- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رسول صدرعاملی: ذات استعدادیابی درون جشنواره فیلم ۱۰۰ نهفته است

rasool-sadr-ameli

به گزارش سوره سینما [1] ، رسول صدرعاملی، کارگردان و نویسنده کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه در مجموعه جشنواره‌های ریز و درشتی که در سطح کشور برگزار می‌شوند، جشنواره فیلم‌‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای جایگاه مهمی دارد، اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌ای در سینمای کشور لازم است. به دلیل اینکه ذات استعدادیابی درون این جشنواره نهفته است.

وی ادامه داد: فیلم‌سازان شرکت کننده در جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه‌ای باید پیش از هر چیزی، ایجاز را مد نظر قرار دهند. تولید فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای مرز سختی دارد و کارگردانان و نویسندگان این دست آثار، باید دقت کنند که اثرشان چه به لحاظ فرم، محتوا و ساختار شعار نباشد و سینما باشد.

صدرعاملی همچنین گفت: ساخت فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای اصلا ساده نیست، هنرمندان جوانی که با چنین تفکری وارد عرصه تولید فیلم کوتاه به ویژه فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای می‌شوند، وقتی آثار دیگران را می بینند، می فهمند که به چه وادی جدی وارد شده‌اند. البته به نظر می‌آید که با دو سالانه شدن جشنواره، به ساخت آثار با کیفیت بیشتر کمک شده است.

کارگردان و نویسنده کشورمان اصلی ترین بخش فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را ایده‌یابی دانست و عنوان کرد: با توجه به این جهان گسترده و شبکه‌های متفاوت و متن‌های کوتاه و بلندی که نوشته می‌شود، چه کسی می‌تواند ایده ای از خودش پیدا کند که تکرار نشده باشد؟ فیلم‌ساز باید بتواند ایده خود را در زمان کم و به بهترین و درست ترین شکل منتقل کند و با توجه به اینکه معمولا شرکت کنندگان جوان هستند، توقع می رود خیلی از مسائل، حواشی و زندگی که حس می شود و دیده می شود را در آثارشان بگنجانند.

وی خاطرنشان کرد: ایده‌یابی برای فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای خیلی متفاوت‌تر و دشوارتر از دیگر گونه‌هاست. چرا که به غیر از پیدا کردن یک ایده، باید به این موضوع دقت داشت که ایده در زمان محدودی بازتاب داده شود. همین دو ویژگی این جشنواره را خاص می کند و سریع تر افراد مستعد سینمای کشور را نشان می دهد.

صدرعاملی با بیان اینکه فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای مستقل هستند، گفت: فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای نیز مانند فیلم کوتاه با محدودیت زمانی که برای شرکت کنندگان قائل شده، فیلم‌ساز را به چالشی جدی می‌کشانند. طبیعی است که هر کس بخواهد وارد جهان حرفه ای سینما شود قطعا باید کارنامه ای از خود به جای گذاشته باشد و در این عرصه ها نیز صاحب اثر باشد.

نشست داوری دهمین جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با حضور شخصیت‌های مطرح سینمای کشور همچون مجید مجیدی، محمدرضا جعفری جلوه، رسول صدرعاملی، هادی مقدم دوست، مهرداد غفارزاده و بهرام عظیمی یک‌شنبه ۲ اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد.