- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رئیس مرکز فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی: «معمای شاه» اصلاح می‌شود

moamaye-shah

به گزارش سوره سینما [1]، «امین صدیقی» رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی سازمان صدا و سیما روز گذشته در حاشیه رونمایی از سامانه این مرکز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موازی کاری مرکز امور نمایشی سیما با مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی سازمان صداوسیما در تولید آثار نمایشی گفت: اگر رییس سازمان وقت داشته باشد که خودش فیلمنامه ها را بخواند خلی خوب است. شورای عالی فیلمنامه به ریاست وی تشکیل می شود و این از جمله جلساتی است که او در آنها حضور منظم دارد و در یک سال گذشته جز یک بار لغو نشده است. با این حال از آنجا که حجم فیلمنامه ها زیاد است خود من هم نمی توانم همه فیلمنامه ها را بخوانم و آنها را تقسیم بندی می کنم. به هر حال کار اصلی ما رسانه است و اگر رییس سازمان بتواند چنین زمانی را برای فیلمنامه ها بگذارد خودش یک حسن است.

صدیقی درباره اولویت های میان تولید طرح ها در  مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی و مرکز امور نمایشی سیما عنوان کرد: ما ضرورتی داشتیم که درباره انتخابات سریالی تولید شود، اگر مرکز امور نمایشی سیما در این حوزه پیش قدم می شد ما ورود پیدا نمی کردیم و حضور ما در حوزه تولید سریال بیشتر جبرانی است. ما برای هم افزایی و کمک به سیما آمده ایم و ممکن است زمانی این هم افزایی متوقف شود. هنوز امکان بازنگری در بسیاری از ساختارها وجود دارد و حتی اگر سامانه «طرح و فیلمنامه» فعال شود بسیاری از خلاها خود را نشان می دهد که در چه قسمت هایی نیاز به ساختارهای جدید داریم.

وی همچنین درباره اولویت‌های مد نظر مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نیز تصریح کرد: خانواده موضوعی است که به آن اهمیت می‌دهیم. اقتصاد مقاومتی، تاریخ اسلام و … نیز کارهای مستمر خواهیم داشت اما به نظر می‌رسد نیاز تلویزیون به موضوعات اجتماعی و طنز است. به دنبال تولید یکسری کارهای زودبازده با تعداد قسمت بالا هستیم که به مسائل روز بپردازد و جایش هم خالی است. آنتن تلویزیون را نمی‌توان با آثار درام فاخر پر کرد.

رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما افزود: نظام تولید در تلویزیون باید متحول شود و فقط بحث فیلمنامه نیست. ما یکسری کارهای تاریخی سبک در کشورهای همسایه می بینیم که مخاطب خوبی هم دارند اما در داخل کشور ما یکسری از کارها را بزرگ می‌کنیم که یا انجام نشود؛ یا دیر باشد و یا وقتی به پخش رسید، اثرگذاری نداشته باشد. نگاه تلویزیون در این بخش‌ها چنین نیست و می خواهیم تلویزیونی‌تر عمل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر شما درباره سریال تاریخی معمای شاه چیست؟ تصریح کرد: ساخت سریال معمای شاه از سال‌های قبل شروع شده و ادامه آن نیز در دوره جدید پیگیری می‌شود. در مجموع وقتی کاری را نقد می‌کنیم باید نقاط مثبت و منفی آن را لحاظ کنیم. نوع برخورد با معمای شاه طوری بود که بخشی از آن قابل پیش بینی بود چون به موضوع مهم و حساسی پرداخته و جبهه مقابل هم رسانه‌هایی هستند که به تطهیر پهلوی می‌پردازند و این حساسیت کار را بیشتر می‌کند که ما کار را قوی‌تر و بهتر ارائه بدهیم. ما اجازه بی انصافی درباره این کار را نداریم. این پروژه ضعف‌هایی هم داشته خود ما هم در صحبت‌هایی که با کارگردان و تهیه کننده داشتیم، پیگیری کردیم و در حال حاضر سریال توسط گروهی به ریاست دکتر پورحسین بازبینی می‌شود و ایرادات و اشکالات رفع می‌شود و حتی اصلاحاتی هم روی فیلمنامه انجام شده است.

وی اظهار داشت: این سریال مخاطب دارد و دو نوع برخورد با آن وجود دارد که یکی از آنها کمال‌گرایی است و اینکه بگوییم سریال از این بهتر هم ساخته می‌شد ولی دیگری سیاسی کاری است و خیلی نظر خوشی نسبت به آن ندارم. خیلی از نقدهای معمای شاه درباره محتوا و مسائل تکنیکی نیست و اصل موضوع را زیر سوال می‌برد که به تطهیر سریال می‌پردازد که از سوی رسانه‌های دولتی مطرح می‌شود و این بخش که از سوی دوستان است شاید مقداری منجر به تعجب تیم تولید کننده و مدیران تلویزیون شده است که چرا  کسانی که نقد می‌کنند و دوستان حرفه‌ای نقد نمی‌کنند و منصفانه نیست. در یک کار سنگین باید به مسائل فنی بپردازیم و موارد مثبت این سریال دیده نشده است. اگر آقای ورزی مشکل است که معمای شاه از تبریز در مه در کارگردانی قوی تر است اما چرا این همه هجمه علیه این سریال نبود و تجلیل‌های متعددی درباره آن صورت گرفت؟ انتظار داشتیم درباره این سریال منصفانه برخورد شود که این اتفاق نیافتاد.

منبع: سینماپرس