- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حاشیه نگاری «سوره سینما» از جشنواره فجر-۳/ روزی که کاخ جشنواره منفجر شد و همه به احترام «ایستاده در غبار» ایستادند

hashie-3

سوره سینما [1]احسان سالمی [2]: سومین روز از جشنواره فجر، خاص‌ترین روز این دوره تا به امروز بوده است. روزی که در آن دو فیلم مشترک بخش‌های نگاه نو و سودای سیمرغ به نام‌های «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» نمایش داده شد که اتفاقا هر دو اثر توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

البته روز سوم به خاطر شلوغی بیش از اندازه سالن نمایش فیلم و لابی مرکز همایش‌های برج میلاد نیز یکی از خاص‌ترین روزهای این دوره محسوب می‌شد. روزی که در آن از عادل فردوسی‌پور تا سردار منتظرالمهدی همه به برج میلاد آمده بودند تا به تماشای آثار روز سوم سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر بنشینند.

«ابد و یک روز» کاخ جشنواره را منفجر کرد   

اولین سانس نمایش فیلم‌های اصلی، مربوط به فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی بود. فیلمی که با استقبال بالای مخاطبان روبرو شد و برای اولین در این دوره از جشنواره، تمام بخش‌های سالن همایش‌های برج میلاد پر شده بود.

صدای خنده و تشویق حضار در بخش‌های زیادی از فیلم شنیده می‌شد. گذشته از بازی درخشان بازیگران این فیلم، پایان امیدوارکننده آن باعث شد که تماشاچیان بعد از اتمام اکران آن مدت زیادی به تشویق عوامل آن بپردازند و با رضایت از سالن خارج شوند.

صف شام یا بازار شام؟!  

استقبال از روز سوم جشنواره فجر به قدری بالا بود که تقریبا در هیچ بخشی از لابی مرکز همایش‌های برج میلاد نمی‌شد به راحتی راه رفت. این ازدحام جمعیت بیش‌ترین تاثیر خود را بر صف دریافت ژتون غذا که در طبقه اول تشکیل شده بود، گذاشت. صفی طولانی به عرض سه نفر که از یک گوشه سالن تا درب خروجی کشیده شده بود و با کُندی هرچه تمام‌تر به پیش می‌رفت.

البته همین صف، بلافاصله بعد از دریافت ژتون باید به طبقه دوم و قسمت رستوران می‌رفت و باز هم صفی طولانی برای دریافت غذا در طبقه دوم تشکیل می‌شد که انصافاً سرعت حرکت این صف سریعتر بود. اما در نهایت آنقدر ازدحام جمعیت زیاد بود که با عبور از ساعت ۲۱ و آغاز سانس بعدی نمایش فیلم هنوز تعداد زیادی از مهمانان در صف دریافت ژتون بودند!!

 معمولی‌تر از معمولی!  

سانس دوم نمایش فیلم در روز گذشته به فیلم سینمایی «هفت‌ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی اختصاص داشت. هنوز درصد زیادی از تماشاچیان در صف شام بودند و دقایق ابتدایی فیلم در حالی نمایش داده شد که گروه زیادی از مخاطبان هنوز سرجای خود نشسته بودند و به دنبال جاهایی می‌گشتند که دوستانشان برایشان گرفته بودند.

البته آن‌ها هم که دیر رسیدند چیز خاصی را از دست نداند! چون فیلم علیمردانی یک اثر کامل معمولی بود که هم داستان قابل پیش‌بینی داشت و هم بازی بازیگرانش خیلی معمولی و به عبارت «همان همیشگی» بود. شاید به همین خاطر باشد که در پایان اکران این فیلم تقریبا تشویقی از سوی تماشاگران برای آن صورت نگرفت.

همه به احترام «ایستاده در غبار» ایستادند   

آخرین فیلم نمایش داده شده در سومین روز از سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر، اثری مستندگونه از محمدحسین مهدویان بود که تحیّر و تشویق حضار را از ایده و خلق چنین اثری را در پی داشت.
«ایستاده در غبار» اولین فیلم سینمایی این کارگردان جوان است که به زندگی حاج احمد متوسلیان پرداخته است و نمایش شب گذشته آن در جشنواره فجر با استقبال بالای مخاطبان همراه شد. مخاطبانی که بیشتر سالن را پر کرده بودند و با وجود طولانی بودن زمان فیلم و ادامه پیدا کردن زمان نمایش آن تا ساعت ۱۲ و نیم شب، تا آخرین لحظه به تماشای آن نشستند.

چهره‌های دیگری نیز در زمان نمایش این فیلم حضور داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به ابوالقاسم طالبی و مریلا زارعی اشاره کرد.