- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مجری سابق «هفت»: نسبت سینمای ایران با سینمای انقلاب گنگ است!

gabarloo

به گزارش سوره سینما [1]، محمود گبرلو منتقد سینما ایران با اشاره به پیشرفت سینما ایران در سالهای اخیر اظهارکرد: برخی از تحلیلگران، معتقدند سینمای ایران در مسیر طبیعی خود در طی سالهای اخیر رشد چشمگری داشته است.

وی افزود: برخی دیگر معتقدند که سینما به صورت تکنیکی رشد کرده است؛ من هم معتقد هستم سینمای ایران نسبت به دوره‌های قبل رشد بسیاری داشته است، ارتقای سینمای ایران در نسل جوان به صورت تکنیکی مصداق همین رشد و پویایی است.

گبرلو با اشاره به اینکه تولیدات سینما ایران از نظر مضمونهای اجتماعی خوب و سالم رشد بسیاری داشته است، بیان کرد: تولیدات حال حاضر سینمای ایران هم از لحاظ نگاه به خانواده و فرهنگ خانواده، هم از لحاظ نگاه به جوانها و هم از لحاظ داستانی و محتوایی، نسبت به دهه‌های اخیر جذابتر شده است.

وی افزود: در حال حاضر  فیلمهای سینمای ایران نسبت به تولیدات سینمای جهان، فیلمهایی اخلاقی در سطح جهان است که حرفها و اندیشه‌های سالمی درون آن گنجانده شده است.

این منتقد سینمای ایران، خاطر نشان کرد: اگر بخواهم از زاویه اندیشه‌های دینی و انقلابی به سینما  نگاه کنیم، سینمای ایران فاصله شدیدی با سینمای انقلابی دارد چون بسیاری  از کارهایی که باید در مسیر انقلاب اسلامی انجام می‌دادیم را انجام نداده‌ایم.

وی افزود: ما می‌توانیم در سینمای ایران از داستانها و قصه‌های خیلی متفاوت از آنچه که هست تولید و به نوعی تحولی در تماشاگر انبوه امروز سینمای ایران ایجاد کنیم.

گبرلو با اشاره به این که ضعفهای بسیار جدی در سینمای انقلابی ایران وجود دارد، گفت: نسبت سینمای ایران با سینمای انقلاب اسلامی خیلی گُنگ است، این نسبت اگر شفاف و روشن بشود تکلیف خیلی از افراد در سینما ایران روشن می‌شود.

وی با تأکید بر این که فیلمسازهای بسیاری علاقه‌مند هستند که در مسیر سینمای انقلاب اسلامی گام بردارند، تصریح کرد: متأسفانه این  فیلسازان دغدغه‌مند پشتوانه فکری، اندیشه‌ای یا حتی مالی ندارند.

عضو انجمن منتقدان سینمای ایران با اشاره به این که در سینمای ایران تعریف درستی از سینمای انقلابی وجود ندارد، بیان کرد: ما باید تعریفی از سینمای انقلابی به صورت واضح و روشن تبعین کنیم تا فیلم سازها در این مسیر گام بردارند و سیاستمداران هم بتوانند در آن مسیر فیلسازان را حمایت کنند.

وی همچنان از دلایل پرفروش بودن فیلهای ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، اظهار کرد: یکی از دلایل پرفروش بودن فیلمهای ابراهیم حاتمی‌کیا این است که مخاطب خواسته‌های خودش را درآن فیلمها می‌بیند.

گبرلو تصریح کرد: درحال حاضر سینما یک ابزار بسیار قدرتمند نه تنها در کشور ایران بلکه در تمامی جوامع محسوب می‌شود؛ ما همیشه فریاد می‌زنیم که هالیوود از سینما، خوب بهره می‌برد اما نیامده‌ایم بگویم چرا ما از این وسیله به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

منبع: تسنیم