- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی: از فیلمنامه‌های تلخ در فارابی استقبال نمی‌کنیم

alireza-tabesh

به گزارش سوره سینما [1]، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره چگونگی تحقق شعار سینمای امید گفت: تعابیر مختلفی از سینمای امید وجود دارد، دردمندی و در عین حال زندگی توام با پویایی و تلاش و رسیدن به آینده ای بهتر میتواند شاخصه های مضمونی در این نوع آثار باشد. در حوزه اجرا و فارغ از مباحث نظری، تلاش مان در بنیاد سینمایی فارابی در ۱۱ ماه گذشته این بوده که از بین ۲۳۰ فیلمنامه ی خوانده شده، فیلمنامه هایی برای حمایت مصوب شوند که  اولویت های فرهنگی فارابی را مدنظر قرار داده اند.

اگر حال سینما و تولیداتش خوب باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند

وی ادامه داد: درباره فیلمنامه های اجتماعی و بعضا با لحن تلخ هم سعی شد از فیلمنامه هایی حمایت شود که نزدیکی بیشتری به چارچوب اولویت های فرهنگی بنیاد فارابی دارند؛ بخشی از فیلمنامه هایی که امسال مورد حمایت قرار گرفتند نیز در حوزه فیلم های امیدبخش هستند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره ارزیابیش نسبت به قهر مردم از سینما تصریح کرد: سینما یک پدیده اجتماعی و هنر – رسانه است و قطعاً اگر حال سینمای کشور خوب باشد و در سال سینمایی تولیدات متنوع و با کیفیتی وجود داشته باشد، مردم نیز از آن استقبال می کنند. البته در سال سینمایی گذشته تولیدات سینمایی علی رغم رکود اقتصادی کشور ،قابل توجه بوده و با وجود اینکه برخی از فیلمسازان به دلیل تعطیل شدن تله فیلم ها در رسانه ملی به سینما روی آورده اند، ولی نهادهای سینمایی کشور  مطالبات هنرمندان فیلمساز را در حد مقدوراتشان پاسخ دادند. امسال خوشبختانه هم فیلمسازان جوان و هم فیلمسازان کهنه کار با فیلم های قابل توجهی به جشنواره فجر آمدند.

تابش با بیان اینکه سال ۹۴ در حد توان تلاش کردیم به درخواست های بیشتری از فیلمسازان پاسخ دهیم، تصریح کرد: معتقدم در حوزه نیرویِ انسانیِ متخصص در سینما، جوان ترها با مهارت های مختلف سینمایی وارد سینما شده اند و نسل تازه ای ظهور کرده اند که گامهای اولیه را محکم و مطمئن برداشته اند. به رغم شرایط اقتصادی سالهای اخیر امسال صنعت سینما رونق خوبی داشته، البته تحت تاثیر شرایط اقتصادی اغلب آثار سینمایی به سمت “تولید کم هزینه” رفته، اما معدل کلی تولیدات سینمایی قابل قبول بوده است. با توجه به استقبالی که مردم از جشنواره فیلم فجر و پردیس‏های سینمایی داشته اند، پیش بینی می شود که سال آینده، سال بهتری از لحاظ اکران فیلم های سینمایی در کشور خواهیم داشت و مردم و خانواده ‏ها بیشتر به سینماها بروند.

طرح اکران فیلم‌های کودک و نوجوان زمستان امسال و سال آینده در کشور اجرایی می‌شود

وی با اشاره به طرح اکران فیلم های کودک و نوجوان بیان داشت: در نظر داریم زمستان امسال و سال آینده منتخب فیلم های کودک و نوجوان که از تولیدات فارابی به شمار می رود و همچنین فیلم های برگزیده خارجی و برخی آثار خاطره انگیز این ژانر سینمایی را در سینماهای کشور اکران کنیم و تا امروز در سینما هویزه و سالن مجتمع شهید اصغرزاده مشهد این اکران ها شروع شده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در همین زمینه افزود: کیش، گیلان، همدان، اصفهان و تهران از دیگر شهرهایی هستند که تا پایان سال جاری مذاکرات برای اکران آثارسینمایی کودک و نوجوان در آنها به انجام خواهد رسید و از بهار سال آینده شاهد اکران فیلم های کودک و نوجوان در این شهرها خواهیم بود.

تابش با اشاره به حمایت های معنوی بنیاد فارابی از فیلمسازان گفت: تعامل و گفتگویی که در بخش فرهنگی بنیاد فارابی با فیلمنامه نویسان و کارگردان های سینما صورت می گیرد نوعی مشورت و همفکری با نیروی مولف سینماست و اگر حمایت های فارابی را تنها حمایت های مالی تلقی کنیم، بی انصافی است؛ چرا که گفتگوهایی با فیلمنامه نویسان و کارگردانان برای ارتقای کیفی آثارشان انجام می شود. همچنین فارابی در زمینه پشتیبانی فنی ، تجهیزاتی را به فیلم ها اختصاص می دهد و در حوزه بین الملل نیز از فیلمسازان برای اکران فیلم هایشان و همچنین ارسال فیلم ها به بازارهای فیلم و جشنواره های خارجی حمایت می کند.

امیدواریم نسل جوان فیلمسازان بتوانند جریان جدیدی را در سینما رقم بزنند

وی درباره نسل جدید فیلمسازان گفت: رویشی در سینما رخ داده و نسل نو سینماگران ایران در دهه چهارم انقلاب اسلامی متولد شده اند که در آیین جشنواره فیلم فجر خود و آثارشان را معرفی می کنند؛ قطعا شاهد استعدادها و آثار جدیدی از نسل نوی سینما هستیم و امیدواریم فیلمسازان جوان با درک و فهم جدیدشان و با دقت و مراقبت هایی که دارند، بتوانند در آثار بعدی خود جریان جدیدی را در سینما رقم بزنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به مشکلات بودجه این بنیاد خاطر نشان کرد: همه بخش های فرهنگی کشور سال سختی را از لحاظ بودجه ای داشتند و امیدوارم در سال آینده بخشی از برنامه هایی که امسال می خواستیم محقق شود و به خاطر کمبود بوجه امکانپذیر نشد را بتوانیم در سال آینده تحقق ببخشیم.

منبع: نسیم