- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نگاهی به فهرست بلند کپی‌کاری «قاسم‌خانی‌ها»/ از «مارمولک» و «ساختمان پزشکان» تا «دورهمی»!

ghasemkhani-bros

به گزارش سوره سینما [1]، کپی کاری های سریال ها و برنامه های تلویزیونی از روی دست برنامه و جنگ های خارجی در نوروز امسال به اوج خود رسید. مشخص شدن تقلیدی بودن برنامه «دورهمی» از روی دست یک شوی هندی واکنش بسیاری از مخاطبان را در شبکه های اجتماعی برانگیخت تا عکس ها و شباهت های تصویری این دو برنامه بارها در شبکه های اجتماعی دست به دست بچرخد. این موضوع واکنش عوامل این برنامه را و حتی برخی از چهره ها را به انتقاد و یا حمایت از این برنامه در پی داشت. اما «محراب قاسم خانی» نویسنده این برنامه در اینستاگرام خود در این باره متن تند و تیزی نوشت. در قسمتی از این متن آمده است: « اگه برنامه دورهمى از فرم نمایشى یه برنامه دیگه استفاده کرده و دکورش رو بومى سازى کرده و البته محتواى کاملاً متفاوتى داره هم باز تقلبى صورت نگرفته… در نهایت دوستانى که احساس پوارو بودن بهشون دست داده کاملاً معلومه که هیچ آگاهى از تولیدات تلویزیونى جهان ندارن و در جریان روند جهانى برنامه سازى نیستن وگرنه متوجه میشدن که فقط دارن میزان معلومات خودشون رو زیر سوال میبرن چون هیچ مچى رو نگرفتن»

اما «دورهمی» اولین برنامه تقلیدی قاسم خانی ها نیست. پیمان و محراب قاسم خانی، برادران فیلمنامه نویس، بسیاری از کارهای خود را به تقلید سریال ها و فیلم های سینمایی پرطرفدار خارجی نوشته اند.

ساختمان پزشکان

طنز ساختمان پزشکان به کارگردانی «سروش صحت» که در سال ۹۰ روی آنتن شبکه ۳ قرار گرفت. در زمان پخش ساختمان پزشکان، شباهت های زیاد آن با سریال آمریکایی «everybody loves Raymond» مورد بحث قرار گرفت سریالی که کاراکترها و گریم هایشان بسیار به ساختمان پزشکان نزدیک بود.

سریال مسافران

این سریال که به کارگردانی رامبد جوان در سال ۸۸ از تلویزیون پخش شد همانطور که در صفحه ویکی پدیای آن نوشته شده برگرفته از یک سیتکام معروف آمریکایی به نام “دو مرد و نصفی” است که خالق آن «چاک لور» نام دارد. این مجموعه از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ از شبکه سی بی اس پخش شد. در این سریال چارلی هاربر یک ترانه سراست که همراه برادرش الن در یک ویلا زندگی می کند. برادر چارلی در حال جدا شدن از همسرش است و تا عادی شدن اوضاع برای زندگی به خانه او آمده است.

شرف خانواده فاضل

پژمان جمشیدی بعد از بازی در سریال «پژمان» در تله فیلم «شرف خانواده فاضل» به نوشته محراب قاسم خانی نیز بازی کرد.این تله فیلم که تیم بازیگری مشابهی با پژمان داشت کپی نعل به نعل از فیلم کمدی «مرگ در مراسم ترحیم» به کارگردانی  « فرانک اوز» در سال ۲۰۰۷ است. داستان این دو فیلم درباره مرگ پدر یک خانواده مرفه است که با درگذشت او اعضای خانواده گرفتار دردسرهای عجیب و غریب و ماجراهایی پیش‌بینی نشده می‌شوند.

سن پطرزبورگ

سن پطرزبورگ ساخته بهروز افخمی در سال ۱۳۸۸ است که با استقبال زیادی نیز در زمان اکران خود مواجه شد. در آن زمان بسیاری از مخاطبان این فیلم به خوبی شاهد تقلیدی بودن این فیلم از فیلم سینمایی «راز داوینچی» به کارگردانی «ران هاوارد» در سال ۲۰۰۶ بودند.

مارمولک

شاید باور کردنش سخت باشد. اما فیلم سینمایی «مارمولک» ساخته کمال تبریزی در سال ۱۳۸۲ یک کپی از یک فیلم سینمایی با بازی «رابرت دنیرو» است. این فیلم که « ما فرشته نیستیم» نام دارد. داستان دو زندانی فراری است که مجبور می شوند برای عبور از مرز، برای مدتی در لباسی مبدل در نقش کیشیش ها ظاهر شوند. این وانمود کردن آنها را دچار تحولاتی می کند که دقیقا در فیلم مارمولک مشابه آن اتفاق می افتد.

منبع: مهر