- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سریال شهید بروجردی به پیش‌تولید نزدیک شد

jamal-shoorje

به گزارش سوره سینما [1]، جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون، درباره سریال «شهید بروجردی» و ساخت این اثر توضیح داد: این مجموعه فعلا در مرحله تحقیق و نگارش است و قرار است در حدود ۲۸ تا ۳۰ قسمت و با دو  بازیگر در نقش دوران کودکی و نوجوانی و یک بازیگر در نقش جوانی و میانسالی زندگی شهید محمد بروجردی را در مقاطع مختلف نمایش دهیم.

وی ادامه داد: ما هنوز برای فیلمنامه با تلویزیون قرارداد نبسته ایم و صرفا صحبت ها و قول و قرارهایی انجام شده است. در حال حاضر ۱۶ قسمت از سریال با کمترین دستمزد به نگارش درآمده است که آن را هم آقای محمود غلامی تهیه کننده کار پرداخت کرده و تا اینجا زحمات زیادی کشیده است.

پنج نفر در تیم تحقیق و نگارش سریال شهید بروجردی

کارگردان فیلم «عملیات کرکوک» درباره پروسه طولانی ساخت این سریال یادآور شد: حدود چند سال است که قرار است این کار ساخته شود، همزمان با نگارش فیلمنامه این سریال تحقیق و پژوهش نیز ادامه دارد و من امیدوارم که این کار به سامان برسد چون خود من حدود هفت تا هشت سال است که درگیر آن هستم. حدود پنج نفر در بخش تحقیق و نگارش با مدیریت آقای غلامی مشغول به کار هستند که فعالیشان از دوره عزت الله ضرغامی رییس سابق سازمان صداوسیما آغاز شده است.

وی درباره بازه زمانی این سریال که به زندگی شهید بروجردی می پردازد، توضیح داد: این سریال از پنج سالگی شهید بروجردی شروع می شود و تا شهادت او ادامه دارد که مقطعی طولانی را دربر می گیرد. این مجموعه به نوعی مروری بر تاریخ انقلاب است و ما از دهه ۴۰ را در سریال خواهیم داشت که در این فاصله زمانی به مبارزات وی، گروهی که تشکیل می دهد، انقلاب و نحوه اتصال وی به انقلاب، ورود امام خمینی (ره) به ایران و ارتباط وی با ایشان پرداخته می شود. همچنین بعد از انقلاب وی وارد سپاه می شود و از اولین افرادی است که سپاه را تشکیل می دهد و تا لحظه شهادت وی در این سریال به تصویر کشیده می شود.

بحث ها و گفتگوهای شهید بروجردی با سران ضدانقلاب و زندانیان

شورجه با تاکید بر اینکه این سریال به سلوک، منش و سبک زندگی شهید بروجردی می پردازد، بیان کرد: خشم و مهربانی که در زندگی او ممزوج است و اینکه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» است در این سریال تجلی می یابد. البته او حتی به کفار هم زمان می داد که خود را پیدا کنند و به اشتباهاتشان پی ببرند و به همین دلیل است که ما می بینیم در مقطعی که او بعد از پیروزی انقلاب در اوج قدرت است با زندانی ها و ساواکی ها سخن می گوید و با سران ضد انقلاب به بحث و جدل می پردازد تا به آنها بفهماند انقلاب حق است و آنها در مسیر ناحقی پا گذاشته اند.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد می توان شخصیت و منش این شهید را به تصویر کشید، بیان کرد: ما بیشتر قرار است سبک و سلوک وی را معرفی کنیم اینکه چطور از همان زمان نوجوانی نطفه انقلاب و مبارزه در وی بسته می شود. او با محدودیت های بسیاری زندگی را شروع می کند، در شرایطی که پدر فوت می کند و مادر با چند فرزند به تهران می آید تا رشد کند. این خانواده در کنار هم و پشتیبان هم هستند و مادر زندگی آنها را مدیریت می کند و الان به رحمت خدا رفته است.

بازسازی زمان پیش از انقلاب، انقلاب، بعد از انقلاب و جنگ بودجه زیادی می طلبد

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» اضافه کرد: هنوز فیلمنامه کامل نشده است اما بعد از پایان نگارش فیلمنامه به خانواده وی شامل برادران و خواهران و حتی فرزند وی داده خواهد شد تا آن را بخوانند و امیدواریم که نظرشان هم جلب شود و ما قطعا کار را با اجازه آنها شروع خواهیم کرد.

وی درباره بودجه مورد نیاز این اثر نیز تصریح کرد: بازسازی زمان پیش از انقلاب، انقلاب، بعد از انقلاب و جنگ بودجه زیادی می طلبد و چون این سریال کاری ویژه است باید بودجه ای داشته باشد که به نتیجه خوبی برسد. زندگی بعضی از شهدا تنها یک بار ساخته می شود بنابراین باید برای آن انرژی خوبی گذاشت.

شورجه در پایان گفت: ساخت این سریال اکنون به مرحله شروع پیش تولید رسیده است با این حال تا قبل از زمان تولید فیلمنامه باید کامل شود. مسئولان سازمان صداوسیما تصمیم گرفته اند که تا فیلمنامه ای کامل نشود آن را نسازند و این تصمیم بسیار خوبی است. اگر فیلمنامه به صورت کامل آماده نشود حتی برآورد درستی هم نمی توان داشت. در دوره های قبل می دیدیم که اثری با چند قسمت و با دو تا سه میلیارد شروع می شد اما به ۳۰ میلیارد می رسید و اکنون این نقیصه در حال رفع شدن است.

منبع: مهر