- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تمجید بی‌سابقه رهبری از یک هنرمند/ بغض سلحشور برای ناتمام ماندن فیلمنامه «موسی(ع)»/ از حضور رئیس سازمان انرژی اتمی تا غیبت مدیران فرهنگی دولت

bozorgdasht-salahshoor-1

به گزارش سوره سینما [1]، مراسم بزرگداشت فرج الله سلحشور با عنوان «روای حقیقت» شب گذشته در سالن اندیشه حوزه هنری با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، سردار ابراهیم جباری، خانواده سلحشور و اهالی رسانه برگزار شد.

*مؤمنی شریف: همه سلحشور را به عمل صالح می‌شناسند

بنا بر این گزارش، در ابتدای مراسم بعد از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی به دعوت امیرحسین مدرس که اجرای برنامه را برعهده داشت محسن مؤمنی شریف طی سخنانی به نقل از پیامبر اکرم (ص)  گفت:‌ وقتی صحبت از صالحان می‌شود رحمت خداوند شروع به باریدن می‌کند. سلحشور انسان صالحی بود و در عمر با برکت خود به عنوان کسی از او یاد می‌شود که همواره عمل صالح داشته و آن را شناخته است. زمانی که کارهای بزرگ وی را در که در عرصه سینما ساخته است، می‌بینیم به این مهم پی می‌بریم و متوجه می‌شویم که چگونه ثابت‌قدم در این میسر حرکت کرده است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه ادبی و هنری انقلاب اسلامی او را مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم یک کارنامه با افتخاری از خود به جای گذاشته است این هنرمند صاحب هنر مکتب انقلاب اسلامی است. در حوزه هستی‌شناسی و روش‌های آن فرج‌الله سلحشور از پیشگامان مکتب هنر انقلاب اسلامی بوده است اگر امروز سینمای ما در دنیا و مخصوصاً کشورهای اسلامی شناخته شده است به واسطه کارهای ارزشمند این کارگردان ایرانی بوده است.

مؤمنی شریف همچنین اظهار داشت: به وسیله کارهایش آوازه این هنرمند از مرز ایران گذاشته و وی یکی از بنیان‌گذاران این مکتب به حساب می‌آید به نظرم باید در فرصت مناسب برای سبک سلحشور تحقیق و بررسی شود.

bozorgdasht-salahshoor-2

رئیس حوزه هنری در ادامه با اشاره به اینکه معتقد است پیام‌آوران انقلاب اسلامی باید به یک سبک دینی برسند، گفت: فرج‌الله سلحشور جزو افرادی بود که تلاش می‌کرد پیام خود را در آثارش با سبک دینی و اسلامی همراه کند و به مخاطب نشان دهد و در این امر نشان داد که توانسته به موفقیت برسد.

وی در ادامه گفت: سال گذشته مراسم نکوداشت این هنرمند در همین سالن برگزار شد که برای من شب عجیبی بود و با اینکه مادرم سخت بیمار بود به دلیل این مراسم خودش را به اینجا رسانده بود و بعد از آن که فوت شد فرج‌الله سلحشور با بیماری که داشت اصرار می‌کرد تا خود را برای مراسم تدفین مادرم برساند که به اصرار بنده او را منصرف کردم.

*سلحشور: فیلم‌سازی را خدمت به خلق می‌دانم

در ادامه این مراسم کلیپی از سلحشور و پشت صحنه ساخت سریال یوسف پیامبر به نمایش درآمد که در آن این کارگردان ارزشی سینما اظهار کرد: فیلم‌سازی را مقدس می‌دانم و تلاش می‌کنم در مسیر فیلم‌سازی مذهبی حرکت کنم. خدمت به خلق عبادت است و اگر فیلم‌سازی را خدمت به خلق می‌دانم در نتیجه عبادت می‌کنم و باید وضو بگیرم و من فیلم‌سازی را مذهبی را عبادت می‌دانم.

*شورجه: سلحشور از راه رفتن روی فرش قرمز اکراه داشت

جمال شورجه کارگردان سینما که همواره در تمام کارهای سلحشور همراه وی بوده است طی سخنانی در این مراسم عنوان کرد: در جمع ما هنرمندانی حضور دارند که همواره با این کارگردان کار کرده‌اند اما باید بگویم در مراسم تشیع پیکر فرج‌الله سلحشور انبوه جمعیتی که حضور داشتند تعداد زیادی‌شان مردم عادی بودند. چرا که او به مخاطب خود هنر انقلاب را معرفی کرده بود. او با آثارش باعث اعتلا و عزت سینمای ایران در دنیا شد.

وی افزود: هنرمندان زیادی وجود دارند که همواره در جشنواره‌های مختلف روی فرش قرمز می‌زنند اما فرج‌الله سلحشور از راه رفتن روی فرش قرمز اکراه داشت او خصلتش مردمی بود و برای مردم فیلم می‌ساخت و به همین دلیل مردم دوستش داشتند. به همین دلایل او میان مردم دارای احترام و عزت است.

شورجه با اشاره به سالنی که این مراسم در آن حال برگزاری می‌شد، گفت: در سال‌های دور زمانی که از در همین سالن وارد شدم متوجه شدم که سلحشور در انتهای سالن مشغول به کار است و همانند یک کارگر ساده با اخلاص کار می‌کرد. او همچنین خودش از بنیان‌گذاران حوزه هنری بود و تقریباً در فضای فرهنگی و هنری کار می‌کرد صداپیشگی را نیز تجربه کرده بود، در نویسندگی تبحر داشت و کارگردانی و بازیگری نیز جزو کارهایی بود که از خود به جای گذاشته است.

این کارگردان در ادامه افزود: در حال حاضر خلاء وجودی او را احساس می‌کنیم او اگر موفق بود به دلیل عقبه دینی بود که داشت. هنر سلحشور هنری متشرع و ولایی بود این در حالی است که او خودش هنرمند نمی‌دانست بلکه وی مبلغ دین بود. واقعاً در طی مدتی که در کنارش بودم درس‌هایی را گرفتم او مؤسسه‌ای به نام تبیان داشت که واقعاً وقتی نیازمندی به آنجا می‌آمد دست خالی برنمی‌گشت.

وی گفت: هنر سلحشور جهان‌شمول است از آنجایی که شهید مرتضی آوینی را شهید اهل قلم می‌دانیم و او به مباحث نظری می‌پرداخت سلحشور را علمدار سینمای دینی در جهان می‌دانیم. در خیلی از کشورها نام او را به نیکی یاد می‌کنند و به آنجا که می‌رویم سراغ یوزارسیف را می‌گرفتند.

bozorgdasht-salahshoor-5

شورجه در ادامه با بیان این مطلب که بسیاری از مخاطبین سریال یوسف پیامبر در سایر کشورها فکر می‌کردند این سریال توسط ترکیه‌ایی‌ها ساخته شده است، گفت: زمانی که بینندگان این اثر متوجه شدند که کارگردانش یک هنرمند متعهد ایرانی است تعجب می‌کردند. در زمان ساخت سریال اصحاب کهف وقتی خدمت مقام معظم رهبری حاضر شدیم آقای لاریجانی نیز در آنجا حضور داشت که ایشان به لاریجانی گفتند این افراد با خلق این اثر با چنین تأثیر و وسعتی حجت را بر ما تمام کردند. شما باید کمک کنید تا آنها چنین کارهایی بسازند. اما سال‌ها می‌گذرد و حمایتی از هنرمندان انقلابی آنچنان که باید صورت نگرفته است.

این کارگردان گفت: نگذارید هنرمندان انقلاب مهجور بمانند و سخنان رهبری و تأکید ایشان در ارتباط با این موارد نشان از کم‌توجهی دارد. امیدوارم هنر دینی ما از این مظلومیت بیرون بیاید.

*جباری: سلحشور شجره طیبه طاهره بود

برپایه این گزارش، سردار ابراهیم جباری طی سخنانی در ارتباط با شخصیت سلحشور با اشاره به آیه‌هایی از قرآن گفت: برخی از انسان‌ها می‌توانند با اعمال صالح و کارهایی که انجام می‌دهند به مقام والایی برسند تا جایی که او را شجره طیبه طاهره بدانند فرج‌الله سلحشور اینگونه بود. او تفکر قرآنی داشت به همین دلیل آثاری که می‌ساخت فراتر از مرزها مخاطبان خود را پیدا می‌کرد. مثلاً سریال یوسف پیامبر در ۴۰ کشور به نمایش درآمد و آنچنان مخاطب پیدا کرده بود که در زمان پخش این سریال آن شهر خلوت و تعطیل می‌شد و گاهی برای استقبالش آنقدر تجمع می‌شد که برای یک رئیس جمهور در آن کشور این اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: سلحشور هنر را مبلغ و مروج ارزش‌های اسلامی می‌دانست. هنر دینی اثربخش است و تحول‌آفرین و یکی از رسالت‌های هنر متعهد و دینی تحکیم و توسعه ارزش‌ها است و ما این موارد را باید در وجود هنرمند شاهد باشیم. یوسف سلحشور سرشار از پیام‌های دینی برای مخاطبان خود بود.

سردار جباری همچنین گفت: آشنایی من با این کارگردان به ۴۰ الی ۵۰ سال پیش مرتبط می‌شود او را همواره انسان ثابت‌قدم در مسیر اسلام می‌دانم. پدر مرحوم سلحشور آنچنان در مسیر اسلام ثابت‌قدم بود که در زمان زنده بودنش دوباره کل نماز و روزهایش را ادا کرد و مادری بسیار با ایمان داشت. او از دامان چنین خانواده‌ای رشد کرده است و در حوادث مختلف و فتنه‌‌ها نلغزید. این کارگردان یک محقق زبردست بود. یادم می‌آید یک بار نمایش تاجر ونیزی را به روی صحنه برد و خود نیز نقش یک یهودی را بازی می‌کرد و نشان داد که در آن هنر نیز می‌تواند با کیفیت رفتار کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سلحشور جزو هنرمندانی است که از مسجد رشد کرد، گفت: در سال‌های دور قبل از انقلاب وی نمایش حر را به روی صحنه برده بود که ساواک با اجرای آن مخالفت می‌کرد. او معتقد بود دست‌نوشته‌های افراد حاصل ذهن انسان است اما اثری که از قرآن بهره ببرد ماندگارتر خواهد بود.

bozorgdasht-salahshoor-4

*صالحی: هنرمند کسی است که به دل انسان‌ها نفوذ کند

در ادامه این مراسم مدرس مجری برنامه عنوان کرد که مصطفی زمانی به دلیل حضور نداشتن در ایران نتوانسته در این مراسم حضور پیدا کند و ابراز ناراحتی کرده است، سپس وی از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برای سخنرانی روی سن دعوت کرد.

صالحی طی سخنانی گفت: زمانی که قرار بود به اینجا بیایم و چند کلامی صحبت کنم به این فکر می‌کردم چه چیزی بگویم چرا که افرادی اینجا هستند که با فرج‌الله سلحشور آشنایی بیشتری داشتند. اما در نهایت به اینجا رسیدم که از انسان شروع کنم انسان اشرف مخلوقات است که خداوند خودش بعد از خلق انسان به خود تبریک می‌گوید و او را خلیفه خود در زمین می‌نامد، این جایگاه انسان است.

وی افزود: اما باید بدانیم که انسان دو بعد روحانی و جسمانی دارد. پزشکان به بعد جسمانی می‌پردازند و زمانی که مریض بودم و در بیمارستان سه عمل سخت انجام دادم به اهمیت کار آنها پی بردم و هنرمند می‌تواند زمینه تعالی روح انسان را فراهم کند و یکی از رسالت‌های انسان تعالی هم‌نوع خود است. همه وظیفه داریم در این جهت حرکت و کمک کنیم.

صالحی گفت: هنرمند کسی است که به دل انسان نفوذ کند و فکر او را بسازد آن هم به شیوه لطیف و پسندیده. در همین مسیر فکری بزرگترین هنرمند را پیامبر اکرم (ص) می‌دانم که وی انسان‌ها را از جاهلیت و پوچ‌گرایی به انسان‌های مجاهد تبدیل کرد و این هنر است.

وی گفت:‌ هنر دو وجه دارد یک وجه ظاهری و دیگری وجه باطنی و معرفتی آن است. وجه ظاهری می‌تواند ابزارهای هنری باشد اما وجه معرفتی که به اخلاق برمی‌گردد به درونیات انسان می‌پردازد.

*بغض سلحشور برای ناتمام ماندن سریال «موسی(ع)»

در پایان این مراسم کلیپی از فرج‌الله سلحشور پخش شد که در کنار مقام معظم رهبری در جلسه‌ای حاضر شده بود و با صدایی پربغض از کارهایی که انجام داده بود گزارش می‌داد و به فیلم‌نامه موسی (ع) اشاره می‌کرد که ناتمام مانده است.

*اهدای تندیس یادمان هنر انقلاب به فرزندان سلحشور

سپس تقدیر ارج‌گذاری از مقام شامخ هنر دینی فرج‌الله سلحشور با اهدای تندیس یادمان هنر انقلاب به بصیر و عبدالله سلحشور فرزندان زنده‌یاد صورت گرفت.

bozorgdasht-salahshoor-3

*رونمایی از آلبوم عکس سریال یوسف(ع) و تجلیل از بازیگران سریال

همچنین از پروانه معصومی، جعفر دهقان، محمود پاک‌نیت، رحیم نوروزی، جمال شورجه، مهوش صبرکن و حسین زند‌باف با اهدای تندیس یادمان هنر انقلاب تقدیر به عمل آمد. سپس در میان حاضرین از آلبوم عکسی که در آن تصاویر سریال یوسف پیامبر(ع) بود، رونمایی شد.

همچنین حامد زمانی نیز در پایان این مراسم به اجرای چند قطعه از کاهاریش برای حاضرین پرداخت.

در این مراسم، رحیم نوروزی، علیرضا غزوه، سردار ابراهیم جباری، حجت‌الاسلام محمد زائری، حجت‌الاسلام محمود دعایی، جعفر دهقان، جمال شورجه، علی‌اکبر صالحی، محسن علی‌اکبری، احمد میرعلائی، محمود پاک‌نیت، حسین زندباف، پروانه معصومی و… حضور  داشتند.

منبع: فارس