- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حاشیه نگاری «سوره سینما» از جشنواره فجر-۲/ از تماشای یک شهروند کاملا خواب‌آور تا انتظار در صف نمازخانه!

hashie-2-2

سوره سینما [1] – احسان سالمی [2]: دومین روز از سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر، برخلاف روزگذشته از نظم قابل قبولی برخوردار بود که می‌شد آن را در اجرای تقریبا منظم برنامه اعلام شده برای اکران فیلم‌ها و پذیرایی و دیگر برنامه‌های جانبی برج میلاد دید.

در این روز هنرمندان همراه با اهالی رسانه شاهد اکران ۱ فیلم مستند به نام «مجتبی» و ۴ فیلم داستانی با نام‌های «یک شهروند کاملا معمولی»، «جشن تولد»، «دلبری» و «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» بودند که سهم فیلم آخر در جلب نظر مخاطبان حاضر در برج میلاد بیشتر از سایرین بود.

yek-shahrvand

یک شهروند کاملا خواب‌آور! 

اولین فیلم نمایش داده شده در بخش فیلم‌های داستانی، «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر بود که در گروه هنر و تجربه اکران می‌شد. نمایش فیلم در ساعت ۱۶ آغاز شد و تقریبا نیمی از سالن در زمان اکران این فیلم پر شده بود. البته به نظر می‌رسید این اقبال ظاهری به چنین اثری بیشتر به خاطر جریان تبلیغاتی بود که پیش از این برای فیلم پیشین این کارگردان، از سوی مسئولین گروه هنر و تجربه به راه افتاده بود و حالا همه آمده بودند تا ببیند کارگردان «پرویز» که فیلم جدیدش را با پول هلند و چک ساخته است، این بار قرار است به سراغ چه داستانی برود.

البته زمان زیادی لازم نبود تا همه متوجه شوند که دومین ساخته مجید برزگر یک فیلم «کاملا خواب‌آور!» است که بیشتر از آن که محتوایی داشته باشد، لابی‌های صورت گرفته پیرامون آن، توانسته فیلم را تا بخش مسابقه در گروه هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر بالا بکشد.

لطفا برای نمازخواندن منتظر بمانید!    

اگر روزی به سالن همایش‌های برج میلاد رفتید و متوجه شدید که در ساختمانی به این بزرگی، تنها یک محوطه ۳۰ متر مربعی برای نمازخانه درنظر گرفته شده است، خیلی تعجب نکنید؛ چون از افرادی که برای چنین ساختمانی تنها ۵ سرویس بهداشتی در هر قسمت آقایان و بانوان در نظر گرفته‌اند، نمی‌توان بیشتر از این انتظار داشت!

به همین خاطر بود که وقتی در فرصت قبل از اکران فیلم دوم تصمیم گرفتیم تا نمازمان را در اول وقت و در نمازخانه به جا بیاوریم، به علت کمبود جا، مجبور شدیم به انبوه جمعیت منتظر در کنار نمازخانه ملحق شویم تا برای نمازخواندن هم همچون گرفتن شام و پذیرایی، در صف بایستیم!

jashne-tavalod

غافلگیری با «جشن تولد»

دومین فیلمی که روز گذشته در برج میلاد به نمایش درآمد، «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی بود. موضوع فیلم در ارتباط با حضور تروریست‌های تکفیری در سوریه و رنج و سختی‌های مردم این کشور از درگیری‌های پیش آمده به واسطه حملات داعش بود.

با این که بسیاری فکر می‌کردند این فیلم باید همچون برخی دیگر از آثار تولید شده در موضوعات مشابه، یک اثر تبلیغاتی و شعاری باشد، ولی اولین ساخته سینمایی عباس لاجوردی با وجود ضعف‌های متعدد، توانست با دوری کردن از شعارها و طرح یک داستان نسبتاً قابل قبول، مخاطبان را تا لحظه آخر در سالن نگه دارد.

وقتی همه دوربین به دست می‌شوند!  

بعد از اتمام اکران فیلم دوم، یکی از موضوعات جالب توجه در محل لابی سالن همایش‌های برج میلاد، حضور بیش از اندازه گروه‌های تصویربرداری برای مصاحبه با اهالی سینما و تماشاچیان بود. گذشته از حضور اهالی صدا و سیما که امسال هرکدام در قالب یک برنامه متفاوت برای شبکه‌های مختف تلویزیون و رادیو، بخشی از لابی جشنواره را در اختیار گرفته‌اند، حضور پرتعداد سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و تلویزیون‌های اینترنتی که هرکدام تعدادی از خبرنگاران خود را برای گرفتن مصاحبه به این محل فرستاده‌اند، وضعیتی عجیب را در کاخ جشنواره پدید آورده است به شکلی که شما در هرگوشه‌ای که بروید باید مراقب باشید که از داخل کادر دوربین کسی رد نشوید!

این که رسانه‌های مختلف به فکر تولید مدیا برای تنوع بخشیدن به محتوای رسانه خود باشند، موضوع ارزشمندی است ولی باید این موضوع نیز با نظم و قانون و براساس قاعده انجام شود.

akharin-bar-sahar3

بالاخره تماشای یک فیلم قابل قبول! 

آخرین سانس نمایش فیلم‌های روز دوم در برج میلاد، به فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد موتمن رسید که با استقبال بازیگران و اهالی سینما روبرو شد. چهره‌های مختلفی برای دیدن این فیلم به سالن آمده بودند که در میان آن‌ها از طیف‌های مختلف سینما دیده می‌شد.

برای اولین بار در جشنواره سی‌و‌چهارم تمام قسمت اصلی سالن همایش‌های برج میلاد پُر شده بود و برای اولین بار در این جشنواره بعد از نمایش بیش از ۹ فیلم، بالاخره نوبت به یک فیلم نسبتا خوب رسید که مخاطبانش را تا لحظه آخر پای فیلم نگه داشت.

البته روز گذشته یک حاشیه در بخش نشست‌های خبری فیلم‌ها داشت که مربوط به نشست خبری فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان بود. حامد بهداد و رویال نونهالی دو بازیگر این فیلمهستند که قرار بود دو روز پیش در برنامه «نقد فیلم» شبکه چهار حضور پیدا کنند که مسئولین تلویزیون با حضور آن‌ها مخالفت کردند. موضوعی که باعث اعتراض شدید حامد بهداد در نشست خبری این فیلم و گلایه‌ او از مسئولین صدا و سیما شد.