- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعتراض سینماگران به داوری‌های فجر همچنان ادامه دارد/ اصلانی: این داوری نه مردم را راضی کرد، نه منتقدان را/ تفاهم زیادی بین داوران بوده که به کسانی اصلاً توجه نکنند!

farhad-aslani

به گزارش سوره سینما [1]، فرهاد اصلانی بازیگر سینما که امسال با فیلم سینمایی «دختر» در جشنواره فجر حضور داشت، به تازگی و به بهانه اکران فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام» با روزنامه سینما مصاحبه‌ای کرده است و در آن اشاراتی به موضوع داوری‌های جشنواره امسال کرده است.

اصلانی در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه چون خودش در  جشنواره امسال فیلم داشته، شاید نتواند به خوبی در مورد داوری‌ها قضاوت کند، به این موضع پرداخته که خروجی داوری‌های جشنواره امسال نه به نفع سینما بوده و نه حتی دولت اعتدال!

متن این بخش از صحبت‌های فرهاد اصلانی را با هم می‌خوانیم:

ایستادن پشت کلمه ریاکارانه «سلیقه» کار درستی نیست

بحث روز داوری‌های جشنواره است. به عنوان بازیگری که در بطن این ماجراها قرار داشت، تحلیلی از شرایط پس از جشنواره دارید؟
چون خودم در این جشنواره فیلم داشتم، راحت نمی‌توانم درباره اتفاقات رخ داده حرف بزنم. اما این را می‌توانم بگویم ایستادن در پشت کلمه ریاکارانه «سلیقه» اصلا کار درستی نیست. در این سال‌هایی که در سینما فعالیت می‌کنم، تا حدود زیادی با روابط آشنایی دارم. البته از مدیریت آقای حیدری لذت بردم. اما ایرادی که به آقای ایوبی و حیدری وارد است نحوه داوری فیلم‌هاست. خروجی این داوری به نظر من خروجی دولت اعتدال نبود…

این داوری نه مردم را راضی کرد، نه منتقدان را

یعنی شما قضاوت داوران جشنواره را با مدیریت حجت الله ایوبی و محمد حیدری در یک کفه قرار می‌دهید؟
این داوری نه مردم را راضی کرد، نه منتقدان را. حتی خروجی این جشنواره به نفع سینما و این دولت هم نبود. بعضی تصمیم‌گیری‌ها، عداوت‌ها و کینه‌ورزی‌هایی با خودش می‌آورد که در این چند روزه همه شاهد آن بودیم. من فکر می‌کنم این قضاوت، داوری‌های با مسئولیتی برای سینمای ایران نبوده است.

تفاهم زیادی بین داوران بوده که به کسانی اصلاً توجه نکنند!

تصمیماتی که هیئت داوران گرفتند قابل پیش‌بینی بود که چنین تبعاتی را هم داشته باشد؟
دقیقا همین‌طور است و قطعاً ادامه‌دار خواهد بود. حتی روی جشنواره آینده هم تاثیرش را می‌گذارد و در واقع باعث بی‌اعتمادی شد. همان اندازه که کلمه «سلیقه» را نمی‌پسندم از کلمه مصلحت نیز بیزارم. به نظر من با این کلمه هم می‌شود کلی ظلم کرد. باید دید چه انگیزه‌هایی پشت این نگاه بود که در نهایت به کلمه سلیقه ختم شده است. به نظر من تفاهم زیادی بین داوران بوده که به کسانی اصلاً توجه نکنند. این نگاه در داوری‌های امسال کاملا مشهود بود. من درباره خودم صحبت نمی‌کنم چون خدا را شکر کار من در جشنواره امسال دیده شد اما این دوره سرنوشت خوبی برای سینمای ایران رقم نخواهد زد.