- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعتراض تهیه‌کننده «استرداد» به حذف فیلمش از پکیج سیمرغی‌ها

esterdad

به گزارش سوره سینما [1]، در ایام برگزاری بخش ملی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مراسمی از مجموعه‌ای با عنوان «بر بال سیمرغ» رونمایی شد که در آن فیلم‌هایی که در همه سال‌های برپایی این جشنواره سیمرغ بلورین دریافت کرده‌اند آورده شده بود ولی جای فیلم «استرداد» خالی بود. در آن روزها توضیح قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان جشنواره برای این اتفاق ارائه نشد و محمد حیدری دبیر جشنواره در گفتگو با یکی از روزنامه ها گفت: «از آنجا که فیلم «استرداد» هم هنوز رایت آن به شبکه نمایش خانگی واگذار نشده، تهیه‌کنندگان فیلم با انتشار نسخه فیلم در این بسته فرهنگی مخالفت کردند.»

و اما محسن علی اکبری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «استرداد» به کارگردانی علی غفاری درباره این اتفاق و اینکه آیا با گذشت بیش از یک ماه پیگیری برای حل این مشکل از سوی جشنواره فجر اتفاق افتاده است یا خیر گفت: یکی از دلایلی که باعث شد تا برای اولین بار در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور نداشته باشم، این بود که «استرداد» بدون هیچ دلیلی در این مجموعه قرار نگرفت؛ مجموعه ای که شامل فیلم هایی است که تا امروز توانسته اند از دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر جایزه بگیرند.

وی ادامه داد: احساس می کنم سیاست زدگی مدیران فرهنگی ما به جایی رسیده است که هنر را قربانی سیاست‌ها می کنند. «استرداد» از جمله فیلم هایی است که اگر امروز توسط مسئولان انکار شود، قطعا دو سال دیگر دیده می شود. به گونه ای که این فیلم در سینماهای خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفته است. به عنوان مثال چندی پیش این فیلم در سینمایی در ونکوور کانادا نمایش داده شد و مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

این تهیه کننده سینما توضیح داد: «استرداد» با استانداردهای بین المللی ساخته شده است و مخاطب از چنین فیلمی استقبال می کند، به هر حال نگاه های سیاسی در فرهنگ و هنر کشور در حال پررنگ شدن است و این جای تاسف دارد. متاسفانه با من به عنوان تهیه کننده «استرداد» هیچ تماسی گرفته نشد تا اعلام کنند که می خواهند این فیلم در این بسته قرار بگیرد یا خیر.

علی اکبری با رد استدلال‌هایی مبنی بر اینکه صاحبان فیلم اجازه آوردن فیلم در این پکیج را نداده‌اند، گفت: من بعد از خواندن مصاحبه محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر مبنی بر اینکه صاحبان فیلم، «استرداد» را برای قرار گرفتن در مجموعه «بر بال سیمرغ» در اختیار جشنواره قرار نداده اند بلافاصله موضع گرفتم و بعد محمد حیدری گفت که فارابی فیلم را در اختیار آنها قرار نداده است که این موضوع هم قابل قبول نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پاداش سکوت» بیان کرد: درست است که سرمایه گذار این فیلم بنیاد سینمایی فارابی است ولی با توجه به این که هم این بنیاد و هم جشنواره فیلم فجر زیرمجموعه سازمان سینمایی به شمار می روند، برای من قابل باور نیست که سازمان سینمایی نتوانسته فارابی را برای ارائه فیلم برای اضافه شدن به پکیج جشنواره فجر قانع کند. اگر توضیحات ارائه شده را بپذیریم آنگاه این سوال پیش می‌آید که سازمان سینمایی اگر حتی روی زیرمجموعه خود تسلط نداشته باشد و نتواند سیاست ها و درخواست های خود را از طریق آنها اجرایی کند، در چنین شرایطی چگونه می تواند در بدنه سینما نفوذ و تاثیر مناسب داشته باشد.

تهیه‌کننده «استرداد» که از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۱ چهار سیمرغ گرفته است، توضیح داد: حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی همیشه نسبت به ما لطف داشتند ولی احساس می‌کنم در این زمینه بحث بر سر من یا همکاری کردن و نکردن بنیاد سینمایی فارابی برای ارائه فیلم نیست بلکه فکر می کنم با توجه به اینکه این فیلم در دوران جواد شمقدری ساخته شده است نسبت به آن موضع گیری وجود دارد. البته نمی خواهم بگویم این فیلم یک اثر بسیار مهم است اما قدم بزرگی در شروع حرکت به سمت تولید سینمای حرفه ای و اکران در خارج از مرزها برداشته است و نباید اینگونه نادیده گرفته می‌شد.

علی اکبری در پایان گفت: این فیلم در جشنواره سی و یکم فجر در ۱۴ رشته کاندید و در چهار رشته موفق به دریافت سیمرغ شد و حال به نظر می آید نبود «استرداد» در این پکیج به دلیل نگاه جناحی است. متاسفانه مدیران ما همیشه نگاه سیاسی را در فرهنگ دخالت می دهند و ما به جای اینکه سیاست فرهنگی داشته باشیم، فرهنگ خود را سیاسی می کنیم و به هر بهانه ای فرهنگ و هنر را درگیر مسائل سیاسی می کنیم که این مساله بسیار خطرناک است.

و اما به نظر می‌رسد با رسیدن به سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر که اردیبهشت ماه به دبیری رضا میرکریمی برگزار می‌شود امکان تجدید نظر در این پکیج ارائه شده وجود داشته باشد و جای خالی دو فیلم «استرداد» و «درس» پر شود. با توجه به حضور مهمانان جهانی در جشنواره اردیبهشت‌ماه لازم است بسته‌ای که در آن بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارد به آنها عرضه نشود.

منبع: مهر