- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

استقبال گسترده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از «فصل هرس»

fasle-haras1

به گزارش سوره سینما [1] به روابط عمومی مرکز مستند سوره، فیلم مستند «فصل هرس» آخرین اثر لقمان خالدی که موضوع آن روایتی از زندگی شخصی به نام قاسم تک دهقان که مدعی است داروی سرطان را کشف کرده است برای حدود ۴۰۰ نفر از دانشجویان و اساتید دارو سازی به نمایش درآمد.

این فیلم که تهیه کننده آن مهدی شامحمدی و محصول مرکز مستند حوزه هنری است، عصر دیروز با حضور تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید داروسازی شهید بهشتی به نمایش درآمد و پس از آن نشستی با محوریت این مستند و با موضوع روند ثبت دارو با حضور کارگردان و اساتیدی چون دکتر سید فرشاد حسینی شیرازی، استاد تمام گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشکده داروسازی شهید بهشتی، دکتر محمد عرفان، دانشیار گروه فارماسیوتیکس و نانوتکنولوژی دانشکده داروسازی شهیدبهشتی، دکتر فرزاد کبارفرد، استاد تمام گروه شیمی‌دارویی دانشکده داروسازی شهید بهشتی و دکتر حمیدرضا مقیمی، استاد تمام گروه فارماسیوتیکس و نانوتکنولوژی دانشکده داروسازی شهید بهشتی شکل گرفت.

دکتر کبارفرد در با اشاره به اینکه این نشست یک جلسه نقد فیلم نیست، گفت: زاویه دید کارگردان به نحو احسنت مشکل را نشان داده است و برداشت های عمومی که نسبت به چنین سوژه هایی وجود دارد را به خوبی تصویر کرده است ولی وقتی این فیلم برای ما که متخصص دارو سازی هستیم نمایش داده می شود قطعا زاویه دید ما متفاوت است که نام آن نقد فیلم نیست؛ چرا که بسیاری از ما اتفاقاتی که در فیلم به نمایش در می آید را تجربه کرده ایم .

fasle-haras2

در ادامه جلسه دکتر شیرازی گفت: من به آقای خالدی تبریک عرض میکنم، در بسیاری از دقایق فیلم با خودم میگفتم ای کاش من هم تهیه کننده یا کارگردان چنین فیلمی می بودم چرا که ایشان در خلق یک فیلم سرگرم کننده و جذاب بسیار موفق بود در حالی که سناریوی از پیش تعریف شده ای وجود نداشته است اما فکر میکنم پایان فیلم به نوعی رها است و باید درباره نتیجه آن دقت بیشتری صورت گیرد.

در ادامه این جلسه دکتر عرفان با اشاره به تاثیرگذاری فیلم گفت: من خودم خیلی وقتی برای فیلم دیدن نمی گذارم اما این فیلم را دوبار دیدم و واقعا برایم مثل یک کلاس آموزشی بود.

وی افزود: به نظر من موضوع اصلی فیلم مساله بی اعتمادی است که بسیار خوب به تصویر کشیده شده است و من هم با این موضوع موافقم اما به بی اعتمادی یکی از چندین مشکلاتی است که ما داریم و این موضوع باید از مجرای درست خودش بیان شود .

دکتر حمیدرضا مقیمی نیز مساله اصلی فیلم را بی اعتمادی دانست و گفت: اعتماد باید در جایی مطرح شود که شرایطش باشد و صرف اعتماد کردن به هرکسی نکوهیده است و باید بررسی شود.

وی افزود: اگر این فیلم برای من بود به اندازه چند واحد درسی برای دانشجویانم صحبت می کردم و فضای فیلم را به بحث می گذاشتم .

fasle-haras3

لقمان خالدی کارگردان فیلم نیز در پایان این مراسم ضمن تشکر از دکتر وحیدی ریاست دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اشاره به فراهم شدن زمینه ارتباط سینما و دانشگاه با این اکران ها گفت: خوشحالم که جمع داروسازن این فیلم را تماشا کردند و روی آن صحبت شد چرا که جامعه سینما متخصصین حوزه های مختلف را کم دارد و آن ها نیز باید زاویه دید خودشان را بیان کنند.

خالدی در خصوص مساله فیلمش که ممکن است فقط یک ادعا باشد گفت: فیلم من یک فیلم اجتماعی است و ادعای علمی ندارد، من سوژه مستندم را به هیچ وجه رد یا تایید نکردم و اگر میخواستم از او یک اسطوره بسازم به راحتی می توانستم این کار را انجام دهم اما فضای تردید را در فیلم به همان اندازه استفاده کردم که ادعای سوژه را مطرح کردم .

کارگردان مستند فصل هرس با اشاره به اینکه در فیلمش از نظر متخصصی مثل پروفسور شیخ نژاد استفاده کرده است افزود:من آمادگی خودم را جهت استفاده از افراد متخصصی مثل اساتید داروسازی برای ساخت فیلم هایی بعدی در این مورد اعلام میکنم و دوست دارم از نظر متخصصین موضوع مستندم بهره ببرم.