- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعتراض انجمن جلوه‌های ویژه میدانی به تلفیق دو رشته جلوه‌های ویژه میدانی و بصری در فجر

jelve-vijeh

به گزارش سوره سینما [1]، در پی اعلام نامزدهای سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر شورای مرکزی انجمن جلوه های ویژه سینمای ایران طی نامه ای سرگشاده به دبیر جشنواره فیلم فجر به تلفیق دو رشته جلوه های ویژه میدانی و بصری واکنش نشان داد.

متن نامه به شرح ذیل می باشد:

جناب آقای حیدری

دبیر محترم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

با سلام و ادب

احتراماً به عرض می رساند جشنواره فیلم فجر برای هنرمندان رشته های فنی در سینمای ایران، مهم ترین رویداد است چرا که فرصتی است تا از زحمات یک ساله ی آنان قدردانی شود و حتماً روح هنردوست این افراد نیازمند این دیده شدن و تشویق است.

همین فرصت هاست که سختی های حرفه ی سینما را، که به آن واقف هستید، بر هنرمندان آسان می سازد. هنر مند می آفریند تا دیده شود و درک شود و از لذت مخاطب و تشویق آن ها نیرو و انگیزه می گیرد تا باز بیافریند. با این مقدمه به اصل مطلب می پردازیم که در جشنواره سی و سوم، داوران محترم هیچ فیلمی را شایسته نامزد شدن برای جایزه جلوه های ویژه میدانی ندانستند.

این اتفاق برای مدیران جلوه های ویژه سینمای ایران بسیار آزار دهنده و ملال آور بود که به سبب احترام به رأی و نظر داوران محترم سکوت پیشه کردند و هیچ بازگو نکردند. آن ها سعی کردند تا با فعالیت بیشتر آثار بهتر و درخورتری بیافرینند و امسال الحق و الانصاف اینگونه نیز بود.

اما متأسفانه در جشنواره سی و چهارم اتفاقی عجیب تر رخ داد آن اعلام نامزدهای مشترک برای جلوه های ویژه میدانی و جلوه های بصری بود. جناب دبیر محترم، این اقدام داوران عزیز نه تنها دور از انصاف است و خستگی را می گذارد و انگیزه را می برد بلکه اقدامی غیر علمی و غیرکارشناسانه می باشد. این دو حرفه، دو مقوله کاملاً متفاوت است که حتی علمی متفاوت را می طلبد. نه متخصصان جلوه های ویژه میدانی بر اصول و روش های حرفه ای رایانه کار ها اشرافی دارند و نه متخصصان جلوه های بصری چیزی از علم مکانیکال افکت یا جلوه های ویژه میدانی می دانند.

در واقع چگونه می توان دو حرفه را که اصول کاملاً متفاوتی در اجرا برخودارند با هم مقایسه کرد و برترین را انتخاب نمود. آیا می شود صحنه ی انفجار میدانی را با کروماکی و کامپوزیت رایانه ای مقایسه کرد و گفت کدام بهتر است؟ این اقدام دلسرد کننده تضییع حقوق هنرمندانی است که یک سال با عشق و مشقت فراوان، با خطر ها پنجه می افکنند و جلوه های ویژه فیلم ها را خلق می کنند. جای تعجب نخواهد بود که با این اقدام انگیزه ای برای نوآوری و فعالیت در این رشته ی سخت باقی نماند. لذا از جنابعالی خواهشمندیم با اصلاح این مورد و جدا کردن جایزه جلوه های ویژه میدانی و بصری جلوی این تصمیم نادرست را بگیرید تا میدان رقابت و شور و ذوق برای مدیران جلوه های ویزه سینمای ایران باقی بماند؛ ور نه با کدام انگیزه برای رقابتی سالم خلاقیت و نوآوری مستدام بماند؟!

شورای مرکزی انجمن جلوه های ویژه سینمای ایران

منبع: سینماپرس