- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ده فیلم برتر اکران ۹۴ به انتخاب منتقدان در «سوره سینما»: از «محمدرسول‌الله(ص)» تا «قندون جهیزیه» و «روباه» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»

nazarsanji-soureh-films

سوره سینما [1] – یکی دو روز دیگر و با آغاز اکران نوروزی سینماها، عملا پرونده سینمای ۹۴ هم بسته خواهد شد و وارد سال سینمایی ۹۵ خواهیم شد و این روزها طبعا روزهایی‌ست که رسانه‌ها و گروه‌ها و افراد مختلف به جمع‌بندی اتفاقات سینمای ۹۴ خواهند پرداخت و دست به تحلیل اتفاقات‌ش خواهند زد، یا اقدام به انتخاب بهترین‌ها و بدترین‌ها خواهند کرد.

«سوره سینما» نیز در این میان با ترتیب دادن یک نظرسنجی اقدام به انتخاب برترین آثار سال ۹۴ با نظر منتقدان کرده است. اما در این نظرسنجی همانطور که پیش‌بینی هم می‌شد «محمد رسول‌الله(ص)» مجید مجیدی به عنوان بهترین فیلم سال ۹۴ انتخاب شده است، بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران که امسال رکورد فروش را هم زد و جلوتر از اخراجی‌ها و شهرموشها به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران ایستاد. فیلمی که می‌توانست با یک توزیع هوشمندانه به مهمترین دستاورد بین‌المللی سینمای ایران در اکران جهانی هم تبدیل شود اما سازندگانش ظاهرا انطور که به ساخت اثر فکر کرده بودند به توزیعش- به خصوص در خارج از ایران- فکر نکرده بودند و عملا نتوانستند از ظرفیت‌های فیلم به خوبی بهره ببرند.

mohammad-s

«روباه» بهروز افخمی هم با وجود یک اکران بد توسط تهیه‌کننده و فروش پایینش در نوروز ۹۴ به عنوان فیلم دوم منتقدان در سالی که گذشت انتخاب شده است. «روباه» از آن دست فیلم‌هایی است که کمبودش در سینمای ایران بسیار احساس می‌شود و باید توسط مسئولین بسیار بیشتر جدی گرفته شود اما در جشنواره فجر گذشته با بی‌مهری تمام بصورت کامل بایکوت شد، اتفاقی مشابه آنچه امسال در مورد «بادیگارد» یا «سیانور» شاهدش بودیم. چیزی که بیش از همه فیلمساز را از ورود دوباره به چنین عرصه‌هایی دلسرد و مایوس خواهد کرد و بی‌انگیزه. «روباه» یکی از آثار قابل بحث سینمای ایران در سال ۹۴ بود که با وجود نقدهای مثبت بسیار، در جشنواره فجر و در اکران به آنچه لایقش بود نرسید.

Roobah-VAC

فیلم سوم اما انیمیشنی است که امسال خیره‌کننده ظاهر شد و با قرارگیری به عنوان چهارمین فیلم پرفروش سال خیلی‌ها را به سینمای انیمیشن ایران امیدوار کرد. یک انیمیشن دینی بدون هیچ ستاره‌ای و بدون جنجال‌های فرامتنی که توانست نگاه خیلی‌ها را به سمت صنعت انیمیشن ایران برگرداند، البته حتی این موفقیت «شاهزاده روم» هم نتوانستن باعث شود در آخرین جشنواره فجر انیمیشن‌های سینمایی با بی‌مهری عجیب و سوال‌برانگیز مدیران سیمایی مواجه نشود.

shahzade-room

«قندون جهیزیه» علی ملاقلی‌پور هم از آن فیلم‌هایی بود که در یک اتفاق قابل تامل از جشنواره سال گذشته کنار گذاشته شد و فرصت دیده شدن در جشنواره را از دست داد. یکی از بهترین فیلم‌اولی‌های امسال که نمونه‌ای بود از سینمای اجتماعی/خانوادگی سالم و مطلوب. اثری که در عین مسئله داشتن، مفرح و سرگرم‌کننده هم هست و درعین حال به ورطه افسردگی یا یاس‌الودگی و همچنین ابتذال کلامی در شوخی‌ها نمی‌افتد. «قندون جهیزیه» اما در عین شایستگی آنقدر با بی‌مهری مواجه شد که دست اخر کارگردانش برای رساندن صدای اعتراضش وسط زمین فوتبال دوید و تبدیل شد به تیتر اصلی خیلی از رسانه‌ها.

ghandoon

فیلم پنجم این فهرست نیز «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی است که فروش خوبی را در اکران ۹۴ کسب کرد و سومین فیلم پرفروش سال لقب گرفت.

iran-burger

جدول امتیازات و لیست ۱۰ فیلم برتر سال ۹۴ به انتخاب منتقدان در «سوره سینما» را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

nazarsanji_soureh [2]