- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«سکوت رعنا» بهترین فیلم کودک جشنواره «سیلک رود» ایرلند شد + نقد منتقد ایرلندی بر فیلم

SokuteRana

به گزارش سوره سینما [1] ، فیلم سینمایی «سکوت رعنا» به کارگردانی بهزاد رفیعی در چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «سیلک رود» به نمایش درآمد که با استقبال تماشاگران همراه بود و تندیس بهترین فیلم کودک این جشنواره را از آن خود کرد.

«مایکل لی» یکی از منتقدین سینما که فیلم «سکوت رعنا» را در جشنواره «سیلک رود» ایرلند دیده نقدی بر این فیلم نوشته که در ادامه می آید:

« در بالای تپه های شمال ایران، رعنا، دخترکی هفت ساله با روسریی بر سر، و یه پیراهن گلدار به رنگ صورتی درخشان، مرغ خانگی اش کاکلی را محکم بغل کرده است. او بسیار نگران سلامتی دوست پرنده اش است. و البته احتمالاً حق دارد که نگران باشد. چون کاکلی چند روزی است که تخم نگذاشته است. ممکن است دیگر هرگز تخم نگذارد. مرغی که هرگز تخم نگذارد یک بدبیاری مطلق است. رعنا همدردی زیادی با این وضع نادر کاکلی می کند. او برای والدینش صحبت می کند، غر می زند و گریه می کند تا فاجعه ی تخم نگذاشتن مرغ محبوبش را توضیح دهد. بالاخره، بعد از غر زدن های زیاد والدین رعنا نیز تصدیق می کنند که او باید مرغ را نزد دامپزشک ببرد. دامپزشک رعنا را مطمئن می کند که مرغ به زودی تخم می گذارد و دارویی برای مرغ می دهد که مرغ به محض خوردن آن دوباره شروع به تخم گذاشتن می کند و تا آخر دنیا تخم خواهد گذاشت. اما همان شب در میان رعد و برق وطوفان وحشی، باران به شدت بر شیروانی ها می کوبد و پنجره ها بر هم کوبیده می شوند و کاکلی بیرون مرغدانی مانده و در مرغدانی بسته می شود. بعد از طوفان و در روشنای نور صبحگاهی، شغالی کاکلی را می دزدد. رعنا از ناپدید شدن مرغش ناامید و دچار بحران می شود. رعنا سکوت کرده و دیگر نمی تواند حرف بزند. حالا همه چیز در پرده ای از ابهام فرو می رود.

کارگردان زیرک بهزاد رفیعی حس نبوغ و اصالت کودکانه ای به دنیای داستان می بخشد. ما درگیر این تجربه ی کودکانه در شمال ایران می شویم و از فضای کمدی و درام فیلم لذت می بریم. سادگی پنهانی در تصاویر است که به داستان ظرافتی استادانه می بخشد.»