- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کارگردان «دلبری»: مخاطب باید شخصیت اصلی «دلبری» را برای خود بازتعریف کند

neshast delbari (15)

به گزارش سوره سینما [1]، سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان فیلم سینمایی «دلبری» که در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت گفت: با توجه به بازخوردهای که از مخاطبان جشنواره دریافت کردیم این فیلم برای اکران عمومی ۵ دقیقه کوتاه می شود.

وی افزود: «دلبری» در آغاز، ریتم تند و قابل قبولی دارد، اما از زمانی که فرزندان خانواده برای حضور در مراسم عروسی از خانه خارج می شوند در ظاهر ریتم کندی پیدا می کند که یکی از دلایل اصلی آن تک لوکیشن بودن فیلم و حضور یک بازیگر اصلی در آن است.

دهقانی اشکذری سپس با تأکید بر اینکه مخاطبان باید با شخصیت اصلی فیلم ارتباط برقرار کنند اظهار داشت: قهرمانی که در این فیلم حضور دارد زنی است که برای عامه مردم چندان آشنا نیست و به همین دلیل است که برخی از مخاطبان نمی توانند با او همذات پنداری کرده و دغدغه ها و شرایط زندگی اش را درک کنند؛ این در حالی است که نمونه عینی چنین شخصیت هایی در کشور ما وجود دارند و ما نمی توانیم منکر حضورشان شویم و باید آن ها را به درستی درک کنیم.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: ایده ساخت این فیلم از گذشته در ذهن من وجود داشت و وام گرفته از یک فیلم کوتاه است که نزدیک به ده سال پیش ساخته بودم؛ اما برای نگارش «دلبری» دست به تحقیقات بسیار زیادی زدم و کتاب های زیادی را مطالعه کردم تا بتوانم به فضایی که مایل بودم در فیلم وجود داشته باشد نزدیک شوم و لحظات نابی را خلق کنم که قطعاً برای افرادی که با یک جانباز زندگی می کنند ملموس و قابل درک است.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه ای کنار ابرها» افزود: شخصیت طوبی باید درک شود، مخاطب باید بتواند روحیات طوبی را در ذهن خود بازتعریف کند و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً همگان می توانند با این فیلم ارتباط برقرار کنند.

دهقانی اشکذری در پاسخ به این سوأل که چرا شخصیت جانباز در این فیلم نشان داده نشد و آیا شما دنبال خلق فضایی خاص بودید اظهار داشت: با نشان ندادن شخصیت جانباز، سعی کردیم از تخیل تماشاگر استفاده کنیم. نشان دادن این شخصیت از نظر سینمایی چیزی به کار ما اضافه نمی کرد؛ متأسفانه مخاطبان ما بسیار ساده نگر شده اند و این در صورتی است که سینما نیاز به تخیل هم دارد و باید مخاطب از قوه تخیل خود بهره کافی ببرد.

وی سپس در خاتمه این گفتگو هفته دفاع مقدس را بهترین زمان برای اکران این اثر سینمایی دانست و گفت: من امیدوارم که بتوانم این فیلم را در زمانی مناسب روی پرده ببرم که همه مخاطبان بتوانند آن را تماشا کنند. «دلبری» فضایی بسیار ساده دارد و از آثار رایجی که در سینمای کشور تولید می شود کلاً به دور است و از این رو بایستی با داشتن یک اکران مناسب بتواند خود را به مخاطب بشناساند.

گفتنی است؛ «دلبری» ملودرامی اجتماعی است و روایت تازه ای از دفاع مقدس را بیان می کند. قصه این اثر سینمایی درباره زنی به نام طوبی است که در شب مراسم عروسی خواهرزاده‌اش اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.

عوامل فیلم «دلبری» عبارتند از:  کارگردان، نویسنده: سید جلال اشکذری/ تهیه‌کننده: سید محمود رضوی/ مدیر تولید: مرتضی متولی/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد بشیرزاده/ طراح صحنه و لباس: آبتین برقی/ صدابردار صحنه: طاهر پیشوایی/ طراح چهره پردازی: سعید ملکان/ تدوین: حمیدرضا قربانی/ صداگذاری و میکس: سید علیرضا علویان/ دستیار اول کارگردان، برنامه ریز: بابک نبی زاده/ موسیقی: فرید سعادتمند/ مدیر تدارکات: محمد اسماعیل کلبی آبادی/ عکاس: محمد حسن ناحی بازیگران: هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی، مهدی عطاران

منبع: سینماپرس