- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برگزیدگان دهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ معرفی شدند

100fest-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰،  آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای حوزه هنری جمعه شب ۱۴ اسفندماه با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری و سینمایی کشور از جمله محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، محمدرضا جعفری جلوه رئیس شبکه دو سیما، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد حمزه‌زاده معاونت سینمایی و رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، محمدحسین نیرومند رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی قربانی، دبیر این جشنواره و مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، هنگامه قاضیانی، اصغر همت، محمود عزیزی، جمشید جهان‌زاده، محمدرضا شفا، بهرام عظیمی، بهزاد خداویسی، عبدالحمید قدیریان، حسین پارسایی، هادی مقدم‌دوست و ده‌ها کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای نمونه‌های اعلای هنر ناب هستند

محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره اظهار کرد: جشنواره پرباری در عرصه سینما داشتیم و امیدوارم این جشنواره در سال‌های آینده پرباتر از این‌ها هم بشود.

وی با اشاره به کتاب «هربرت رید» مورخ و پژوهشگر هنر با عنوان «معنی هنر» با ترجمه استاد نجف دریابندی گفت: این کتاب اثری قدیمی است و بیشتر دوستان حاضر احتمالا آن را خوانده‌اند. هربرت رید در این اثر اشاره می‌کند که هنر ناب دارای روحی است که همه آثار هنری نسبتی با آن روح هنری برقرار می‌کنند.

مومنی شریف ادامه داد: وی در مثال‌هایی که مطرح می‌کند آثاری از موسیقی و شعر و داستان و نقاشی و… را ذکر کرده است. من فکر می‌کنم اگر هربرت رید در زمان ما بود و آثار سینمایی ۱۰۰ ثانیه‌ای را می‌دید قطعا این‌ها را به عنوان آثار هنری که نسبتی فوق‌العاده با آن روح هنر دارند ذکر می‌کرد.

رئیس حوزه هنری اظهار کرد: فیلم‌های این جشنواره به عنوان نمونه‌های هنر ناب تنها در ۱۰۰ ثانیه حرف نابی را می‌زنند و تاثیرگذاری ویژه‌ای را بر مخاطبانشان می‌گذارند. از این نظر باید به فیلمسازان موفق این حوزه تبریک گفت.

آقای مومنی، کمک کنید تا یازدهمین دوره را در سال ۹۵ برگزار کنیم

علی قربانی دبیر دهمین جشنواره بین ‌المللی فیلم ۱۰۰ در این مراسم ۱۰۰ ثانیه سخن گفت. وی اظهار کرد: از همه ۹۸۱ نفری که با ۱ هزار و ۶۰۰ و ۷۸ اثرشان در بخش مسابقه ملی و ۷۰۰ اثر در بخش بین‌المللی این جشنواره شرکت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم که باعث رونق این جشنواره شدند.

وی ادامه داد: همچنین باید از دبیران دوره‌های پیشین جشنواره که این جشنواره را به بلوغ رساندند به خصوص از دوست عزیزی که شعار زیبای «سینمای اخلاق» را برای این جشنواره انتخاب کرد، یعنی آقای دکتر فاضل نظری تشکر کنم.

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری گفت: این جشنواره متعلق به حوزه هنری نیست، بلکه متعلق به همه مردم ایران است و همه ما هر چه بیشتر تلاش کنیم تا آثار این جشنواره در سطح شهر، ایستگاه‌های مترو، تلویزون و رسانه‌های تصویری دیده شود برای ایران قدمی برداشته‌ایم.

قربانی با بیان اینکه امروز دنیای ما بیش از هر زمانی نیاز به پیام‌های اخلاقی دارد، افزود: بیاییم دست به دست هم بدهیم تا با حمایت از جشنواره فیلم ۱۰۰ گامی در ارائه پیام‌های اخلاقی به شیوه هنرمندانه در جامعه برداریم و به اصلاح اخلاق اجتماعی جامعه‌مان کمک کنیم.

دبیر دهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ در پایان سخنانش گفت: آخرین حرف من خطاب به آقای مومنی ریاست محترم حوزه هنری است؛ جا دارد که این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود، امیدواریم با کمک شما بتوانیم در سال ۹۵ یازدهمین دوره این جشنواره را برگزار کنیم.

در آئین اختتامیه دهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ دو تن از برگزیدگان جایزه اخلاق به سخنرانی پرداختند؛ «هنگامه قاضیانی» و «هادی محمدیان».

100fest-3

جشنواره ۱۰۰ از معتبرترین جشنواره‌های ایران‌زمین است

هنگامه قاضیانی که برای بازی در فیلم «دلبری» و ایفای نقش مادرانه در برخی دیگر از آثار سینمایی شایسته دریافت جایزه اخلاق دهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ شد، پس از دریافت جایزه‌اش پشت تریبون قرار گرفت و گفت: برای این ۱۸سالی که خداوند به من قدرت داد تا در برابر دشواری‌ نقش‌هایی که به روح من سپرده می‌شود بایستم و نگاه متفاوتی به نقش‌ها و کارم داشته باشم و بر خلاف جریان حاکم کارم را به شکلی متفاوت‌تر انجام دهم از خدا سپاسگذارم.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم که جایزه اخلاق را در یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی این سرزمین کهن دریافت کرده‌ام.

هادی محمدیان که به خاطر نگارش فیلمنامه انیمیشن «شاهزاده روم»شایسته دریافت جایزه اخلاق این جشنواره شد، هم در سخنانی جایزه‌اش را به جامعه انیمیشن ایران تقدیم کرد و گفت: فکر می‌کنم سینمای ایران در سال‌های آینده شاهد تحولات عظیم و چشمگیری خواهد بود.

آثار بخش مسابقه ملی  توسط رسول صدر عاملی، محمدرضا جعفری جلوه، بهرام عظیمی، مهرداد غفارزاده و هادی مقدم دوست  و به سرپرستی مجید مجیدی انتخاب شدند.

نفرات برگزیده این جشنواره  بدین شرح است:

*مسابقه ملی:

بخش پویا نمایی:

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی بهترین فیلم پویانمایی به حسین صفارزادگان برای کارگردانی فیلم قرمز از استان تهران تقدیم شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی این بخش به سید محمد رضا خردمندان برای کارگردانی فیلم مادر از استان تهران تقدیم شد.

جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی و دیپلم افتخار این بخش به فیلم تار و پود به کارگردانی امیر هوشنگ معین از استان تهران تعلق گرفت.

بخش مستند:       

 در این بخش هیأت داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی بهترین فیلم مستند را به فیلم تک فرزندی به کارگردانی محمد حسن فلاح از استان تهران تقدیم کرد.

احسان معصوم کارگردان فیلم اثر از استان قزوین دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی این بخش را کسب کرد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی به مهدی شاهسواری از استان تهران برای فیلم درخشش اهدا شد.

بخش داستانی:

تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی بهترین فیلم داستانی به فیلم رهایی به کارگردانی امیر علی دریکوند از استان خوزستان اهدا شد.

بیژن اعرابی از استان تهران  برای کارگردانی فیلم شتابزده، دیپلم افتخار و جایز نقدی ۴۰ میلیون ریالی را کسب کرد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی این بخش به سید محمد رضا خردمندان برای کارگردانی فیلم گزارشگر اهدا شد.

بخش دستاوردهای فنی وهنری:

هیأت داوران در این بخش لوح تقدیر و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی را به محمد حسین فلاح برای فیلم داستانی ایرانی بخریم از استان تهران تقدیم کرد.

همچنین مقداد اخوان از استان تهران برای فیلم انیمیشن  زمین روباه لوح تقدیر و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی این بخش را کسب کرد.

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران :

دراین بخش از علی عرفان فرهادی از استان تهران برای کارگردانی فیلم داستانی خویش انداز با اهدای لوح تقدیر و دو سکه بهارآزادی تقدیر صورت گرفت.

جایزه بزرگ جشنواره:

احمد تیموری از استان اصفهان برای کارگردانی فیلم داستانی دیوار کشی دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی این بخش را به خود اختصاص داد.

100fest-2

جایزه بخش اخلاق:

در بخش جایزه اخلاق دهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای که در آن به فیلم‌های بلند با مضمون اخلاقی هدایایی اهدا می‌شود، سه جایزه این بخش به «هادی محمدیان» برای نگارش فیلمنامه فیلم انیمیشن «شاهزاده روم» و «محمدحسین مهدویان» برای کارگردانی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و هنگامه قاضیانی برای بازی در فیلم «دلبر» اهدا شد.

جایزه ویژه دبیر:

جایزه ویژه دبیر دهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ با حضور علی قربانی دبیر این جشنواره به سه فیلم ««این رو، اون رو» ساخته مهدی علی بیگی، «قطره دریاست اگر با دریاست» ساخته احسان باقری و «سرباز» ساخته علی کیوان اهدا شد.

جایزه بخش حمایتی:

جایزه حمایتی جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ که توسط باشگاه فیلم حوزه هنری اهدا می‌شود با حضور محمدرضا شفا مدیر باشگاه سوره به سه فیلم «چراغ‌های رابطه» ساخته مجتبی حیدری، «تار و پود» ساخته امیر میرزایی و «سرباز» ساخته علی کیوان اعطا شد.

مسابقه بین الملل:

این آثار توسط بهنام بهادری، سید محمد حسینی و Tatyana Meikshe   مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نفرات برتر بخش انیمیشن، مستند و داستانی این جشنواره بدین شرح است:

در بخش انیمشین؛ لوح تقدیر، تندیس جشنواره به فیلم one day in july(وان دی این جولای) به کارگردانیhermes mangilaro  (هرمس منجیلارد) از کشور اسپانیا اهدا شد.

در بخش مستند، هیأت داوران جایزه این بخش را به julii suares (جولیو سوآرز) برای فیلم the return of the souls (دریترن آو د سلز) از کشور ایتالیا اهدا کرد.

جایزه بخش داستانی بین الملل به Akilesh kathamuthu(آکیلش کاتاموت) از کشور هندوستان برای فیلم the moment  اهدا شد.

گفتنی است؛ دهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای، ۱۲ و ۱۳ اسفندماه ۹۴ در پردیس سینما آزادی و مراسم اختتامیه آن ۱۴ اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.