- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

احتمال افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید/ ۱۰ هزار تومان قیمت بلیت پردیس‌ها!

gishe-azadi

به گزارش سوره سینما [1]، در شرایطی که به روزهای انتهایی سال ۹۴ نزدیک می‌شویم شنیده‌ها حاکی از این است که شورای صنفی طی هفته‌های آینده قصد دارد درباره افزایش قیمت بلیت سینماها تصمیم‌گیری کند. کسانی که به دنبال افزایش قیمت سینما‌ها هستند، به دنبال بلیت ۱۰‌هزارتومانی برای پردیس‌ها و بلیت‌های ارزان‌تر برای سالن‌های دیگر هستند. در این میان گروهی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان با این افزایش قیمت مخالف‌اند و معتقدند افزایش قیمت بلیت باعث ریزش مخاطب می‌شود و نباید ضریب اشغال سالن‌ها را در مقابل سود بیش‌تر تهیه‌کنندگان قربانی کرد. گروهی هم هستند که این رشد هرساله بدون کارشناسی را اشتباه می‌دانند و خواستار تحقیق و بررسی در مورد تأثیرات افزایش قیمت‌ها هستند.

امیرحسین علم‌الهدی در این مورد می‌گوید: «سال گذشته سینمای ایران یازده میلیون و پانصد هزار نفر مخاطب داشت. امسال این مخاطب در شرایطی که فیلم‌هایی مثل «محمد رسول‌الله» هم داشته‌ایم به ده و نیم میلیون نفر رسیده است. این‌که بخواهیم بدون این‌که تأثیرات افزایش قیمت را بر ریزش مخاطب بررسی کنیم، فقط تابع تورم باشیم و مدام هزینه سینما رفتن را زیاد کنیم، تصمیم اشتباهی است. ما نیاز به یک آسیب‌شناسی داریم تا به یک تصمیمی درست در این مورد برسیم.»

موافقان افزایش قیمت اما معتقدند راهکارهایی برای حفظ مخاطبان سینما و حتی افزایش آن‌ها وجود دارد. حبیب اسماعیلی در این مورد می‌گوید: «قیمت بلیت در سینماهای ایران از هر کشوری ارزان‌تر است. با توجه به هزینه‌ها و تورم، سینماداران و پخش‌کننده‌ها راهی جز افزایش قیمت‌ها ندارند. می‌شود سئانس‌های نیم‌بها را بیش‌تر کرد و اصلاً سئانس‌های خلوت سینما‌ها را نیم‌بها کرد که امکان فیلم دیدن ارزان‌تر هم وجود داشته باشد. هم‌چنین به‌جای این‌که از سینماداران و پخش‌کننده‌ها بخواهیم به قیمت‌ها دست نزنند، ارشاد و شهرداری می‌توانند عوارض و هزینه‌هایی را که از سینماها می‌گیرند حذف کنند تا با کم شدن هزینه‌ها، نیازی به افزایش قیمت هم نباشد.»

در این شرایط اغلب موافقین و مخالفین افزایش قیمت معتقدند این تصمیم به ریزش مخاطب منجر می‌شود. عده‌ای معتقدند چاره‌ای نیست و تورم راهی جز افزایش قیمت نگذاشته و گروه دیگری می‌گویند به هر قیمتی باید جلوی کم‌تر شدن تماشاگران سینما گرفته شود.

منبع: روزنامه سینما