- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«ایستاده در غبار» فصل جدیدی در سینمای ایران است/ نسلی «ایستاده در غبار» را ساخت که جنگ را تجربه نکرده بود

istade-dar-ghobar2

به گزارش سوره سینما [1]، سینمای دفاع مقدس همواره مورد توجه مسئولین فرهنگی و سینمایی کشور و فیلمسازان ما بوده است. اگر در سال‌های نه چندان دور تنها برخی کارگردانان به ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی رو می‌آوردند؛ اما اینک کارگردانان جوان و حتی فیلم‌اولی هم به ساخت این نوع آثار می‌پردازند، آن هم از زاویه نگاهی جدید که مورد توجه بسیاری از منتقدین هم قرار می‌گیرد. نمونه بارز آن فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان است که اولین تجربه سینمایی خود را به تجربه نشست و در جشنواره فجر امسال به عنوان بهترین فیلم جشنواره سیمرغ بلورین را به خانه برد و در چندین حوزه دیگر هم جایزه گرفت.

در اینکه ساخت فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدسی می‌تواند چه نقشی در سینمای ایران و جذب مخاطب داشته باشد شکی وجود ندارد، البته اگر به شیوه و شکلی ساخته شود که بتواند طیف گسترده‌ای از مردم را به خود جذب کند. درباره اهمیت پرداخت به این موضوعات و البته کم و کیف آن در این سال‌ها و جشنواره فیلم فجر امسال با چند تن از سینماگران به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نسلی «ایستاده در غبار» را ساخت که جنگ را تجربه نکرده بود

حبیب‌والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در خصوص تولید آثار انقلابی و دفاع‌مقدسی گفت: آثار انقلابی و دفاع مقدسی باید به گونه‌ای ساخته شود که قابل باور برای مخاطبان باشد. «ایستاده در غبار» بخشی از یک زندگی را با تمام منش و سلوک‌هایش روایت کرد و ما تمام تلاشمان را کردیم تا با بیانی زمینی آن را به تصویر بکشیم.

وی افزود: این اثر ارتباط خوبی با نسل امروز برقرار خواهد کرد؛ چون ما تمام سیر و سلوک‌های اصغر متوسلیان را روزمینی و قابل باور برای مخاطبان کردیم و این نوع بیان باعث شد تا «ایستاده در غبار» مورد اقبال واقع شود.

والی‌نژاد اظهار داشت: آثار درخشانی در این ژانر می‌توان تولید کرد و با توجه به مناسبات منطقه‌ای باید از مدافعان حرم فیلم‌های خوبی بسازیم و مردم را نسبت به این  اتفاقات آگاه کنیم. به نظر من اگر یک اثر را خوب تعریف کنیم، مردم نسبت به این تولیدات علاقه‌مند می‌شوند اما اگر سینماگران فیلمنامه‌های سطحی را در دستور کارشان قرار دهند، تولیدات دفاع مقدس ما تنزل خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید برای کمرنگ شدن آثار دفاع مقدس دنبال مقصر بگردیم؛ بلکه باید به دنبال انجامش باشیم. تمام افرادی که برای ساخت «ایستاده در غبار» تلاش کردند همه از نسلی بودند که جنگ را درک نکرده بودند اما برای باور و اعتقاداتشان تلاش کردند تا بهترین‌ها به تصویر کشیده شود.

جمال شورجه: سینما  باید موید افکار و اندیشه‌های اسلامی باشد

جمال شورجه کارگردان سینما در خصوص تولید آثار دفاع مقدسی گفت: آثار سینمای ایران باید در ارتباط با انقلاب و باورهای کشورمان و موید افکار و اندیشه‌های اسلامی باشد.

وی افزود: دین مختص قشرهای خاصی نیست و می‌توان تمامی ژانرها را در آن به تصویر کشید و این موضوع نباید مختص ژانر دفاع مقدس و انقلاب شود.

شورجه در مورد مناسبات منطقه‌ای و ساخت آثاری با این موضوعات اظهار داشت: انتظار نداریم تمام فیلمسازان به این موضوع ورود کنند؛ اما هر کس باید با توجه به مقولات ذهنی خودش و مسائل روز دنیا اثری را به بهترین نحوه بسازد و دینش را ادا کند. متأسفانه امروزه شاهد تولیدات اندکی در این زمینه هستیم و فیلمسازان تنها به کوچه پس کوچه‌ها و دغدغه‌های اجتماعی خودشان بسنده کردند. بلکه اگر این فیلمسازان از زاویه افق بالاتری به موضوعات نگاه کنند، آثار جهانی‌تری را در دنیا به تصویر خواهیم کشید.

وی در  پایان در خصوص سهم دفاع مقدس در سینمای ایران خاطرنشان کرد: اینکه برای هر ژانری سهمی تعیین کنیم، وجود ندارد. تولیدات بستگی به گرایش فیلمسازان و مسائل روز دنیا دارد که امیدواریم بیش از گذشته شاهد تولید آثار درخشانی در زمینه دفاع مقدس و مناسبات منطقه‌ای باشیم و روحیه شهادت را در جامعه ترویج دهیم.

محمد خزاعی: نباید به دنبال تفکیک بخش دفاع مقدس از جشنواره فجر باشیم

محمد خزاعی دبیر  جشنواره مقاومت در خصوص جداشدن بخش دفاع مقدس از جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و تمام آثار باید در کنار هم قرار گیرند و جدایی این بخش به هیچ وجه مناسب نیست و نباید به دنبال تفکیک بخش دفاع مقدس از جشنواره فجر باشیم.

وی افزود: از دهه ۶۰ فیلم‌های خوبی ساخته شده و تنها باید اشکالات نظارت‌ها رفع شود تا این ژانر جان دوباره‌ای بگیرد.

خزاعی اظهار داشت: سینما یک پدیده عمومی است و در جشنواره امسال آثار خوبی در زمینه موضوعات منطقه‌ای دفاع مقدس داشتیم و البته آثاری که موضوعات تلخ اجتماعی را روایت کردند.

وی در ادامه در خصوص آثار تولید شده در سینمای ایران که تلخی‌های جامعه را به تصویر می‌کشد، تصریح کرد: باید در کنار فیلم‌هایی که سیاه‌نمایی می‌کنند، سفیدنمایی‌هایی هم در کنار آن باشد تا امید و نشاط در روح مردم تجلی یابد. در گذشته فیلمسازان نگاه جدی‌تری به مقولات و موضوعات  اجتماعی، سیاسی، فرهنگی داشتند. اما امروز نگاه‌های سطحی‌تری را در زمینه تولیدات سینمایی داریم که باید تلاش کنیم تا آسیب‌ها را به درستی به تصویر بکشیم و جامعه پویا و شادابی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوعات و قصه‌های خوبی داریم که باید به درستی به نگارش درآید تا بتواند موضوعات قابل باور و  قبال  لمسی را برای مخاطبان به نمایش گذارد.

حبیب ایل‌بیگی: «ایستاده در غبار» فصل جدیدی در سینمای ایران است

حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی گفت: امسال به دلیل حضور فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس، سال خوبی برای سینمای ایران است و فیلم‌های قابل توجهی در این زمینه تولید شد و اینها تنها به دلیل ورود دیگر نهادها در این زمینه بود.

وی افزود: «ایستاده در غبار» فصل جدیدی برای سینمای ایران ایجاد کرد و ارتباط خوبی بین جوانان نسل قدیم و نسل امروز رقم زد.

ایل‌بیگی در خصوص حمایت سازمان سینمایی اظهار داشت: البته آثار دیگری در خصوص سوریه هم داشتیم که اگر حمایت‌های سازمان سینمایی نبود، نمی‌توانست به جشنواره راه پیدا کند که این خود یک گام مثبت در سینما است.

وی تصریح کرد: چنین حمایت‌هایی باید ادامه‌دار باشد تا آثاری با توجه به مناسبات منطقه‌ای و موضوعات عراق و لبنان نیز ساخته شود.

ایل‌بیگی خاطرنشان کرد: سینمای انقلاب یک سینمای بین‌المللی است و متمایز از بقیه ژانرهاست که به مسئله اصلی جهان اسلام می‌پردازد. تلاش داریم با شاخص‌سازی و کمک این تولیدات سینمایی را با تفکر جهان اسلام بسازیم تا با عرضه آن مخاطبان بین‌المللی در این زمینه داشته باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان