- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهمترین نکات نشست‌های مطبوعاتی فیلم‌های روز پنجم جشنواره فجر/ «بادیگارد» ادامه شخصیت‌های آژانس است

neshast badigard (10)

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، صبح امروز و در ششمین روز از برگزاری سی‌‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، نشست مطبوعاتی سه فیلم «بادیگارد»، «من» و «امکان مینا» با حضور منتقدین و عوامل این آثار در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

همچنین نشست خبری فیلم «رسوایی۲» با درخواست مسعود ده‌نمکی کارگردان این فیلم لغو شد و برنامه نشست مطبوعاتی با نقد و بررسی همان سه فیلم به پایان برسد.

«بادیگارد» ادامه شخصیت‌های آژانس است

اولین نشست مربوط به فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود. وی در این نشست با بیان اینکه «بادیگارد» در روال و مسیر طی شده فیلمسازی اوست، اظهار کرد: حال امروز من در جشنواره سی و چهارم مانند احوالاتم در هنگام پخش فیلم «هویت» در سال ۶۵ است. آن زمان عملیات کربلای ۵ در حال رخ دادن بود و من به دلیل فیلمم در جشنواره بودم اما گروهی از بچه‌های روایت فتح برای مستندسازی به منطقه رفته بودند و خجالت می کشیدم که آنجا نیستم امروز نیز شنیدم که با آزاد شدن برخی مناطق در سوریه بسیاری از مستندسازان به آنجا رفته‌اند و چون سال ۶۵ هستند.

neshast badigard (3)

حاتمی‌کیا همچنین به تحقیقات فیلمش با حضور در مراکز هسته‌ای برای آشنایی با دانشمندان هسته‌ای اشاره کرد و در پاسخ به سوالی درباره ادامه حاج‌کاظم در حاج‌حیدر فیلم «بادیگارد» گفت: «بادیگارد» ادامه شخصیت‌های آژانس است. من عمدا از المان های «آژانس شیشه ای» استفاده کردم و اتفاقا دوست داشتم که این نسبت ها با این فیلم نیز ایجاد بشود کما اینکه در این بین پرویز پرستویی که من وی را نه سرباز بلکه یک سردار می دانم کمک بسیار قابل توجهی به من انجام داد.

کارگردان بادیگارد با انتقاد از برخی رسانه‌ها به دلیل انتشار سخنانی به دروغ از وی، گفت: حال من با فرش قرمز و این کریدورها و تجملات آن همراه نیست و همین طور که در برخی جاها می‌گویند کراوات مکروه و یا حرام است برای من فرش قرمز حرام است.

پرویز پرستویی نیز پیرامون حضور خود در فیلم سینمایی «بادیگارد» توضیح داد: بعد از چند کاری که از حاتمی کیا در سینما دیدیم و من در آنها غیبت داشتم حضور در فیلم «بادیگارد» بعد از تجربه شیرین «آژانس شیشه ای»، اتفاق بسیار بزرگی بود و این باعث خوشحالی من است که توانستم در این خاطره جدید و تجربه بزرگ حضور داشته باشم.

neshast badigard (5)

مریلا زارعی نیز گفت: این چهارمین همکاری من با ابراهیم حاتمی کیا است که این بار برایم تجربه بسیار مهم تری شد، اینکه ایشان این بار مسئولیت سنگین تری را بر دوش من گذاشت که کار را برای من سخت کرد.

بازیگردان فیلم «بادیگارد» گفت: طی ۳ یا ۴ ماهی که درگیر این کار بودیم اتفاقات ویژه ای برای من افتاد که چه بسا نگاهم را نسبت به حرفه ام متفاوت تر کرد. ضمن اینکه این فضا در کنار حضور بازیگر بزرگی چون پرویز پرستویی و استفاده از تجربه ابراهیم حاتمی کیا و نگاه سینمایی ماجرا را برایم جذاب تر کرد.

بازی بهنوش بختیاری همه را شگفت‌زده کرد

دومین نشست امروز به فیلم سینمایی «من» به کارگردانی سهیل بیرقی اختصاص یافت. در ابتدای این نشست لیلا حاتمی بازیگر نقش اول این فیلم، درباره تفاوت نقش‌اش نسبت به سایر آثار خود گفت: اگرچه بازی در نقش های متفاوت اتفاق خوبی است ولی من شخصاً به دنبال متفاوت بودن نیستم. زمانی هم که این پیشنهاد به من شد، گفتم این نقش به من نمی خورد. فیلمنامه من دیالوگ زیادی نداشت و نمی‌توانستم کاراکتر را در خودم پیدا کنم، اما کارگردان اطمینان داد و در تمرین ها متوجه شدم که با دقت نظر سهیل بیرقی می‌توانم کاراکتر را بهتر بشناسم.

neshast man (7)

سهیل بیرقی کارگردان فیلم سینمایی «من» نیز در ادامه صحبت‌های حاتمی اظهار کرد: این فیلم قصه هیجانی است که اتفاقاً با حذف هیجان های کلیشه ای روایت می شود. فیلم «من» سرشار از پتانسیل تعقیب و گریز بود اما می خواستم دقیقاً معکوس آنچه انتظار می رود، کار کنم. حذف ضد قهرمان یکی از همین رعایت نکردن کلیشه ها است. این فیلم قصه زنی است که در زندگی اجتماعی اش به دنبال شور و پیدا کردن تنوع در خودش می گردد، بدون اینکه برخلاف آنچه می بینیم دنبال پول باشد.

همچنین حاتمی با اشاره به تیم بازیگری این فیلم اظهار کرد: از بازی بهنوش بختیاری بسیار شگفت زده شدم و تنها تعریفی که می توانم راجع به او داشته باشم اینکه بختیاری به معنی واقعی کلمه بازیگر است.

«امکان مینا»، پرداختن به سوژه‌ای که تاکنون در آن کاری صورت نگرفته است

سومین و آخرین نشست مطبوعاتی امروز به فیلم سینمایی «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی اختصاص یافت. در این نشست کمال تبریزی با اشاره با تفاوت‌های «امکان مینا» با دیگر آثارش گفت: فیلمی ساخته که شبیه دیگر فیلم‌های او نیست و فیلمش در ژانری است که تاکنون در آن کاری صورت نگرفته است.

کمال تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موقعیت الان در شرایط اجتماعی که همه جا درگیر آن هستند و روشی دارند که خانواده‌ها را دعوت می‌کنند و یا همین داعش که این روزها مساوی با خونریزی است، چیزی است که ما در دهه ۶۰ آن را تجربه کردیم.

neshast mina (6)

وی افزود: به جوانانی که آن زمان را درک نکردند می خواستم بگویم ما این برهه را پشت سر گذاشتیم و امنیتی که امروز داریم به خاطر تجربه‌ای این‌چنین است.

کارگردان «امکان مینا» همچنین با اشاره به جشنواره سی و چهارم، اظهار داشت: مجموعه فیلم‌های متفاوتی با نوع نگاه مختلف در این جشنواره حضور دارند و به نظرم در باغ سینمای ایران گل‌های متنوعی رشد کرده که این به ندرت اتفاق می‌افتد و رسانه‌ها و منتقدین باید به آن بپردازند.

از حاشیه های جالب توجه در این نشست اهدای گل از سوی میلاد کی مرام به خبرنگاران بود. با توجه به اینکه این بازیگر  نقش یک خبرنگار را در این فیلم بازی می کرد، برای ادای احترام به خبرنگاران، شاخه های گل رز را به خبرنگاران حاضر در جلسه اهدا کرد.