- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«چهل چراغ» شروع خوبی برای نهادینه شدن حضور مردم در سینمای ارزشی و انقلاب است

habib-bahmani

به گزارش سوره سینما [1] ، حبیب الله بهمنی در گفتگو با ستاد خبری جشنواره «چهل چراغ» با تقدیر از دست اندرکاران این جشنواره که به چنین موضوع مهمی به شکل مردمی و خودجوش آن توجه دارند گفت: معتقدم یکی از راه‌های نجات سینمای ایران بویژه سینمای انقلاب و سینمای دینی ما، پُر رنگ شدن نقش مردمی آن است. یعنی اگر مردم در مورد موضوعی دغدغه مند باشند و وارد صحنه شوند، حتما شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، چرا که تا کنون دیده نشده آبی از تنور سیاست گذاران دولتی در مورد سینما گرم شود.

کارگردان فیلم سینمایی« شب کایتها» افزود: جای بسی تشکر است که جشنواره ای مثل «چهل چراغ» به بحث نهادینه شدن حضور و حرکت خودش جوش مردم به سمت موضوع معصومین و بویژه مبحث عاشورایی توجه دارد و سعی می کند تا این حرکت از درون مردم شکل بگیرد و اگر این امر محقق شود بی شک، این جشنواره ، جشنواره موفقی خواهد بود، مثل هیات های مذهبی که معمولا در همه نقاط کشور در ایام محرم یا جشن های شعبانیه توسط مردم شکل می گیرد و هیچ مدیریت فرهنگی هم در این مسائل دخالت ندارد.

حبیب الله بهمنی تاکید کرد: بر این باورم که برگزاری جشنواره «چهل چراغ» می تواند شروع بسیار خوبی برای نهادینه شدن حضور مردم در سینمای انقلاب و سینمای ارزشمند باشد، اما به شرطی که از شکل مردمی آن خارج نشود و در دوره های آتی به سمت دولتی شدن نلغزد. بنابر این دست اندرکاران این جشنواره باید مراقب این تهدید باشند و همچنان بر روی شکل مردمی بودن آن تاکید داشته باشند و اگر آدم های دغدغه مندی درگیر این جشنواره شوند، حتما «چهل چراغ» می تواند نویدبخش یک جریان سالم ، تاثیر گذار و ارزشمند در آینده نزدیک باشد.

وی با اشاره به نقش هنرمندان و فیلمسازان در جشنواره «چهل چراغ» یاد آور شد: معمولا هنرمندان و فیلمساز تابعی از جریان مردم هستند و نمی توانند خودشان جریان ساز باشند، اما اگر بتوانند خودشان را با خواسته های مردم هماهنگ کنند، آنگاه است که موفق خواهند شد. لذا هنرمندان باید به این درک برسند که خواست و نیاز مردم چیست و به نظر می رسد که برگزاری جشنواره «چهل چراغ» در راستای خواسته مردم است.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» در پایان تصریح کرد: معتقدم هنرمندان و سینماگران باید با عشق و علاقه و با انگیزه های معرفتی و دینی وارد این جشنواره شوند و از انگیزه های شهرت طلبی و سودجویانه بپرهیزند.