- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یک شبکه دیگر تلویزیون هم HD شد

ifilm

به گزارش سوره سینما [1]، شبکه ‌آی‌فیلم مانند شبکه خبری پرس‌تی‌وی در گیرنده‌های دیجیتال دارای دو فرکانس شد. فرکانس اول یا فرکانس اصلی با کیفیت SD و فرکانس دوم با کیفیت HD در حال پخش برنامه است. مخاطبان تلویزیون می‌توانند شبکه ‌آی‌فیلم HD را هم‌اکنون در شبکه ۳۴ گیرنده‌های دیجیتال دریافت کنند.

جالب است که اضافه شدن این فرکانس توسط صدا و سیما اطلاع‌رسانی گسترده‌ای نشده است. البته عملکرد ضعیف روابط‌عمومی شبکه ‌آی‌فیلم در ارتباط با رسانه‌ها، پیش از این نیز باعث شده بود تا برنامه‌های این شبکه کمتر از دیگر شبکه‌های تلویزیونی اطلاع‌رسانی شود. مراسم راه‌اندازی شبکه ‌‌آی‌فیلم HD قرار بود روز ۱۹ بهمن‌ماه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما برگزار شود.

طبق گزارش روابط‌عمومی صدا و سیما بعد از گذر از آنالوگ به دیجیتال که شروع آن در هشت آبان سال ۸۸ اتفاق افتاد تا به امروز کشور دارای TS2 بود که هر کدام شامل ۱۰ شبکه تلویزیونی دیجیتال بودند که این شبکه‌ها با کیفیت SD دریافت می‌شدند. پس از دستور دکتر سرافراز ریاست محترم سازمان در خصوص ارتقای کیفیت شبکه‌ها از SD به HD و همچنین راه‌اندازی شبکه آزمایشی HDنیاز به بستر مناسب برای پخش این شبکه‌ها احساس می‌شد، بنابراین راه‌اندازیTS  سوم در کشور جزو ملزومات آن بود.

مقارن با ایام یوم‌الله دهه فجر به حول و قوه الهی بسته سوم دیجیتال کشور با نام TS3 در تهران و سایر مراکز صدا و سیمای استان‌ها راه‌اندازی شد که به واسطه آن تهران و مراکز استان‌های کشور تحت پوشش TS سوم قرار خواهند گرفت. به این منظور تأمین، نصب و راه‌اندازی ۴۹ دستگاه فرستنده دیجیتال در ایستگاه‌های ۳۳ مرکز استان و مراکز مستقل سازمان در کل کشور انجام شد. اجرای این پروژه توسط معاونت فنی رسانه ملی طی دو ماه انجام شد. بسته TS3 در اکثر استان‌ها شامل سه برنامه سیما به شرح HD ملی، پرس‌تی‌وی با فرمت HD و ‌آی‌فیلم HD است.

پیش از این اعلام شده بود شبکه مستند سیما قرار است با تغییر کیفیت تصاویر بعد از شبکه تهران، دومین شبکه‌ای باشد که تصاویر آن با کیفیت HD پخش خواهد شد، اما سازمان شبکه ‌آی‌فیلم را در اولویت قرار داد. تغییر لوگوی شبکه‌ آی‌فیلم نیز براساس نیاز روز و تغییر کیفیت پخش این شبکه صورت گرفته است. شبکه مستند سیما نیز که گفته می‌شود به زودی به جمع HD شده‌ها خواهد پیوست، در حال تغییر لوگو است.

منبع: جوان