که اثربخش باشد، حیات با اثربخشی معنا دارد. در عصر دیجیتال چقدر این گزیده‌گویی‌ها را منتقل کردیم؟ اگر فن شناگری در اقیانوس فراگرفته شود و به فرصت‌هایش توجه شود برایمان زندگی جذابی می‌آفریند اما اگر غیر از این باشد خطراتش ما را می‌بلعد.

ویژه برنامه «سودای سیرغ» به مناسبت برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هرشب راس ساعت ۲۰ از رادیو گفتگو موج ۱۳۰.۵ FM پخش می شود.