- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ‌۱۰۰ در سنندج آغاز شد

eftetah 100 2

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در ابتدای این مراسم، مجید مصلحی، مدیرکل امور استانها و مجلس حوزه هنری اظهار کرد: در جامعه پرتلاطم امروز شاهد امواج سهمگین تغییر هستیم به گونه‌ای که فرصت هیچ تعلل و کوتاهی وجود ندارد و گاهی حتی حق یک انتخاب را نداریم چون سرعت بالای تغییرات انتخاب‌ها را مورد دستخوش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه هنر و سینما مواجهه با این تغییرات کار سختی است، گفت: به نظر می‌رسد جشنواره ۱۰۰ ثانیه‌ای بهتر از سایر بخش‌ها می‌تواند خود را با این تغییرات تطبیق دهد. متفاوت بودن در جشنواره فیلم ۱۰۰ بیش از سایر جشنواره‌ها مشهود است و هنرمندان این عرصه باید قابلیت متفاوت بودن را درک کنند تا بتوانند با موفقیت بیشتری در این عرصه نقش‌آفرینی کرده و تاثیرگذاری داشته باشند. در بحث فیلم کوتاه، فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای دارای هویت مستقل هستند و کسانی که در این بخش کار می‌کنند، باید یک هویت مستقل را برای این تولیدات در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه شخصیت‌پردازی از جمله عناصری است که در این نوع سینما نمی‌توان آن را برجسته‌سازی کرد، افزود: اگر این نوع سینما به دنبال اثرگذاری و جذب مخاطب است راهی به جز اهمیت دادن به ایده‌های نو ندارد. در دنیایی که پر از ایده‌هاست، اینکه بدانیم چه ایده‌ای را انتخاب کنیم که بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن این که باید در کمترین زمان، پیام را به گونه‌ای ارائه داد که مخاطب از آن استقبال کند.

eftetah 100 5

مصلحی، بهره‌گیری از بستر رسانه‌های جدید و تکنولوژی در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در محافل علمی دنیا از رسانه به عنوان یکی از چهار قدرت مهم در تاثیرگذاری نام می‌برند و اگر ما نتوانیم به این عنصر چهارم نزدیک شویم قطعا از سایر کشورهای جهان عقب خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه امروز دنیا از هر زمانی تشنه‌تر به اخلاق، عدالت، گذشت و فارغ شدن از بدی‌ها و زشتی‌ها است، افزود: در دنیای امروز حتی بدترین آدم‌ها نیز دوست دارند خوب بودن را تجربه کنند و ماموریت فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای در چنین دنیایی تولید این جنس فیلم‌هایی است که به دل هر وجدان پاکی می‌نشیند.

همچنین عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان در این مراسم ، اظهار داشت: ۱۰۰ ثانیه، زمان بسیار کمی در مقایسه با عمر انسان‌ و همه وقت‌هایی است که بیهوده هدر می‌دهد.

وی افزود: اما همین زمان به ظاهر بی‌ارزش و کم، وقتی بالاترین مفاهیم انسانی را در یک ظرف به ظاهر کوچک عرضه می‌کند بسیار ارزشمند است.

به گفته استاندار کردستان، فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای مانند این است که انسان  ۶۰ تا ۷۰ سال عمر کند و بعد بگویند همه عمرت در ۱۰۰ ثانیه به تصویرکشیده شود.

eftetah 100 3

وی افزود: به تمامی کسانی که در محدود ترین زمان و محدودیت‌ها می‌توانند پیامی انسانی را در قالب هنر سینما به تصویر درآورند باید  نمره ۱۰۰ داده شود.

اصغر همت، از بازیگران پیشکسوت سینما و تئاتر ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: از اینکه در میان جمع گرم و صمیمی هنرمندان استان فرهنگی کردستان هستم بسیار خوشحال و خرسندم. امیدوارم این شادی که امروز در این محفل با حضور هنرمندان و هنردوستان شاهد هستیم به صورت مستمر و نه مقطعی در کل سرزمین ایران همیشگی و ماندگار باشد.

وی با بیان اینکه نهادینه شدن شادی در بین مردمان ایران را آرزومندم، گفت: این شادی تا زمانی که توجه مسئولان به مقوله هنر و درک عظمت آن ایجاد نشود محقق نخواهد شد.

این پیشکسوت تاکید کرد: امیدواریم در چند سال پیش رو شاهد توجه بیشتر به حوزه هنر باشیم و با عوض شدن نام وزارت فرهنگ و ارشاد به وزارت فرهنگ و هنر، هنری که مغفول مانده بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

در آیین افتتاحیه این جشنواره از بهروز نورانی‌پور کارگردان فیلم «A157» و فیلمساز توانمند استان کرمانشاه لقمان خالدی کارگردان فیلم «فصل هرس» نیز تجلیل شد.

لقمان خالدی از فیلمسازان موفق استان کرمانشاه در این مراسم گفت:  امروز بعد از ۷ سال به کردستان سفر می‌کنم و کسب عناوین سینمایی را به نام مردم کردستان و کرمانشاه برای خود افتخار می‌دانم.

برگزیده جشنواره سینما حقیقت خاطرنشان کرد: می‌خواهم از اینجا به تمامی مدیران و مسئولان بگویم در دو استان کردستان و کرمانشاه انسان‌های زیادی خارج از قاب قرار گرفته‌اند که بنده و بهروز نورانی‌پور تمام تلاش خود را به کار بستیم تا بتوانیم در یک قاب دیده شویم.

وی افزود: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که با کمال احترام برای تک‌ تک هنرمندان استان‌های کردستان و کرمانشاه کف بزنیم و در شادی و موفقیت آنان در عرصه فلیم و فیلمسازی ابراز خوشحالی کنیم.

eftetah 100 1

بهروز نورانی‌پور برنده سیمرغ بلورین سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی  فیلم فجر در بخش مستند هم با بیان این که قدم‌های یکایک مردم کردستان را ارج می‌نهم، گفت: به کسب این مقام‌ها به عنوان یک نفر کرد به خود می‌بالم.

وی افزود: امید همراهی و همیاری شما برای دیدن هر چه بهتر فیلم «A157» را دارم و این موفقیت را به تمامی مردم سنندج تقدیم می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: فیلمبرداری این فیلم ۹ ماه طول کشید که در آن جنایات داعش را به تصویر کشیدم و امیدواریم روزی فرا برسد که ظلم و شر افراطیون از سر مسلمانان به ویژه اکراد سوریه و عراق و سایر مسلمانان برداشته شود.

نورانی‌پور ابراز امیدواری کرد روزی جهان صلح را تجربه کند و بر اساس پیام آخر فیلم «A157» زندگی، جنگ را شکست دهد.

در پایان این مراسم گروه ۶۰ نفره دف‌نوازان حوزه هنری استان کردستان به اجرای برنامه پرداختند.