- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سازمان‌های مردم نهاد گلبول‌های سفید جامعه هستند / سال آینده دومین دوره همایش برگزار می‌شود

hamayesh-hiv-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی این همایش، سید رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما ضمن خیر مقدم به میهمانان اظهار داشت : خوشحالم که همکاران متعهدم در انجمن مستندسازان از نزدیک با درد جامعه آشنا هستند و این همایش را به راه انداختند. بعضی از بیماریها هستند که وقتی از حوزه درمان خارج می شوند، به یک بیماری اجتماعی مبدل می گردند . ما اگر اجتماع را به مثابه پیکره جامعه ببنیم برای خودش و برای دفاع از خودش گلبولهای سفیدی دارد که همان انجمن ها و ان جی او ها هستند، سازمانهای مردم نهاد می توانند بسیاری از موقعیت ها اجتماعی را حفاظت کنند . در مقابل بسیاری از آسیبها و بیمارهای مزمن که به یکدیگر وصل هستند و دائما در حال گسترشند. بیماریهایی مثل اعتیاد و اچ ای وی.

وی ادامه داد: اگر اچ آی وی در بدن گلبوهای سفید را ناکارآمد می کند جامعه ای که سازمانهای مردم نهاد قدرتمندی نداشته باشد نیز در معرض آسیب جدی قرار می گیردو پیکره نحیف و ضعیفی پیدا می کند که نگران کننده است این جامعه بالقوه بیمار است و حتی اگر نتیجه آزمایش آن مثبت نباشد و مشکلی نداشته باشد اما همیشه در معرض ابتلا به یک بیماری مهلک است.

میرکریمی افزود: خانه سینما به عنوان یک نهاد مدنی موثر با سینماگران و هنرمندان عضوش جزء گروه های مرجع جامعه هستند و این امتیازی است که باید از آن استفاده کرد و خمس و زکات آن را داد و خمس و زکات آن این است که درد اجتماع را فهمید و در پی درمان آن باشد و برای پیشگیری از آن نیز تلاش کند، در نتیجه ما همیشه پیشقدم برای موضوعات اینچنینی هستیم.

وی ادامه داد: کار خیر نیز اندازه گیری اش بسیار سخت است و نمی شود گفت در سالن صد نفره چه اتفاقی می افتد که در همایش ده هزار نفره یا صد هزار نفر نمی افتد، کمیت آن مهم نیست، اتفاقی که می افتد مهم است. حضور شما اینجا حتما حضور موثر و با ارزشی است و حتما برکات زیادی برای همه ما خواهد داشت.

مدیرعامل خانه سینما گفت: از همکاران عزیزم سرکار خانم مهتاب کرامتی و سرکار خانم پوران درخشنده که همیشه دنبال کار خیر بوده و هستند در فیلم هایشان همیشه به معضلات جامعه توجه می کنند سپاسگذارم . خانم کرامتی سالهاست که در همه جا پیش قدم کار خیر هستند است .

فرزاد توحیدی : سال ۹۵ دومین دوره همایش برگزار می شود

فرزاد توحیدی دبیر این همایش نیز طی سخنانی گفت: دلیل شکل گیری این همایش فرهنگ سازی در زمینه این بیماری است و مثل سنگی است که داخل آب می اندازیم که موجش بزرگ و بزرگتر می شود مثل گلوله برفی که غل می خورد و بزرگ و بزرگتر می شود

وی ادامه داد: در خانه سینما با انجمن مستندساز میزگردی با این موضوع مطرح شد و با همکاری خانه سینما و دکتر کاظمی دینان این حرکت آغاز شد و امشب شاهد برگزاری این همایش هستیم و امیدوارم سال آینده دومین دوره این همایش را برگزار کنیم.

توحیدی ادامه داد: باید از زحمات و حمایت های غلامرضا کاظمی دینان، عباس کیارستمی، مهتاب کرامتی، پوران درخشنده، مونا زاهد، طاهره بهرامی، مینو محرز،علی زادمهر به عنوان کسانی که در برگزاری این همایش تلاش کردند تشکر کنم.

کاضمی دینان :متاسفانه سازمان ها برای مسئولیت اجتماعی هزینه نمی کنند

غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری این همایش گفت: خوشحالم در جمع شما هستم اگر ما به مسئولیت اجتماعی خود توجه کنیم می توانیم اثر گذر باشیم و شاهد این نباشیم که تعداد مبتلایانبه اچ آی وی روز به روز زیادتر شود. همه ما در مقابل خودمان و دیگران مسئول هستیم .

وی ادامه داد: برخی شرکت ها و سازمان ها ی صاحب نام دنیا هزینه های فراوانی در خصوص حمایت از این مقوله می پردازند چون این کار را به عنوان مسئولیت اجتماعی و رفع دغدغه های مردم مورد توجه قرار می دهند ، در نتیجه برای خودشان ارزش گذاری می کنند و روز به روز مخاطبان آنها بیشتر می شود

کاظمی دینان افزود: متاسفانه برخی از شرکت های بزرگ ما ، تبلیغات میلیونی و میلیاردی را برای بسیاری از کارهای دیگر انجام می دهند اما زمانی که پای حمایت از این مقوله به میان می آید کنار می کشند و شانه خالی می کنند در صورتی که غافلند که اگر هزینه ای در این کار انجام شود دردل مردم جای می گیرد و از طرفی دیگر باعث معروفیت می شود

وی افزود اگر مقوله ایدز مورد توجه خانه سینما و انجمن مستندسازان قرار گرفته ، به خاطر مسئولیت پذیری اجتماعی آنها ست که جای تشکر و تقدیر دارد.

کاظمی دینان ادامه داد: این بیماری یک اتفاق است و مصیبت نیست که متاسفانه در جامعه ما برداشت غلطی از آن شکل گرفته است.امیدوارم این حرکت زیبایی که خانه سینما و انجمن مستندسازان انجام دادند ، اطلاع رسانی دقیق شود و ما باز بتوانیم از ابزارها و رسانه های دیگر کار را پیش ببریم چون جامعه ای که آگاه باشد دانا می شود.

ارد زند:صندوق حمایت از مستندهای با موضوع ایدز تاسیس می شود

در ادامه ارد زند رئیس انجمن مستندسازان سینمای ایران نیز گفت:بیماری های ایدز در همه دنیا وجود دارد و مقوله ی جدیدی نیست، در این راستا اطلاع رسانی و آگاهی حرف اول را می زند و باید تلاش های مستمری در این خصوص صورت بگیرد

وی ادامه داد: ما به عنوان عضوی از سینما وظیفه خود می دانیم که هر کمک و حمایتی از دست مان بر می آید انجام دهیم.

زند همچنین گفت: انجمن مستندسازان در صدد است که با ایجاد صندوق مالی به مستندسازانی که با موضوع ایدز قصد ساختن فیلم دارند کمک کند.

کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما که اجرای مراسم را نیز بر عهده داشت گفت: سینماگران و هنرمندان دردها و مشکلات جامعه را می بینند و آنرا با خود می برند و با افراد دیگر درمیان می گذارند تا دیگران نیز متوجه این درد شوند و آنرا حل کنند.

آقایی مدیر سازمان مردم نهاد اهسا نیز که در حوزه حمایت از بیماران مبتلا به ایدز فعالیت می کند طی سخنانی گفت: متاسفانه ایدز در کشور همیشه یک مبحث مگوی بوده است زیرا بیمار نمی خواهد مشکل خود را بگوید، دولت دوست ندارد درباره آن صحبت کند و سازمان های خیریه نیز مورد توجه قرار نمی گیرند.

وی ادامه داد: همیشه کسانی که با ایدز و ویروس اچ آی وی زندگی می کنند ترس از قضاوت دراند و به همین دلیل مشکل خود را به دیگران نمی گویند.

hamayesh-hiv-2

در این مراسم مصاحبه هایی به صورت تصویری از رضا کیانیان، نرگس آبیار، مهتاب کرامتی پخش شد.

نرگس آبیار در یکی از این فیلم ها گفت: همه ما در معرض ابتلا به بیماری ها هستیم به همین دلیل نباید به بیماران انگ بزنیم و آن چرا که درباره خودمان نمی پسندیم درباره دیگران نیز نپسندیم.

وی ادامه داد: نباید به بیمارانی که مبتلا به بیماری ایدز و اچ آی وی هستند انگ بزنیم. و اینکه دنبال این مساله باشیم که بیمار چگونه مبتلا شده بسیار کار ناپسندی است.

مهتاب کرامتی نیز گفت: نباید مبتلایان به اچ آی وی را قضاوت کنیم و کنکاش کنیم که چگونه دچار این بیماری شده اند بلکه ما باید کنار بیماران باشیم و به هم کمک کنیم.

در این همایش که توسط انجمن مستندسازان سینمای ایران با همکاری خانه سینما ، انجمن روابط عمومی ایران و انجمن همیاری سلامت ایران ( اهسا) برگزار شد افرادی همچون ابراهیم مختاری رییس هیات مدیر و سیدرضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما ، ارد زند (رییس انجمن مستندسازان) ، سعید رشتیان (رئیس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند) پوران درخشنده، مهتاب کرامتی ، سروش صحت، نرگس آبیار، محمد حسین قاسمی، پگاه آهنگرانی، مونا زاهد، مرتضی رزاق کریمی و دکتر مقنیان (قائم مقام و معاون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) ، ناهید رضایی، مهدی قربانپور، فرزاد توحیدی ، دکتر غلامرضا کاظمی دینان، دکتر کازرانی (رئیس اداره ایذر وزارت بهداشت) دکتر فلاحی (کارشناس اداره ایدز وزارت بهداشت)، نمایندگان یونیسف، کیوان کثیریان، فرزند آیت الله طالقانی، بهنوش بختیاری، صندوق جمعیت سازمان ملل، باشگاه یاران مثبت بیمارستان امام خمنی، فرشید فهیم، اعضای شوراهای مرکزی و روسای اصناف سینمای ایران وجمعی از هنرمندان و پزشکان کشور حضور داشتند.

گروه موسیقی نوجوان ماه پیشونی به سرپرستی جمال سامری به اجرا قطعاتی پرداختند.

در خاتمه مراسم به مدعوین بسته هایی حاوی مواد تبلیغی و اطلاع رسانی در مورد بیماری ایدز اهدا شد.