- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کارتن خواب های امیدوار؛ سوژه جدید مستند محمد کارت

mohamad-kart

به گزارش سوره سینما [1] ، کارگردان مستند تحسین شده «بختک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم های قبلی من مانند «بختک» و یا «خون مردگی» به گونه ای بودند که به دلیل نشان دادن دمل های چرکین زندگی آدم های پیرامون مان نوعی رکود و رخوت در آن ها دیده می شد اما در «آوانتاژ» با اینکه شاهد زندگی افراد کارتن خواب هستیم چنین مسأله ای به چشم نمی خورد و فیلم سرشار از لحظه های ناب امید به آینده ای روشن و شادی است.

وی ادامه داد: آدم های این فیلم فرصت جدیدی برای زندگی دوباره دارند و با اینکه در «آوانتاژ» کثیفی های زندگی بخشی از افراد جامعه نشان داده می شود اما آن ها در حال تلاش برای بازپروری هستند و می خواهند به جامعه بازگشته و زندگی نوینی را آغاز کنند.

کارت سپس با تأکید بر اینکه در سینمای مستند مهم است که ناهنجاری های اجتماعی به چالش کشیده شوند اظهار داشت: ما نباید منکر وجود مشکلات در جامعه شویم و باید با پرداختن به معضلات و مشکلات متعدد درصدد رفع و حل آن ها برآییم؛ پرداخت نکردن به معضلات اجتماعی مانند آن است که در بدن ما زخمی ایجاد شود و ما به آن توجه نکنیم تا این زخم تبدیل به غده چرکینی شود و سلامت ما را با بحران روبرو سازد؛ ما باید زخم های جامعه را ببینیم و سعی کنیم با به چالش کشیدن آن ها معبر مناسبی به وجود بیاوریم تا مسئولان تلنگر خورده و برای حل آن ها اقدام کنند.

برنده دیپلم افتخار بهترین‌ کارگردانی از سی‌ و سومین جشنواره بین‌ المللی فیلم‌ فجر خاطرنشان کرد: سینمای مستند به دلیل واقعی بودن فضاها و اینکه بدون هیچ دخل و تصرفی صرفاً حقایق را به تصویر می کشد می تواند تأثیرات زیادی روی یکایک افراد جامعه داشته باشد و از این رو بایستی به این گونه مهم سینمایی بیش از پیش بها داده شود؛ به چالش کشیدن ناهنجاری های انسان های جامعه فارغ از نگاه های سیاسی می تواند تأثیرات شگفت زیادی را برای جامعه در پی داشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «آزادی مشروط» تأکید کرد: من همواره چه در سینمای مستند و چه در سینمای داستانی به این جنس آدم ها و سوژه ها علاقمند هستم و قطعاً در آینده هم در همین راستا مبادرت به ساخت فیلم خواهم نمود؛ مضمون و محتوای زندگی انسان هایی که در حاشیه هستند و با اینکه بخش مهمی از اجتماع ما را تشکیل می دهند اما همیشه کمتر از سایر افراد که زندگی معمولی دارند دیده می شوند برای من بسیار مهم است.

این فیلمساز جوان با بیان اینکه در مستند «آوانتاژ» مسیر بهبودی کارتن خواب های در حال بازپروری به تصویر کشیده شده است گفت: یک موسسه مردمی امکانات مالی و معنوی حمایت از این افراد را بر عهده گرفته و دولت هیچ نقشی در این راه ایفا نکرده است؛ همین مسأله مهم می تواند تلنگری به مسئولان باشد که به این بخش از افراد جامعه نیم نگاهی بیندازند.

کارت در بخش دیگری از این گفتگو افزود: اواخر سال گذشته تولید این مستند بلند سینمایی آغاز شد و تولید آن حدود ۹ ماه به طول انجامید؛ تصویربرداری «آوانتاژ» حدود یک ماه و نیم قبل به پایان رسید و بعد از ایام نوروز ما وارد مرحله جدی فنی خواهیم شد تا بتوانیم فیلم را با آرامش خاطر برای حضور در جشنواره هایی همچون: «سینماحقیقت» و «فیلم فجر» آماده سازی کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: «آوانتاژ» علاوه بر حضور در این جشنواره ها قطعاً از شبکه مستند سیما نیز پخش خواهد شد تا بخش عمده تری از مخاطبان بتوانند این اثر را تماشا کرده و این فیلم تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان خود داشته باشد.

گفتنی است؛ از عوامل اصلی این فیلم می‌توان به کارگردان، تهیه‌کننده و پژوهشگر: محمد کارت، مدیر تصویربرداری: جواد رزاقی‌زاده، صدابردار: مهدی‌ کارت، دستیاران کارگردان: امین مختاری و مهرداد خانی، عکاس: سجاد عسکری، و مجری طرح: شبکه مستند سیما اشاره کرد.