- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

قربانی: فیلم‌ ۱۰۰ ثانیه‌ای بهترین راه برای اشاعه اخلاق است/ تجلیل از ۳ هنرمند سینمای ایران در اختتامیه

neshast-100

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علی قربانی دبیر جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای و مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در نشست رسانه‌ای دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به خانواده سینمای کشور به دلیل درگذشت فرج‌الله سلحشور اظهار کرد: این فیلم‌ساز کشورمان، فعالیت خود را در حوزه هنری آغاز کرد و به همراه جمعی دیگر از سینماگران پایه‌های بخش سینمایی حوزه هنری را شکل دادند و ما نیز تلاش می‌کنیم که راه ایشان را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه دهمین سال برگزاری جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را پشت سر می‌گذاریم، عنوان کرد: تصور می‌کنم جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای ۳ دوره را پشت سر گذاشته است. دوره نخست این جشنواره، دوره ایجاد بوده که توسط بهنام بهادری ایده برگزاری آن در حوزه هنری کرج ارائه شد و جشنواره آغاز به کار کرد.

قربانی همچنین گفت: اینکه عدد ۱۰۰ برای زمان فیلم ها انتخاب شده و در واقع ۱۰۰ در متون کهن ما نیز عدد کاملی است، نشان می‌دهد که قرار است در این جشنواره فیلم‌های کاملی ارائه شود. در دوره های اول برگزاری جشنواره، اغلب شرکت کنندگان تصور می کردند می‌توانند قسمتی ۱۰۰ ثانیه‌ای از یک فیلم و یا تیزر تبلیغاتی کوتاهی را برای جشنواره ارسال کنند، اما به مرور مشخص شد که برگزارکنندگان جشنواره به دنبال آثار کامل با تمام ویژگی های یک فیلم حرفه‌ای هستند و به همین جهت است که می‌گوییم ایده در فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای مهم‌ترین شاخصه است.

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری با تاکید بر اینکه مرحله دوم برگزاری جشنواره، مرحله تثبیت بود، عنوان کرد: برای گذر از مرحله تثبیت، زحمات بسیاری کشیده شد و همکاران حوزه هنری استان تهران با برگزاری مستمر و حرفه‌ای جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای، کمک کردند که این جشنواره در بین فیلم‌سازان جای خود را باز کنند و امروز دیگر کسی از اصطلاح فیلم کوتاه کوتاه استفاده نمی‌کند و اغلب فیلم‌سازان می گویند فیلمی ۱۰۰ ثانیه‌ای ساخته ام.

وی ادامه داد: در مرحله تثبیت جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای، فیلم‌های نمونه‌ای را با کارگردان بزرگ تولید کردند که از تلویزیون هم این آثار پخش شدند. مرحله سوم را هم می‌توان مرحله تداوم دانست. جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای تولید کننده نیست. اما در معاونت سینمایی حوزه هنری، دو مرکز با عنوان مرکز مستند و باشگاه فیلم سوره داریم که این مراکز از فیلم‌سازان مستعد جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای حمایت می‌کنند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای خاطرنشان کرد: با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی رایزنی کرده‌ایم که فیلم‌سازان برگزیده و مستعد جشنواره فیلم ۱۰۰ را به آن‌ها معرفی کنیم، تا با محوریت اخلاق برایشان آثار کوتاه تولید کنند و مسئولیت پخش این آثار نیز بر عهده ماست. چرا که تعامل خوبی با شبکه‌های تلویزیونی و مترو تهران داشته‌ایم و امکان پخش آثار را در اختیار داریم.

قربانی با تاکید بر اهمیت آثار تولید شده با محوریت موضوع اخلاق، گفت: هر چه تعداد آثار تولید شده با پیام‌های اخلاقی بیشتر باشد، اتفاقات بهتری هم رخ‌ می‌دهد. سرلوحه کار ما در جشنواره امسال فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بیانات رهبری بوده که فرمودند سینما می‌تواند در نسل جوان این کشور، صبر، امید، انگیزش، سلامت و نجابت و همه چیزهایی که در یک جامعه پیشرفته نیاز دارد القا کند.

وی ادامه داد: جشنواره امسال در دو بخش اصلی و بین الملل برگزار می‌شود که هر بخش شامل بخش های مجزای داستانی، مستند و انیمیشن است. در بخش سینمای اخلاق نیز از میان فیلم‌سازان و هنرمندانی که در طول سال های ۹۳ و ۹۴، به فیلم‌های بلند با مضامین اخلاقی توجه داشته‌اند و با فعالیت‌هایشان اشاعه اخلاق کرده‌اند، از ۳ هنرمند، با اهدای جوایزی، تقدیر و تجلیل به عمل می‌آوریم.

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری با بیان اینکه در دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در مجموع یک هزار و ۶۷۸ اثر از سوی ۹۸۱ هنرمند در سامانه به ثبت رسیده است، اظهار کرد: از این تعداد آثار، ۱۲۱ فیلم به بخش مسابقه ملی و ۱۰۷ اثر هم به بخش خارج از مسابقه و اکران راه پیدا کردند.

وی با بیان اینکه آثار این دوره از جشنواره در پردیس سینما آزادی به نمایش در می آید، گفت: همچنین ۳ کارگاه ایده پردازی تا تولید در طول روزهای برگزاری جشنواره خواهیم داشت.

قربانی در پایان سخنانش بار دیگر بر لزوم اشاعه اخلاق و پیام‌های اخلاق محور در تولیدات سینمایی تاکید کرد و گفت: امروز همه به رعایت اخلاق در جامعه نیازمندیم و یکی از بهترین راه‌ها برای اشاعه اخلاق، همین فیلم‌های کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای هستند.

بهادری: جشنواره ۱۰۰ نخستین جشنواره فیلم‌های ثانیه‌ای در جهان است

بهنام بهادری دبیر کمیته بین‌الملل جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با بیان اینکه وقتی این جشنواره آغاز به کار کرد، هیچ رویداد مشابهی در کشور وجود نداشت، اظهار کرد: وقتی می‌خواستیم برای دریافت آثار در سطح بین الملل فراخوان بدهیم، با این مسئله مواجه بودیم که چقدر شناخت از چنین جشنواره‌‌ای وجود دارد.

وی ادامه داد: پس از تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم ۳ جشنواره ثانیه‌ای فیلم در دنیا فعال هستند. جشنواره ۱۰۰ ثانیه‌ای بوستون و دو جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای پاکستان و ۶۰ ثانیه ای دانمارک، که هر ۳ این جشنواره‌ها چند سال پس از شکل گیری جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. به نوعی می‌توان جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را به عنوان نخستین جشنواره ثانیه ای فیلم در جهان شناخت.

بهادری همچنین گفت: در بخش بین الملل ۷۱۰ فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای از ۵۰ کشور جهان به دستمان رسیده است که از میان این آثار، ۵۲ فیلم در بخش مسابقه و ۵۸ فیلم هم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید. آثار جشنواره‌ فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای بوستون، ویدئو میکر ایتالیا، استارت باکو و ازمیر ترکیه نیز در این دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ حضور خواهند داشت.

دبیر کمیته بین‌الملل جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با اشاره به حضورهای مستقیم و غیرمستقیم مسئولان جشنواره در کشورهای مختلف جهان، عنوان کرد: به طور مثال در دبی، بغداد و جشنواره فیلم برلین کارگاه‌هایی داشتیم و به معرفی جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای پرداختیم.

وی خاطرنشان کرد: در دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای، دبیر جشنواره فیلم ۶۰ ثانیه‌ای دانمارک و همچنین یکی از مدرسین فیلم‌ از کشور فرانسه را دعوت کرده‌ایم که کارگاه‌های آموزشی برای شرکت کنندگان داشته باشند.