- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

انتقاد یک بازیگر به طرح مدرسه ملی سینما/ کیانیان: مدرسه عالی سینما یعنی چی؟!

madrese-melli-cinema

به گزارش سوره سینما [1]، طرح ایجاد مدرسه عالی سینما در حالی از سوی سازمان سینمایی در حال پیگیری است که هر روز بر تعداد مخالفان این طرح افزوده می‌شود. در جدیدترین انتقاد صورت گرفته از «مدرسه عالی سینما»، رضا کیانیان هدف ایجاد این مرکز را زیر سؤال برد.

رضا کیانیان که در برنامه «هفت» حضور پیدا کرده بود، با انتقاد از مدارس سینمایی گفت: مدارس هنری‌مان زیادی سر رفته است. من خطاب به آقای ایوبی گفته بودم که چرا مدرسه جدید تأسیس می‌کنید؟ مدرسه عالی سینما یعنی چی؟!

کیانیان با اشاره به اینکه سید ‌روح‌الله حسینی، مدیرکل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت‌‏های سینمایی از وی خواسته است تا به مدرسه عالی سینما کمک کند، افزود: گفتم هدفتان چیست؟ گفتند در مرتبه اول برای به روز شدن اصناف سینمایی ورک‌شاپ‌هایی خواهیم گذاشت. گفتم اینکه وظیفه خانه سینماست، این امکان را به آنها بدهید. بعد گفتند می‌خواهیم سینماگر تربیت کنیم، چون سطح آموزش فعلی پایین است. گفتم خب این کمک را به مدارس موجود کنید تا سطح آموزش آنها بالا برود.

این بازیگر باسابقه سینما ادامه داد: من فکر می‌کنم آن چیزی که وظیفه ارشاد است و در کشور کم داریم، پژوهشکده است. پژوهشکده سینمایی راه بیندازید. در سینمای ما چندین سؤال بی‌جواب مانده است. چرا این فیلم نمی‌فروشد، چرا می‌فروشد؟ از چه بازیگری استفاده کنیم و از چه بازیگری استفاده نکنیم؟ فیلمنامه باید چگونه باشد؟ در سینمای ما آن چیست که در دنیا آن را تدریس می‌کنند، اما خود نمی‌دانیم؟ آیا تاکنون درباره کارگردانان بزرگ ما تحقیق شده است؟ اینها همه سؤال‌های بی‌جوابی است که وظیفه پژوهشکده است تا تجربه‌های انجام شده را تکرار نکنیم. اینچنین سرمایه ما هدر نمی‌رود. طرح مدرسه عالی سینما از جمله طرح‌هایی است که از سوی رئیس سازمان سینمایی دنبال می‌شود.

این طرح دی‌ماه سال گذشته با انتصاب هیئت امنای مدرسه شکل جدی‌تری به خود گرفت و قرار بود که از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری دوره‌های آموزشی این مدرسه آغاز شود. با وجود جدیتی که سازمان سینمایی در راه‌اندازی این طرح داشته، «مدرسه عالی سینما» هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و طرح‌هایی که برای دوره‌های آموزشی این مدرسه تصویب شده بود، هنوز اجرایی نشده است. منتقدان این طرح اعتقاد دارند مدرسه عالی سینما موازی‌کاری با آموزشکده‌های آموزش سینما و بازیگری است و تعداد بالای آموزش‌دیده‌های این دوره‌ها که خواستار حضور و فعالیت حرفه‌ای در سینما نیز هستند، بسیار بیشتر از ظرفیت جذب چهره‌های جدید در سینمای ایران است.

منبع: جوان