- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدعلی کشاورز: کارگردانان از پرداختن به زندگی بیماران اچ.آی.وی احساس شرم نکنند

keshavarz

به گزارش سوره سینما [1] ، این بازیگر که این روزهایش را در خانه و به مطالعه و نگارش برخی خاطرات هنری اش می‌پردازد در گفتگو با کمپین “هنر+ایدز” با اشاره به مشکلاتی که بیماران ایدز با آن روبرویند بیان داشت: هیچ کس به اندازه کسی که بیمار است از حال بیماران خبر ندارد. من در این مدتی که درگیر شکستگی پا و بعد لگنم شدم بیش از قبل فهمیدم که سلامتی چه نعمت بزرگی است و بیماران ما و بخصوص بیماران لاعلاج چه می کشند.

وی ادامه داد: همواره در دعاهایم قبل از همه سلامتی تمامی بیماران و از جمله مبتلایان به بیماران لاعلاج نظیر ایدز را از خدا خواسته ام. امیدوارم آنها بتوانند با امیدواری بیشتری به مبارزه با بیماری ادامه دهند و یادشان نرود که از یک طرف خداوند در سختترین شرایط کنار آنهاست و از طرف دیگر جامعه پزشکی چه در ایران و چه در جهان مدام در حال انجام تحقیقات برای رفع این بیماری است.

*کارگردانان از پرداختن به زندگی بیماران اچ.آی.وی احساس شرم نکنند

بازیگر آثاری خاطره انگیز مانند “هزاردستان” و “پدرسالار” با اشاره به لزوم پرداختن به زندگی بیماران مبتلا به اچ.آی.وی در آثار نمایشی اظهار داشت: سوژه های فیلمنامه ها هرچقدر ملموس تر باشد طبیعی است که مخاطبان بیشتری را هم پیدا می کنند. در کنار این لازم است مخاطبان درباره برخی بیماری ها مانند ایدز بیشتر بدانند به دو دلیل؛ یکی اینکه مردم ما یاد بگیرند با این بیماران چطور رفتار کنند و دوم اینکه برای پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری هایی از چه رفتارهایی بپرهیزند.

محمدعلی کشاورز با نقد شرم و خجالتی که برخی از فیلمسازان از پرداختن به زندگی بیماران ایدز دارند گفت: اینکه برخی از کارگردانان و نویسندگان می گویند از پرداختن به سوژه بیماران ایدزی خجالت می کشند زیبنده نیست. اتفاقا هنرمندان ما باید در زمینه اطلاع رسانی پیرامون ایدز پیشرو باشند. پس خجالت را کنار بگذارند و محصول نمایشی تولید کنند و یادشان نرود همواره ارتقای فرهنگی بوده که باعث ارتقای نظام سلامت شده است.

*تصویرگری معضلات زندگی بیماران اچ.آی.وی، اقدامی کاملا انسانی است

کشاورز که در آستانه ۸۶ سالگی است خاطرنشان ساخت: هنرمندان باید اول از همه در جهت تبیین نجابت، شرافت، ایرانیت و انسانیت گام بردارند و شکی نباید داشت که تصویرگری معضلات زندگی یک بیمار اچ.آی.وی با هدف آگاه سازی مردمان، یک اقدام کاملا انسانی است.

وی ادامه داد: فیلمسازان می توانند در خانه هایشان بنشینند و برای بیماران ایدزی دعا کنند. این کاری است که همه مردمان هم می توانند بکنند اما وظیفه انسانی یک فیلمساز آن است که بکوشد دردهای بیماران ایدزی را کمتر کند.

بازیگر “مادر” و “روز واقعه” افزود: همان طور که پزشکان با دید انسانی می کوشند شرایط کاهش پیشرفت ویروس در بدن یک بیمار ایدزی را فراهم کنند هنرمندان هم می توانند با اطلاع رسانی در سینما یا تلویزیون و تئاتر لزوم برخورد محترمانه با بیماران ایدزی را به مردمان بیاموزند. این تعبیر که همه بیماران مبتلا به اچ.آی.وی گناهکارند درست نیست. هنرمندان بیایند و در این باره برای مخاطبان شفاف سازی کنند.

* سینما و تلویزیون و تئاتر تا می‌توانند درباره بیماران اچ.آی.وی اطلاع رسانی کنند

محمدعلی کشاورز در انتهای گفتگوی خود با ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت علم پزشکی درباره بیماران ایدزی بیان داشت: انشاءا.. هر چه زودتر پزشکی به چنان پیشرفتی برسد که ایدز ریشه کن شود اما تا آن موقع سینما و تلویزیون و تئاتر وظیفه دارند که تا می توانند درباره بیماران اچ.آی.وی اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: هنر نسبت به همه انسانها وظیفه دارد و وظیفه هنر نسبت به بیماران دوچندان است. از هنرمندان فهیم ایرانی درخواست دارم در آثارشان جدی تر از قبل به بیماران و بخصوص بیماران لاعلاج مانند بیماران ایدز توجه نشان دهند.

لازم به ذکر است کمپین “هنر+ایدز” که از نوروز ۹۵ آغاز به کار کرده، کمپینی مردم‌نهاد است که می‌کوشد به نوبه خود زمینه ارتباط بیشتر میان اهالی هنر و مردمان در زمینه آگاهی بخشی پیرامون این بیماری را فراهم کند و به بررسی دلایل عدم استفاده کافی هنرهای نمایشی از سوژه های مرتبط با بیماران اچ.آی.وی بپردازد.